Dagens övning: Dips med bänk

Dagens övning är en klassiker, dips på bänk! Det är en övning som är så lätt att ta till vid styrkestopp att alla borde ha den i sin repertoar. Det har ni säkert redan, men se detta som en påminnelse om det var ett tag sedan du stannade för styrkestopp! Dips med/mot bänk går till som följer: Sätt dig på bänken och fatta tag om kanten med knogarna framåt. Flytta ut rumpan från bänken och sätt fötterna så långt fram du önskar; har man böjda knän och hälarna närmre rumpan blir övningen lättare, tyngs blir den med helt raka ben.

dips2 Dagens övning: Dips med bänk

dips Dagens övning: Dips med bänk

Sänk ner rumpan och låt armbågarna peka bakåt, vänd i 90 graders vinkel och pressa upp. Det är främst triceps som jobbar, men även axelns framsida är aktiverad och du håller aktiv bål i övningen dips med bänk.

Reagera/Agera. Sofia

Hyr vår Åre-lägenhet!

Ni vet den där känslan när man längtar så att det hoppar och poppar i bröstet. Ungefär så mycket längtar jag efter skidåkning nu. I mitten av februari är vår nya lägenhet i Åre färdigbyggd och inflyttningsklar. Med ski in – ski out i nya området Åre Sadeln där man har direkt anslutning till fina carvingbackar, lekland för barn, längdspår samt Åres tuffare backar en sittlift bort tycker jag såklart att läget är oslagbart. Tre sovrum, kamin, jättehörnbalkong, två badrum, bastu, tvättmaskin och torkskåp, diskmaskin såklart och precis nedanför lägenheten en fin slänt där jag kan se pulkarace och snögrottor redan nu. Det är 84 kvadratmeter i absolut toppskick och ja, helt precis nybyggt!

Och nu kommer vi till en bra grej: Lägenheten finns ledig att hyra tors – sön vecka 9, hela vecka 10 och hela vecka 11. Bytesdag blir söndag. Höjdpunkt veckoslutet vecka 11: Världscuptävling i storslalom, damer.

 

bearlodgevillas Hyr vår Åre lägenhet!

bearlodgevillas2 Hyr vår Åre lägenhet!

bearlodgevilas3 Hyr vår Åre lägenhet!

Lägenhet i Bear Lodge Villas. Tvåvåningshus med 16 lägenheter. Lägenheten B21 ligger på ovanvåning, är 84 kvm, 3 sovrum. Sovrum-1 = 1 dubbelsäng(ar). Sovrum-2 = Våningssäng (80 cm) med bred underslaf (120 cm). Sovrum-3 = 1 våningsäng(ar) där både över och underslaf är 80 cm. Badrum 1 = dusch/wc/bastu/tvättmaskin. Badrum 2 = wc. Bäddsoffa med plats för två sängplatser.

åresadeln Hyr vår Åre lägenhet!

Om Åre Björnen/Sadeln:

Sju kilometer öster om centrala Åre ligger det snabbt växande området Björnen och det nya Sadelnområdet. Hit söker sig barnfamiljerna som vill ha prisvärt boende, barnvänliga backar och massvis med aktiviteter för de minsta in på knuten. Här har stugorna hög standard och utsikten är svår att slå.

Åre Sadeln är ett helt nytt område med högklassigt boende med ski in-ski out till alla lägenheter. Nya stolliften Sadelexpressen tar er snabbt till tuffare åkning i Åres liftsystem, och utanför lägenhetsdörren finns snällare pister för carving och närhet till barnskidområde samt längdskidspår. I Björnen finner ni även fler restauranger, matbutik, Skistarshop. Skidbussar avgår in till byn och Duved från morgon till kväll under säsongen.

Skidåkningen i Åre är fantastisk, och dessa veckor borde snön ligga djup och den allra värsta smällkalla jättekylan kring nyår har lagt sig. Det är högsäsong och skutan brukar vara öppen! Björnen erbjuder snösäkra längdspår i vindskyddad skogsterräng. Du kan välja mellan 1, 3, 4.5, 5, 7,5, 10 eller 15 km, varav 3 och 5 km är elbelyst 07:00-22:00.

Om du är intresserad av att hyra, maila mig på sofia@uppochhoppa.se – lägenheten går utmärkt att hyra för två familjer och bo tillsammans, vi ligger något lägre än skistars priser givet att det är privatuthyrning. Motsvarande lägenhet, vecka 10 hyrs ut av skistar för strax över 12 000 kr.

Reagera/Agera. Sofia

Pommes frittes på sötpotatis

Pommes frittes är ingen favorit hos mig. Men oh la la vad goda och grymma pommes frittes på sötpotatis jag fick till häromdagen. De här kommer absolut att göras ofta hemma hos oss framåt och jag undrar lite varför jag inte tänkt på att göra sötpotatis i pommes frittes-form förut. Vi gör den gamla klassikern rotsaker i ugn ganska ofta (superskönt med mat som sköter sig självt i ugnen) och på den plåten är sötpotatis ofta med, men då i större bitar. sötpotatis pommes Pommes frittes på sötpotatis

Igår skar jag sötpotatisen i tunna stavar och penslade dem med silikonpensel dränkt i rapsolja, öste runt dem ett par varv för att få ett tunt lager rapsolja på alla sidor, saltade rikligt och sedan skjuts in i ugnen i runt tjugo minuter. Precis på slutet satte jag ugnen på grill och flyttade upp mina pommes frittes på sötpotatis högre upp i ugnen. Resultatet blev krispiga och fina pommes frittes som hela familjen älskade. Ett mycket gott snack och tilltugg till hemmagjorda hamburgare, eller varför inte en fin köttbit.

sötpotatispommes Pommes frittes på sötpotatis

Reagera/Agera. Sofia

0 KOMMENTARER KATEGORIER: Middag

Börja springa efter skada/uppehåll

Jag trappar just nu upp min löpning efter en lång tids frånvaro och tänkte dela lite tankar och tips kring det här med att börja springa efter en skada. En skulle kunna säga att den här listan är lika mycket att jag pekar ett mycket bestämt finger åt mig själv just nu, och må så vara. Kanske behöver du också läsa detta ett par varv och landa lite?

1) Gör din nuvarande situation till din verklighet, både fysiskt och mentalt. Vi lever lätt kvar i fornstora toppformsdagar, och det är ett vanligt fel vi gör att vi förväntar oss att kroppen ska ta vid på nästan samma nivå efter träningsuppehåll. Har du bara varit förkyld i några veckor är detta knappast ett bekymmer, men pratar vi månader är det inte juste mot kroppen. Det är viktigt att du tar på dig de objektiva glasögonen och utgår från den punkten du startar din träning nu – inte från ditt “normala springningstillstånd”. Du har allt att vinna på att starta på rätt plats. Din träning kommer gå bättre, och du kommer att vara mer nöjd med dina prestationer. Se till att vara där du är!

2) Löpning plus styrka = skadefri. Nåja, så enkelt är det kanske inte, men styrketräningen är oerhört viktig i ett skadeförebyggande syfte. Balansövningar, styrketräning för knän, vader,  core och basövningar som benböj och utfall. Lägg till styrkeövningar i din repertoar och gör dem med fullt fokus och samma träningslust som du har när du tar dina löpsteg.

3) Strunta i tekniken. Pulsklockor och kilometertider kan vara kul, men nej, de är inte livsnödvändiga. Framförallt är de helt missanpassade om det du får ut av informationen gör dig ledsen/förbannad/omotiverad, vilket lätt sker om man inte helt och fullt lyckats omfamna punkt ett. Att göra de första träningspassen, de första veckorna utan tekniken kan få dig att lyssna mer noga till din kropp. Hur känns det i fotlederna? Hur rullar löpsteget på?

IMG 6166 Börja springa efter skada/uppehåll

4) Musik kan vara din vän. Musik och löpning är lite som koriander på maten. Många älskar och kan inte få nog, andra förstår inte vitsen. Om du normalt gillar musik, men inte har det när du springer kan musik vara ett fint hjälpmedel som humörhöjare. Det är oerhört enkelt att ge upp och ge vika för trötthetskänslor vid uppstart av träning och låg kondition. Istället för att sänka farten och anpassa till nuvarande kondition tar hjärnan genvägen och det negativa valet “äsch nu går jag en bit” – ett val man kan skicka lite längre bak i medvetandet om en peppande låt ljuder i öronen. Musiken kan flytta ditt fokus om du har en tendens att surna ihop.

5) Trappa upp passens totala tid. Bara för att löpning en till två kilometer står på schemat, så kan du träna dubbla tiden det tar. Lägg till styrka, lägg till snabb promenad. Tränade du 15 minuter löpning i förrgår kanske du kan springa 17 minuter idag, men passets totala längd kan vara en timme! Tänk utveckling i tid snarare än i fart och distans. Sätt “ett nytt slags tidsmål” som inte är en tid mot en sträcka, milen på femtio minuter, utan löpning i femtio minuter. Skitsamma om du förr kommit åtta kilometer på den tid du nu springer fem. Du springer, och du ökar din kondition för varje pass.

6) Beröm dig själv!  “1500 meter löpning – håhåjaja vad segt och ovärt” är det lätt att tänka om du normalt är en sådan som springer några mil i veckan. Men du. Stopp nu va. Så fort du tänker de där orden så har du totalt nedvärderat din insats. 1500 meter löpning är 1500 meter mer än vad du gjorde förra veckan, när du inte kunde springa alls! Kolla den ökningen i procent! Det är inte lätt att acceptera en otränad situation om du normalt har hög konditionsnivå, men det går. Det är punkt ett igen, men detta i punkt sex är något annat. Det är att helt och fullt också ge kropp och huvud cred och beröm för insatsen. Inte att löpningen bara är, på en låg nivå jämfört med ett slags förut – utan att den är skitabra i jämfört med nyss! Vilka pass är roligast i efterhand? De du känner dig som en misslyckad och sämre version av dig själv på eller de där du erkänner att du gör ett himla bra jobb? Om du vecka fem i ditt nya träningsprogram börjar gå på exakt samma ställe i en backe, eller inte springer en meter mer än vid starten då kan vi prata om att du kanske är lite lat och ger upp lätt, att du blir ett offer istället för en fighter. Först då kan du få gnälla lite på dig själv för din insats. Men vid uppstart – då ska du tänka dig guldconfettiregn för varje löpsteg!

löpningärsvaret Börja springa efter skada/uppehåll

Sådärja, det var tips för att börja springa efter skada. Idag styrketränar jag eftersom jag sprang igår. Se punkt två…

 

Reagera/Agera. Sofia

11 KOMMENTARER KATEGORIER: Löpning

Trender för vintern

Två trender för vintern, som förvisso småbubblat en stund men som nu fullständigt kokar, och en påminnelse:

Längdskidor: Att det råder längdåkningsboom i Sverige är det få som missat. Golfbanor blir skidspår så fort snön lagt sig och vasaloppet och andra långa eller korta skidlopp når rekordstora startfält. Superkul! Det känns verkligen som att svenskarna på nytt tagit längdåkningen till sitt hjärta, förstås har vårt grymma landslag gjort fin pr för sporten, men jag tror också att den trenden att de som tränar tränar mer gör sitt till. Har man bra kondition om sommar höst och vår vill man bibehålla den på vintern – och då ligger skidåkning nära till hands. Tipset: Om du är nyfiken på längdåkning, låt inte skidåkningselitismen hålla dig borta! Det kan kännas överväldigande med fästvallor och spann och vindtäta västar och whatever viktigt. Men vet du, andas in och andas ut så ordnar det sig. All sportbutikspersonal värd namnet får mycket utbildning. Be om hjälp i butiken! Känns det som att personalen är lika osäker som du, byt butik! Och håll utkik så kommer mycket hjälp för vintern här på uppochhoppa!

earn your turns Trender för vintern

Utförsåkning: Earn your turns. Skidalpinism, som i att sätta stighudar under skidorna och ha en bindning med lös häl och dra iväg uppför berget. Antingen redan nere vid bergets fot, eller från toppstationen och ut i bergslandskapet. I och med att alla gram man bär med sig de facto väger det de väger och det är den egna kroppen som agerar lift kikar många märken på att minimera vikt. Såväl i skidor, bindningar och kläder. Många har hittat tjusningen i randonee som skidåkningsformen också kallas, så mycket att det viktiga inte är att åka utför, utan själva träningspasset uppför! Vi körde backcountry-skiing i Whistler och det var en helt magisk skiddag. Helt magisk. Jag har verkligen fått upp ögonen för den här typen av skidåkning i och med det och har lite lösa tankar om att investera i randoneeutrustning men behöver fundera några varv till. Den skidåkning som kommer göras för egen del när barnen är små behöver kanske vara lite mer lättillgänglig ändå, och det är tråkigt att investera i skidutrustning som blir omodern snabbt.

Och så en påminnelse: Sätt säkerheten först! Vid alpin åkning utanför anvisade områden krävs lavinkunskap och bra lavinutrustning om och utifall någon gör ett misstag. Sändare, spade och sond. Alltid. Och ha dem inte bara, ha kunskapen att använda dem och träna på det då och då!

IMG 7345 Trender för vintern

Igår på pressfrukost för wintershow pratade Haglöfs marknadschef Calle om dessa trender och företeelser, samt visade en lavinryggsäck (och fina lätta kläder för bergsalpinism!). Många som åker utanför pisterna investerar nu i lavinryggsäck. Det är såklart toppen, men det är också läskigt att ökad upplevd trygghet med lavinryggsäck kan skapa oförsiktiga beslut och ökat risktagande på berget. Jag hoppas att vi slipper tragiska lavinolyckor i vinter!

 

.

Reagera/Agera. Sofia

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!