Hitta träningskompisar!- Del två.

Okej, i förra delen gick vi igenom några tips till hur du släpper tankarna på hur träningskompisar är eller måste vara. Man måste exempelvis inte alls vara särskilt bra kompisar. Men om det är målet – att lära känna nya personer och faktiskt ha dem som riktigt bra träningskompisar så kommer här några tips som både är kreativa och praktiska och något mer specifika än bara ”ut och leta”.

bb Hitta träningskompisar!  Del två.

1 . Blind dates! De flesta av oss har varit med om blind-dates, när vi låter en kompis spela matchmaker och få oss till en träff med någon som vi aldrig träffat förut. Det behöver inte handla om kärlek varje gång! Man kan faktiskt föreslå att träffas för att träna – direkt, eller genom en kompis, det vill säga, att be kompisar tipsa om deras andra kompisar/kollegor som de tror skulle gilla att träna med dig. Att ragga träningskompisar på facebook är lite såhär.

2. Var dig själv. Nu kom den ändå, den där klassikern! Men var det – för så fort du försöker vara någon annan blir det konstigt. Var ärlig och genuin, det gillas av alla. Bottna och var lugn i att när du gör aktiviteter du tycker om, har du en god chans att träffa människor med liknande intressen. Ni gillar samma, på ett eller annat plan är ni lika, utgå från det så blir det mindre läskigt att ta kontakt.MG 3960 Hitta träningskompisar!  Del två.

3. Engagera dig. När du precis börjat att lära känna någon, skapa närmre band genom att prata om något djupare än vädret. Forskning visar att gradvis räknar oss som allt bättre kompisar ju mer vi vet om varandra. Prova att ställa frågor som: “Om du kunde vakna i morgon och få en ny  förmåga, vad skulle det vara?”. Du visar också ditt engagemang genom att återknyta till saker kompisen berättade om på er förrförra träning och berätta att du tänkt på det som en bra/intressant grej.

4. Var ihärdig. Även om inte alla har modet att faktiskt göra det, vet de flesta av oss hur man driver på en relation. Handlar det om kärlek kan man skicka blombud till kontoret, boka middag på stället den pratat uppskattande om etc. Applicera liknande (men mindre romantiska) knep när du vill bli träningskompis – eller vanlig kompis med den där nya. Till exempel, efter er träningsdate, följ upp efteråt och säg att du hade kul och att du gärna kör igen. Kanske kan du skicka en länk till exakt sån där löparjacka som personen letade efter om du vet var den finns, eller bara ett peppigt sms. Inga konstigheter, men det skapar feeling!

5. Sätt upp ett mål innan du går på träningsträff i grupp. Det kanske låter ytligt, men nästa gång du går till happening där du potentiellt kan hitta träningskompisar, intala dig att du vill lämna med tre nya vänner (eller kanske till och med bara en). På så sätt kommer du att vara mer öppna för att träffa människor och börjar prata istället för att bara ler mot personen framför dig i kö till badrummet eller intervallbacken.MG 3958 Hitta träningskompisar!  Del två.

6. Var positivt och glad. Ingen orkar med en träningskompis som bara gnäller. Visst kan man ha dåliga dagar men försök behålla en peppig attityd.

7. Var inkluderande. Har du redan ett bekant ansikte i en förening, och du ser att någon annan verkar ha lust att hänga på? Bjud in den personen, presentera nya medlemmar för varandra, säg hej och småprata och försök få med fler i gemenskapen – eller skapa gemenskap om den saknas.

Reagera/Agera. Sofia

Du är lika bra som vanligt

Det är måndag. Det ösregnar. Jag är fortfarande förkyld. Mina todolists svämmar över. Och därtill så vaknade jag av det karakteristiska bajs möter blöja ljudet (sorry för den).

MG 4029 Du är lika bra som vanligt

Så kan det vara, mina vänner. Bara att borra ner huvudet och köra med positiva tankar och glöd i hjärtat. Så som jag vill, så blir det.

Du är precis lika grym och härlig och värdefull som varje måndag – jag har bara inte hunnit förbereda det. Kram!

Reagera/Agera. Sofia

1 KOMMENTARER KATEGORIER: Du är

Smoothie med mango och äpple

Hörni kompisar, vi behåller sommaren lite till med en fräsch och mumsig smoothie till söndagsfrukosten! Den här är busenkel och kommer ursprungligen från min kollega och bff Mela. Mynta ger den en extra sofistikerad touch tycker jag och gör att den känns lite som att man skulle kunna köpt den på stan för en femtiolapp eller så. Prova, den är god!

mangoäpplemynta Smoothie med mango och äpple

Smoothie med mango, äpple och mynta:
1/2 paket fryst mango
Cirka 3 dl äppeljuice (Ica har bra eko, cloudy)
4-5 myntablad

Kör i mixer, servera i fint glas och njut av en grymt bra sönsdagsstart.

smoothieäpplemango Smoothie med mango och äpple

Reagera/Agera. Sofia

Påminnelse om en känsla

I veckan har jag haft några möten där vi pratade lite om träningsbloggsinriktningar. Jag blir glad att bolag vill förknippas med hälsa i helhet.  Som att springa, lyfta och äta gott. Som i intresse för hälsobollar och cykelpendling och löparskor. Som i att må bra inifrån och ut.

Betty bloggade på temat i dagarna och fick den här kommentaren som är så klockren:

“Förr kände jag bara lycka när vågen visade minus. Idag känner jag lycka när jag gör något jag tycker om.”

Och den kommentaren gjorde min lördag. För den visar än en gång att det vi vill förmedla, Betty, jag och många fler, är viktigt.  Och kommentaren stärker mig i alla möten,  ger glöd i ögonen och driv i offerter. Vi ska jobba så. Tillsammans. För er!

 Påminnelse om en känsla

Reagera/Agera. Sofia

2 KOMMENTARER KATEGORIER: Hälsa

Sov gott farmor

Så länge jag kan minnas har du haft silverhår. Till fest lite lockat vid öronen. Mitt första restaurangminne med vita tjocka dukar, tunga bestick och flera sorters glas – en guldbröllopsmiddag. Visst var håret lockat då.

Potatis och köttbullar, med brunsås, serverat i uppläggningsfat i metall. Kaffekokaren med visselljud. Du skötte allt med långa smala pianofingrar. Starka händer. Kompetenta och vana att ta i sedan tidig ålder. När blev dina vigselringar för stora? Jag minns dem så, skramlande mot varandra när du fixade eller slog ihop händerna och skrattade gott.

Jag minns dig glad men drömmande. Skogen och den friska luften var din plats på jorden. Vet du farmor, min förkärlek för blåbärspaj kommer från dig. En gång när vi skulle ut och plocka gick vi vilse, du och jag. Bara lite vilse, vi hittade snart nog stigen igen, och har pratat om det i 25 år sedan dess. Ett av många små minnen i en helhet.

 Sov gott farmor

Du har alltid varit kärnfrisk. Och bestämd i din önskan att få vandra vidare när det är dags. 94 år utan mer än alvedon, och du ville vara klar nu. Ville vidare.

Idag säger vi hejdå farmor. Jag har plockat blåbärsris. En liten bukett av det vi delade att lägga hos dig. Stora lilla E får en likadan. Hon har naturliga lockar vid öronen, älskar skogen och har ätit blåbär till mellis.

Reagera/Agera. Sofia

8 KOMMENTARER KATEGORIER: Sofys liv

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!