Ett helkroppspass är ett träningspass för hela kroppen. Detta helkroppspass har jag byggt med kettlebells och en medicinboll som redskap och kanske kan det vara något för dig? Jag har döpt det till helökroppspass med pulspush eftersom jag fick hög puls av detta pass som är byggt i tre block.

Helkroppspass med pulshöjning – utförande

Passet är byggt i tre block, två inledande styrkeblock med tre övningar i varje block varav en övning är lite extra pulshöjande. Du utför de tre övningarna efter varandra i tre varv med så lite vila som möjligt. Du vilar en stund mellan blocken. Det sista blocket är ett intervallblock som är 10 minuter långt, du kör det på valfri konditionsmaskin om du är inne i ett gym eller springer om du är utomhus.

Till passet behöver du:

  • Kettlebell – tung variant att svinga, göra rodd och gå farmers walk med, rekommenderar 16-24 kg. Gärna i ett spann om du har fler.
  • Kettlebell – lättare variant att pressa bottoms up.
  • Medicinboll – 5-8 kg.
  • Konditionsmaskin eller löparskor, klocka.
helkroppspass med puls
helkroppspass – spara ner bilden i din telefon vettja!

Övningarna i helkroppspass med pulshöjning på bild:

kettlebellsving:

kettlebellsving

Enarmsrodd med kettlebell:axelpress med Kettlebell bottoms upkettlebell bottoms up

Block 2:

Wallballs:
Farmers walk:

Ta upp en (eller två) kettlebell(s) och promenera med den i ett fast grepp. Gå med stolt hållning, korta steg. Ensidig promenad med kettlebell engagerar din core mer, då du behöver kompensera den ensidiga belastningen.

Planka på boll med diagonalt knäindrag:

Block 3 = konditionsmaskin / löpning

rodd och rygg

lopcoach korunda hotell

Hoppas att du gillar att med jämna mellanrum kunna hämta färdiga pass att testa på detta sätt. Jag tycker alltid det är superkul att få feedback när du testat pass, oavsett om du gör det i närtid till publicering eller långt efteråt. Det gör mig superpeppad att fortsätta dela med mig av träningspass när jag också får höra att de används (vilket jag vet att de gör, men ja berätta hur det var för just DIG, hur passet kändes, var och när och om det blev svårt eller om det var plättlätt. Alright!?)

Alltså TACK. Tack för så fin support när jag bröt ihop över budgivningssorg igår. Alla era fina berättelser som jag fick på instagram, i kommentarer och i direktmeddelanden gör att jag alldeles snart kommer se ljust på husletande igen. Det verkar som de flesta har en eller annan missad budgivning med just budgivningssorg som följd och sen – som från ingenstans – kom en bättre affär. Jag hoppashoppas.

Jag hopppashoppas också att någon ska få vinna en budgivning på det här huset jag bor i nu (även om det i sin tur hemska tanke betyder att någon måste förlora densamma) . Med huset i Stockholm sålt blir det också faktiskt enklare att veta hur länge vi kan vara med i budgivningar i Åre.

Hänt idag? Suttit och planerat lite vid datorn, deklarerat minsann, känt förkylningen smyga sig på och därför inte sprungit mjuk jogg som jag tänkt men kört lite rörlighet och försökt fota löpskolning med varierat resultat. Nu ska jag ge mig själv en promenad istället. Den där vardagsmotionen du vet, den kommer inte helt gratis!

Tack för supåporten igen. Du är magiskt fin!

Som han längtat efter den här födelsedagen vårt lilla flirtande yrväder till  busfrö. Att mötas av folieballonger i hela köket, tårtfrukost och paket, det var efterlängtat och lyckat. 

Själva födelsedagen var i tisdags med paket som innehöll t-shirts med diverse superhjältetryck, en jättestor Blixten Mcqueen-bil, en tröja med späckhuggartryck, en fidget spinner och en docka. Det är väldigt svårt att handla grejer till små killar som inte är bulldozers och bilar eller lego. 

I helgen hade vi kalas. Det blev chokladbollstårta med fyllning med chokladsmörkräm och jordgubbar och dekor med batman. Jag rekommenderar verkligen den här tårtan som är lätt att göra på kort tid och går att variera i massor! Det hoppades studsmatta och batmobilen som E fgick av mormor och morfar gick varm.

Min kompis S tipsade om mjuka superhjältar, bilder att måla som en målarbok  (länk till nedladdningsbar utskrivningsbar pdf)som visar superhjältar i mer vanliga och mjuka aktiviteter. Idag här på morgonen har jag printat ut dem, superfina och som en skön kontrast till Kapoooow-crash-bang som det lätt blir mycket av.

Jag tänker mycket på ansvaret att vara pojkmamma, att prata om känslor, att visa känslor, att det är skillnad mellan ledsen, arg, sorgsen. Att händerna är mjuka och att vi hjälper och tar hand om varandra, att man måste lyssna och känna efter om man kanske egentligen hellre gör något annat än brottningslek och legobygge. Svårt är det, så himla svårt. Dessutom, om du har barn – har du tänkt på hur mycket fightingscener det är? Alla liksom slåss eller bråkar känns det som. PHU. Blir alldeles trött.

Hursomhelst ett lyckast kalas för en fin liten E som nu är hela fyra år stor!