Bubbligt värre

Jag tror att jag äntligen är så pass frisk att jag ska försöka höja pulsen idag. ÄNTLIGEN. Det blir ett mjukt styrkepass och en snabb promenad i eftermiddag. Så himla bubbligt glad för det. Första delen av dagen ägnar jag och mini E åt jobb med Blogger Boot Camp. Nu: Möte med Soda Stream, och senare studsigt möte med energibollsmärke. Bubbligt!

sodastream smaksatt vatten Bubbligt värre

De här små flarrorna är goda till vanligt kolsyrat vatten från maskinen. Det får bli dagens tips. Så onödigt att släpa hem vatten från affären!

Reagera/Agera. Sofia

0 KOMMENTARER KATEGORIER: Allmänt

Anmälningsdags: Cykelvasan 2015

För att förhindra sekundstress och bokningshets har Vasaloppet gjort om anmälningsförfarandet till cykelvasan90 och ultravasan. Från och med idag har anmälningsmöjligheten öppnat, och stänger igen på onsdag. Alla som gjort intresseanmälan om att delta delas sedan i två kvoter.  En kvot för de som varit anmäld och deltagit de tre senaste åren, och en kvot för förstagångsanmälare. Om fler gjort intresseanmälan än det finns platser i respektive kvot kommer platserna att lottas ut.

cykelvasan2015 Anmälningsdags: Cykelvasan 2015

I morse anmälde jag mitt intresse för cykelvasan90. Jag hoppas verkligen på en plats då jag vill förbättra min tid från sist 2012 och har satt detta som ett av mina större träningsmål för 2015. Gissningsvis kommer det vara lotteriet som avgör, eftersom platserna varit så väldigt populära hittills. Jag hoppas således – mellan fredag och tisdag nästa vecka kommer beskeden att skickas ut oxh då fullgör man sin anmälan med betalning om man fått en plats.

Så… Vill ni cykla, gör en intresseanmälan som jag, och hll sedan tummarna!

Reagera/Agera. Sofia

Du är

Du är allt du är. Alla dina egenskaper. Arv och socialt sammanhang formar oss. Yttre press och bilder ramar in oss. Men kom ihåg; varken vårt utseende eller våra prestationer definierar vilka vi är. DU kan välja hur du ska reagera – vilka processer som människor kan starta i dig, och hur de påverkar ditt humör.

Eduär25 Du är

Det är måndag. Du är full av liv, och du har alla chanser i världen att påverka, skapa, och förändra sådant som du inte är nöjd med. Du kan berömma och förstärka det som fungerar bra. Du kan uppmärksamma, peppa och glädjas med någon annans framgång. Ha en hand i ryggen till någon som har det svårt. Du är varm, empatisk, speciell och härlig. Oavsett allt, oavsett vad.

Reagera/Agera. Sofia

1 KOMMENTARER KATEGORIER: Du är

Lidingöloppet 2014 – boost!

157 Lidingöloppet 2014   boost!

 

sofy peppar del 19 Lidingöloppet 2014   boost!

elite wind jersey craft Lidingöloppet 2014   boost!

gruppträningspass Lidingöloppet 2014   boost!

spring Lidingöloppet 2014   boost!sofy peppar del 18 Lidingöloppet 2014   boost! träningsinspiration Lidingöloppet 2014   boost!

helpingbakgrund Lidingöloppet 2014   boost!

doitwithpassion Lidingöloppet 2014   boost! dagenscitat Lidingöloppet 2014   boost! löpningärsvaret Lidingöloppet 2014   boost! gandhi hade rätt Lidingöloppet 2014   boost!mestjobbiga med att träna1 Lidingöloppet 2014   boost!

jordgubbarpassionsfrukt Lidingöloppet 2014   boost!   sanning Lidingöloppet 2014   boost!skor Lidingöloppet 2014   boost!

remby 1331553348 Lidingöloppet 2014   boost! pusskram 1024x7241 Lidingöloppet 2014   boost! i intervallernas jobbigaste 1024x7681 Lidingöloppet 2014   boost!

Lycka till nu alla Lidingöloppare. Ni har min hand i ryggen. Maximera positiva tankar – för som du tänker, så blir det. Välj glädje. Våga satsa. Njut av att kunna starta, springa, genomföra och återhämta. En backe är bara en backe, både uppför och nerför. Min hand i ryggen, i varje steg – luta er mot den och sätt ena foten framför den andra. Från start till mål. Jag tror på dig. Spring, bara spring!

Reagera/Agera. Sofia

Att börja träna efter förkylning

Veckolånga förkylningar med hosta och oändliga mängder…snor. Aldrig ser man väl en kondition fly all världens väg och styrka att sina som under sega förkylningar. Men hörni. Här kommer några ord på vägen. Som hjälp till hur en kan tänka kring att börja träna efter förkylning och hur en finner ro i att vila medan sjuktillstånd råder. Inlägget kanske inte helt minskar frustrationen, inte heller blir du fortare frisk, men ändå. Försöka duger. Here goes:

börja tränaefterförkylning Att börja träna efter förkylning

Våga vila – se dina soffdagar som behövlig periodisering: Kanske var du knappt ens igång sedan förra omgången du var förkyld. Kanske har du precis hittat känslan, kommit upp i distans eller mängd eller tyngd. Kanske har du, med handen på hjärtat, legat lite lågt på återhämtningskvoten om du tränat tufft? Just din situation är svår att sia om – den vet bara du. Att våga vila är dock alltid klokt, hur tröttsamt och trist det än må vara. Ett knep är att titta på den plötsligt uppkomna viloveckan/vilodagarna som en periodisering  i din träning. Periodisering av träning sysslar “alla” smart och satsande tränande med. Mellanveckor – tuffa veckor – återhämtningsveckor. Du kan ju låtsas att du är på en inplanerad återhämtningsvecka – även om den kom lite tveksamt i tiden, och när du planerar framåt startar du från den. Och du. VÅGA vila den där extra dagen. Vi har bara ett hjärta, två lungor, en hjärna. Som ska hålla länge – det är ju därför vi tränar! (och för massa fler härliga saker)

När kan jag träna efter/med förkylning? Jag brukar utsätta mig för “below the neck check” – både när jag funderar på om jag kan träna när jag börjar känna av något förkylningslikt, och som ledstjärna för att se ljuset i tunneln i förkylningstider. Såhär: När det gäller infektioner i övre luftvägarna eller vanliga förkylningar så brukar jag göra “below the neck check” för att se om det är ok att träna. Har en några symtom below the neck så ska en avstå träningen. Detta kan vara hosta som sitter i bröstet, värk i kroppen, feber eller svår heshet. Symptom “above the neck” som snuva, lite huvudvärk eller smårosslighet i halsen kan en träna med men en gör bäst i att ta det lugnt (zon 1-2) så man inte förvärrar tillståndet.” Rådet kommer ursprungligen från triatleten Filip Larsen, jag följer det med framgång.

Att börja träna efter förkylning: Var nu snäll mot dig själv om du hostat dig blå i ansiktet och snutit dig blodig i näsan. Starta med förnuft. Har du tur – och ingen feber kan lugna promenader vara väldigt skönt redan under förkylning. Var nöjd och glad om du tar dig ut då, men se det inte som ett tvång. Promenader är annars ett himla skönt sätt att komma igång efter förkylning, underskattat till och med. Lugn jogg om du har konditionen där du vill ha den – men om du exempelvis nyss börja springa kan löprundor direkt efter förkylning kännas nedslående. “Jag orkar ingenting!”. Börja då med promenad/löpning/promenad/löpning. Mjuka lugna intervaller där målet är att bli genomvarm och lite svettig i pannan de första dagarna.

Tipsen:

SÄNK farten från innan du var förkyld, 25-50%.

Korta sträckan du egentligen skulle vara på enligt träningsprogrammet – om du följer ett.

Jag litar på att du lyssnar på kroppen, men om du vill ha mitt råd så ger jag mig alltid minst tre dagars upptrappning efter en längre tids förkylning.

Fokusera och ta dig tid att göra grundläggande teknikjobb. De lite sega löpskolningsövningarna, eller massa rörlighetsträning. Se det som en tillfriskningspresent till din kropp. Oavsett om din huvudgren är styrketräning/löpning/cykling/simning/ridning – valfritt superkul- gör det dig gott.

Upptrappningsschema: (passar bäst för konditionsidrottare – jag använder löpnng som exempel)

Dag ett: Jogg, varvat med promenad eller enbart jogg, 20 minuter. Håll koll på pulsstegring. Grundteknikövningar, 10 minuter. Känsla och ledord: Aktiv vila – ingen push.

Dag två: Jogg varvat med promenad eller enbart jogg, 25 – 35 minuter. Grundteknikövningar, 15 minuter. Känsla: “Det går lätt och bra det här!”

Dag tre: Fartlek, spring nyfiket och lekfullt, utmana och backa. Känsla och ledord: “Du och jag kroppen – bästa teamet”.

Dag fyra: Återgå till normal belastning – men gör de där grundövningarna….

fotosession2 Att börja träna efter förkylning

Det var mina tankar om att börja träna efter förkylning. Har du kompletteringar? Speak up!

Reagera/Agera. Sofia

7 KOMMENTARER KATEGORIER: Hälsa

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!