Skistar Everest challenge

Hinderbanorna tar över, och nu lämnas lera, el och gladiatorer. Nyaste nytt är utmaning på snö och is! Skistar Everest Challenge är världens första hinderbana vintertid som dessutom efterliknar förhållandena på Mount Everest. Den 7 Feb 2015 kan du uppleva detta äventyrslopp i Hammarbybacken, Stockholm. Banan består av ett antal branta, tuffa och spännande hinder. Totalt tar utmanarna sig springandes och klättrandes uppför Hammarbybacken några varv.

Jag tror det här blir en riktigt tuff, och riktigt kul historia.  Genom samarbete med Fredrik Sträng, grundare av tävlingen får ni 100 kr rabatt på anmälningsavgift före 24 december med koden Skistareverestchallenge. Anmäl dig eller en kompis här!

EverestChallange Trackoverview IconsText Skistar Everest challenge

3,5 ggr uppför Hammarbybacken, tot: 330 höjdmeter, och 3 400 längdmeter. Banan är skapad för att efterlikna de tuffa förhållandena som råder på världens högsta berg Mount Everest. Skistar och grundaren Fredrik Sträng kommer att bygga hinder som utmanar din höjdrädsla och förmåga att arbeta i lag. De som vill genomföra detta tuffa äventyr kommer att behöva visa prov på stark vilja, koncentrationsförmåga, balans och kunna fatta snabba, intelligenta beslut. Barn/ungdom kör 1,5 ggr uppför Hammarbybacken, tot: 143 höjdmeter och 950 längdmeter.

SEC Presentation13 Skistar Everest challengePå Blogger Boot Camp i mars finns tillfälle att träffa och träna med Fredrik, och ta sig an backar på hans sätt!

Reagera/Agera. Sofia

Pjäxor – hur väljer jag rätt storlek?

Ska man köpa något i en alpinutrustning och hyra resten så rekommenderar jag varje dag i veckan att köpa pjäxor! Fötter är olika, skidåkare är olika och med rätt sorts pjäxor för rätt fötter ger man skidåkningen så himla mycket större chanser att bli riktigt rolig. Kramp i underben, ingen kontakt med skidorna eller iskalla tår av att man försökt spänna fast sig stenhårt istället för att pjäxan omsluter foten rätt är vanliga problem som går att undvika med rätt pjäxa i rätt storlek!

Att köpa och välja storlek på alpinpjäxor är både lätt och svårt. Att medelgoda åkare och nybörjare köper för små pjäxor händer sällan. Problemen ovan kommer av att en köpt för stora pjäxor som sitter myskönt snarare än att foten sitter fast. Personer som har “bekymmersfötter” (ovanligt breda, eller med knölar, eller hög hålfot eller liknande) kan behöva göra individanpassningar, men i övrigt är det lätt att köpa pjäxor, om en följer den trixiga vägen fram! Vilken sorts pjäxa du behöver är något du först ska fundera på – är du en avancerad åkare som kör hårt och tufft med mycket kraft, spenderar du mycket tid i “lilleskuttland” eller har du förfrusna tår sedan tidigare?

köpa pjäxor storlek Pjäxor   hur väljer jag rätt storlek?

Såhär väljer du storlek på pjäxor till vuxna och barn:Att köpa och välja pjäxor och dess storlek för barn görs på exakt samma sätt som till vuxna. Det är ett så himla smidigt system, så att det borde vara standard i storlek på alla slags skor, inte bara på alpinpjäxor! Storlekarna är angivna i Mondo-storlekar vilket innebär centimetermått invändigt. Du mäter din fot såhär:

Ställ dig på ett papper med hälen mot en vägg, sätt en punkt där stortån slutar, mät mellan punkten och väggen! För barn kan det vara enklare att rita av barnets hela fot på pappret.  Den pjäxa du ska ha är den storlek som kommer närmast din fots längd uppåt i skalan. Mäter foten 23,3 cm väljer du storlek 23,5. Du väljer INTE 24! För barn som har fötter som växer fort kan en eventuellt gå upp lite till i storlek, men ta inte i för mycket.  Du vill ha glada barn i skidbacken, inte barn som har 15 cm fötter i 18 cm båtstora och tunga pjäxor.
wpid photogrid 1418729663474 Pjäxor   hur väljer jag rätt storlek?

Att leva som en lär: Min fot. 23,5 cm. Min pjäxas mått är 23,5.

Pjäxors bredd – välj samma modell som du vet passar din fot:

Pjäxors bredd anges i lästmått. Lästbredden är alltså den bredaste punkten på pjäxan, den ger en grov föraning om en pjäxa kan passa en smal, medel eller bred fot.Vuxna vet ofta med sig om de har bred, normal eller smal fot efter vad deras fötter passat i i alla tider. Utgå från den kunskapen när du börjar testa pjäxor, men testa gärna även åt smalare eller åt bredare, för att känna in skillnaden.

Hjälp – pjäxan är för liten då och sitter för trångt! (eller: Lugn och fin, det ordnar sig det här)

När du sätter ner foten i pjäxan första gången så ska tårna slå i framkant på pjäxan. Det är normalt, eftersom pjäxans innermått och din fots ju är ganska lika, om du gjort rätt enligt ovan- Känn istället, yes jag har gjort rätt, härifrån ska jag börja leta pjäxa!  Nu:

1) Sätt hälen i marken och “dunka bak foten”.

2) Rätta till plösen så att den sitter bra och rakt.

3) Om din pjäxa är en vuxenpjäxa, och har fyra spännen, börja med att spänna nummer tre från tårna räknat. Det är samma spänne som är precis över ankeln, det nedersta på pjäxskaftet. Detta spänner fördelar trycket och pressar ner och bak din fot i hälgreppet, som är en viktig funktion för att pjäxan ska sitta bra och skönt! Tänk att du skulle kunna åka skidor med pjäxan oknäppt men med spännremmen på – en övning som ofta görs i skidskola för att hitta balans och centrering mitt på skidorna. Bra pjäxor med korrekt hälgrepp gör denna övning mil enklare. Du ska alltså kunna sitta fast bra i pjäxan med foten när hälen är bak i hälgreppet men pjäxan i övrigt är oknäppt.

4) Knäpp resten av spännena. Inte hårdaste, inte meslöst. Glappar ett spänne när du spänner ett annat – spänn det igen! (spännen kan anpassas och göras längre eller kortare genom att skruva/snurra på öglan.) Jag tycker alla ska åka med fyra spännen så snart det bara går. Undantag de minsta toddlers där foten är för liten och pjäxor med flera spännen inte görs. Fler spännen fördelar trycket bättre än få!

5) Vandra omkring en stund i butiken. Böj på knäna, stå i störtloppsställning. Ställ dig frågan om hälen glappar eller åker uppåt om du lutar dig framåt (dåligt tecken, ännu sämre om det glappar eller du inte sitter fast medan du bara står), om hälen sitter fast (bra!), om tårna har utrymme att lätt viftas på och hur det känns över fotknölarna.Leta efter en känsla av att du sitter fast – från plösen fram till sista tåleden.

Bonuskunskap: Om du inte har något hälgrepp tvingas du spänna pjäxorna hårt i backen för känslan att sitta fast. Då styrper du blodtillförseln mot tårna, foten kramapr och du fryser.

Pjäxans passform ute är inte riktigt samma som inomhus:

Om en pjäxa sitter fantastiskt inomhus är det toppen. Om den känns lite för liten inne, det klämmer över knölar och skaver, leta då vidare. Inne är pjäxans plast mjuk, ute i kyla blir plasten hård och mindre formbar. Inneskon kommer att  forma sig efter din fot efter några timmars åkning och den kommer troligtvis att utvidgas 3-4 mm beroende på modell, men att köpa en pjäxa som från början skaver är inte bra. Är man avancerad åkare tycker jag att fokus ska ligga på att hitta en pjäxa som sitter väldigt tight och gränsar till för liten, för maximal kraftöverföring och roligast skidåkning. Åker familjen en vecka per år – gör den veckan glad och välj en pjäxa som sitter tight – inte en som sitter löst som ett par skor.

Har du köpt en pjäxa som sedan visar sig skava över fotknölar behöver det inet vara kört. Det finns många så kallade bootfitters – pjäxdoktorer som löser det mesta genom att trycka ut plasten över knölar, ändra inställningar och svarva.

MG 3366 Pjäxor   hur väljer jag rätt storlek?

Fancy features hos pjäxor som du kan kika på:

Formbar innersko har många pjäxmodeller  idag, utan att behöva vara av racemodell eller tokdyra (ofta samma sak förvisso). Med formbar innebär det att innerskon kommer att anpassa sig efter din fot efter ungefär en veckas skidåkning, men i bättre fall att innerskorna värms i speciell ugn och formar sig sedan när de kallnar, med dina fötter i. Detta görs i butik! Att ha formade innerskor ökar komforten och fästet i pjäxan en hel del och i regel får du en bättre innersko ju dyrare och exklusivare pjäxa du köper. Det kan vara värt att lägga några extra hundralappar när man köper en pjäxa för de kommer vara med i några år!

Walk mode är en funktion som gör att flexen släpper efter och du kan enklare gå i dina pjäxor. Föräldrar som hjälper skidfotingar och går mer i pjäxor än åker har walk mode som en kär vän. Detta val uppskattas också på toppturen, på lunchen eller när du ska showdansa lite snyggt på afterskin.

Flex – hårdheten i riktning framåt. Alla pjäxor är märkta med ett tal som anger flex. Med flex menas styvhet i framåtledd. Talet varierar oftast från 60 till 110 för damer, och från 70 till 140 för herrar, och pjäxan blir styvare ju högre talet blir. Att gräva ner sig här i tal hit och dit är onödigt, alla märken anger sin flex lite olika, det är inget universalmått!  Sikta in dig på vad du har för behov – åker du hårt och väger mycket, välj en hårdare pjäxa. Åker du mjukt, väger lite, vet att du har problem med bakvikt eller åker jibbing eller står mycket still/i skidland för barn, välj en mjuk flex! Att ha för hård flex gör att kraftöverföringen ner i skidan försvinner – har du därtill inte slipat kanterna sedan 2011, ja då blir inte skidåkningen rolig. Det är flest män som överskattar sin skidåkningsförmåga som gör misstaget att välja hård flex, bara en passning i all välmening. För mjuk flex ger känslan av att du viker benet fram över skidan, att pjäxan ger efter helt, inte heller roligt, men inte lika vanligt.

ramundberget skidåkning tips Pjäxor   hur väljer jag rätt storlek?

Och så sista punkten; skidstrumpor:

Välj skidstrumpor i merinoull. Bomull är idioti, de håller kvar fukt och fukt i kyla blir kallt. Mina favoritstrumpor kommer från Smartwool och Bollé. Tjockare strumpa är inte alltid lika med varmare fot eftersom det ger plats för lite mindre luft. Laborera! Ta aldrig på dubbla sockor i pjäxor. Inte på barn, inte på vuxna – det är dumt.

Äsch. Bonustips:

Innerskor kan tas ut ur pjäxor. TADA! Kan vara revolutionerande kunskap för vissa, och hey, jag klandrar er inte, det kanske inte ser ut som de kan det vid första anblick liksom. Men det går alltså att ta ur, och det finns fina fördelar med det. Jag får lära er i en videotutorial sen om ni inte får till det. Varför tar man ur innerskorna då? JO: Efter en skiddag bildas kondens mellan innersko och pjäxskalet. Fukt blir frost, som blir vatten inomhus. Blöta innerskor blir kalla pjäxor dagen därpå. Innerskorna torkar bäst utanför sitt hårda plastskal! Och nä. Ställ inte in hela pjäxor med skal och allt i torkskåp. Do not. Och sommarförvara pjäxor knäppta av samma anledning. Vi vill ha plasten i den form den skapades!

Vart jag tycker du ska köpa pjäxor? I en butik på en skidort är att föredra. Eller en duktig sporthandlare med både kunskap och intresse. Sådana finns lite varstans. I Stockholmsområdet kan jag rekommendera Länna Sport och Alpingaraget. Du – Lycka till nu med ditt pjäxköp, och försök att låta bli att titta på prislappen, testa först och hitta rätt, sedan kan du ta en intern prisdiskussion med dig själv, om det blir nödvändigt!

 

Reagera/Agera. Sofia

Buzy doing nothing

Vi är ofta upptagna nuförtiden. Vad gör vi med all tid? Gör vi en massa meningslösheter istället för sådant som är viktigt?

wpid 2014 12 05 20.19.56.png Buzy doing nothing

Att vara upptagen kan i vissa kretsar vara en statussymbol. Egentligen är det så himla osmart. Att belöna produktivitet och kvalitet istället för tidssitteri är något självklart för mig.

Buzy nothingness finns det något mindre av kring jul än andra månader. Vi hinner se varandra. Vara lediga och tillsammans. Och vips, efter nyår ökar skilsmässoansökningarna och det rings in till mäklarkontoren från alla som måste sälja nu. Sorgligt, men sant. Att vara upptagen med ingenting tills det som betydde något inte längre orkar vänta.

Buzy nothingness är en tidstjuv överallt. När det kommer till träning har jag världens bästa citat kring just det. Det kommer här. Fritt att utnyttja framåt, din tid för egen träning är garanterat fri från nothingless;

“Någonstans plockar någon som är mer upptagen än du upp sin träningsväska och går och tränar.”.

 Buzy doing nothing

Reagera/Agera. Sofia

Skor för gruppträning

Har ni samma skor ute som inne och för olika träningsform?

Jag tror att det är ganska vanligt att man har det ändå, så nickar du nu är det inget konstigt alls. Själv brukar jag tänka nästan lika mycket på vilka skor som matchar övrig outfit, som vad jag ska göra för träning…men det beror på att jag har ett neutralt löpsteg och för det mesta tränar ganska allsidigt. Ska jag (eller du) bara springa rekommenderar jag alltid en löparsko först och främst, men för annan träning finns många alternativ.

 Skor för gruppträning

Jag har trivts bra i Adidas Adipure 360, Merrell pace glove, Reebok z och en Under Armourmodell jag glömt namnet på och såklart Nike trainers. Men har också tjatat om att jag saknat ett par gula skor.

Reebok har tillsammans med Les Mills tagit fram nya skon cardio ultra, utformad för att klara alla typer av gruppträningsklasser. De med hopp och explosivitet, de med dans och de med båda fötterna stadigt i marken. Reebok tyckte att jag skulle testa dem. Okejdå sa jag.

 Skor för gruppträning

Reeboks skor är normala till stora i storleken, en 37:a är en 37:a liksom, inga konstigheter. Cardio ultra har en härligt omslutande plös (tillräckligt speciell för att nämna) och en mjuk och studsig känsla från hålfoten och bakåt. Under trampdynorna finns “turn zone”, en cirkelformad platta som ska göra det enklare att just vända/vrida (gissningsvis). Färgen är gul ombre och riktigt supersnygg. De är och känns väldigt pigga!

 Skor för gruppträning

Ja. Pigga är ett riktigt bra samlingsord för de här dojorna, som jag från och med nu matchar med och tränar allsidigt i.

Reagera/Agera. Sofia

Luciacirkel

Idag bjuder jag på ett högintensivt luciapass med fokus på att höja pulsen! På med lite glitter i håret bara, tomteröda kinder lär kommer på köpet. Ett perfekt pass att köra i grupp eller i duo, alla gör det de kan/så långt de kan på en minut. 

Uppvärmning 10 min jogg, till en trappa eller en backe.

* Löpning, 1 minut, plan mark.
* Benböj, 1 minut
* Russian twist, 1 minut
* Burpees, 1 minut
* Löpning,1 minut m (tillbaka)
* Skridskohopp i trappa/backe spänstiga frånskjut, 1 minut
* Vila 1 minut

Fem varv med fullt fokus. Du har en inlagd vilominut som avslutning på varje varv. Gå ut “lagom” och öka!

wpid photogrid 1418335371730 Luciacirkel

En minuts löpning i intervallform är alldeles perfekt för att våga trycka på. Långt, men kort. Fokusera på att hålla god teknik genom alla dina intervaller och att, som sagt, inte gå ut för hårt i början.

Luciacirkel – let’s party!

Reagera/Agera. Sofia

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!