Alla har tid att träna, särskilt träningspass med minibands. Det svåra är bara att komma upp och iväg eller upp och igång. Jag brukar använda orden “jag ger det 10 minuter” som ett sätt att sänka tröskeln och faktiskt komma iväg de gånger det tar emot. Vi vet ju hur skönt det är efteråt och så vidare. En stopr fördel med minibands är att de är lätta att ha med i fickan och i väskan och kan användas bådfe ute och inne!

Träningspass med minibands


Det här träningspasset satte jag ihop och körde själv i går. 15 minuter minibandsträning i gassande sol på en klippa, jag bjuder i filmen på både grimascher, fiskmåseskrän och glada badande barn (inte mina!) i bakgrunden. Upplägget är enkelt och lättsmält, med fokus på ben/rumpa och mage samt lätt pulshöjning på slutet. Du behöver en matta och två minibands (mediumtungt och lätt) och sedan är det bara att hänga med och göra det jag gör! Om du vill gör du förstås passet längre!

Vill du köpa mina minibands hittar du dem här!
> 2-pack minibands

Upplägg Träningspass med minibands

* 3 Block
* Matta och 2 minibands

Block 1 – tre övningar, 16 repetitioner per övning, två varv:
– airsquat med armseparation
– sidosteg och steg snett bak
– höftlyft med knäseparation

Block 2 – ter övningar, 16 repetitioner per övning, två varv:
– Minibandsrodd
– 4-fota sidosteg
– miniband häldropp

Block 3 – 16 repetitioner:
– miniband miniburpee med sidohopp

Snart är det juni minsann och jag vill tipsa dig om att det finns två riktigt bra tillfällen att hänga med mig då! Detta händer i juni och är reklam för att träffa MIG:

Springande tjejer: Löparläger för nybörjare 16-17 juni på Skeviks gård

Detta löparläger är ett rent nybörjarläger, eller om man inte är bekväm med grejen att sätta en etikett som nybörjare, för dig som känner att du är ny på löpning. Jag tänker att om du kan jogga 800 meter utan att stanna ( fart oväsentlig!) så har du med god marginal kvalat till att vara med. Jag lär dig vad som är grejen med löpskolning, hur du kan tänka kring konditionsträning över lag, vilken slags styrketräning som är bra att komplettera löpning med och ger dig rakare rygg, spänstigare steg och känslan att du inte alls är nybörjare på att vara löpare. Punkt.  Mer info HÄR!

BLOGGKURS på birka folkhögskola, 25-29 juni

Att gå en sommarkurs på en folkhögskola är något alla borde uppleva! Jag är lärare på Birka folkhögskolas sommarkurs på området blogg och ser så fram emot att guida ett nytt gäng kreativa skribenter. Birka ligger galet vackert strax utanför Östersund, en helt fantastisk miljö! Samtidigt som vi lär oss om bloggkonst kommer andra grupper öva folkrock, klassisk sång, måler, grafittikonst och vet du, det finns en hel veckolång sommarkurs i yoga. 1800 kronor kostar sommarkurserna vilket är helt galet prisvärt! 

Om kursen:

“Här får du verktyg för att skapa en bra blogg och även tips på hur du kan använda andra sociala medie-konton så som Facebook och Instagram. Målgruppsanpassning, mediekunskap och redigering ger dig en bra grund. Du får även lära dig om hur du kan tjäna pengar på dina sociala medie-konton.” LÄS MER HÄR!

 

Min kamera sitter på laddning och mobilen likaså, lunchlådan är förberedd och hjärnan längtar ut. Jag ska ta en halvdag med naturen som kuliss. Jag har två mål med dagen som är en återhämtningsdag efter en lång jobbdag igår.

Jag gissar och famlar mig fram i vad som fungerar i den här sjukskrivningsprocessen. Lätt är det inte, det vill jag lova. Datorn, mobilen, jobbet  finns framför mina ögon eller i min närhet mest hela tiden. Jobbar jag nu? Kanske? Men det känns inte som att jag just exakt nu jobbar, även om bloggen ju absolut är mitt jobb. SÅ. KLURIGT.

Någonstans har jag landat i vad som ligger i känslan. Just nu är jag bara en Sofia som berättar vad jag har för planer för den här dagen. Så.

1)    Ett träningspass med minibands ska genomföras. Det ska innehålla minst 200 repetitioner! Jag undrar vad jag ska hitta på för kul?! Söker du inspiration för minibands har jag några övningsförslag i länkar och jag lovar att ge dig det passet jag fick till idag efter att jag fått till det!

>>> magövningar med minibands

>>> Rumpövningar/benövningar med minibands

2)   Grej nummer två: Jag ska lyssna på en guidad meditation. Eftersom jag vet att det är bra för mig!

När dessa saker är gjorda kan det bli lite vad som helst. Kanske en kreativ fotostund, kanske en lek med rörlighetsövningar. Kanske lyssna på musik eller bara på skogsljud!

Jag är inte ensam

Det verkar som att det (tyvärr-skit också-gah!) är många med erfarenhet av utmattning/depression och som läser här och om du känner att du har något att dela med dig av, gör gärna det. Små tips, en bra meditationsrutin, en bra bok, en tanke, vad som helst. I kommentar eller som flera gjort, i mail. Det är fint att inte vara ensam. Framförallt är jag nyfiken på vad eller hur du vände en känsla av tomhet, den här apatin som äter glädje, pepp och handlingskraft till frukost lunch och middag.