By shape me up

Jag älskar hur Charlotte är entreprenör. Hur hon vågar satsa, och har högt flygande idéer och planer. Till Be your best gjorde vi ett samarbete där våra funktionärer och vi arrangörer bar hennes klädlinje “By shape me up” och hon fick sälja kläder till våra deltagare på plats.

Jag gillade verkligen, verkligen linnet Charlie. Ett linne att träna på gymet i, eller skrota runt hemma i, eller dra på till ett par snygga jeans en varm dag. Härlig feeling i tyget och snygg ryggskärning. Därtill blev jag superförtjust i det svarta setet med linne och tights med gulddetaljer/guldfält. Go for gold, varje dag, varje träningspass. Kanske ett julklappstips?

bsmu3 By shape me up bsmu2 By shape me up

Varje gång vi ses snackar vi business, ger en high five och tänker framåt. Det är roligt och inspirerande att prata med Charlotte, och jag är enormt imponerad av hennes kunskap kring klädproduktion. Jag såg och ser passionen i beslutet att skapa träningskläder med fantastisk passform och kvalitet, det i en tid när nya märken poppar upp och konkurrensen är hård. Heja Charlotte!

Reagera/Agera. Sofia

5 tips till träning som föräldraledig

Många som jobbar tänker nog att det i träningshänseende skulle vara rena drömmen att vara föräldraledig, och därmed ha hur mycket tid som helst till träning. Visst ska ett kiddo tas om hand, men det tar ju inte all tid i världen, eller?

Njaejo. Kanske. Om du som läser detta varit, kommer att bli eller är föräldraledig så vill jag ge fem tips till hur träningen enklare blir av, i ett hav av nappar, bebiskräks, sömnbrist och skrik. Tips kan onekligen behövas eftersom tiden lätt drar iväg annars, och så sitter man där klockan kvart över tre och undrar om det kanske är nu det ges tid för att äta lunch….Here goes, tips för föräldralediga träningstörstande.

1) BOKA in dig på mamma/barn (förälder/barn)- pass på ett gym.

Du lyckas mirakulöst lösa att det blir av, nästan varje gång. Det må vara lite slitigt att få planen att hålla, men med inställningen att det är bokat med bläck i kalendern eller telefonen så fixar du det. Långt mycket mer och bättre än ambitiösa “träna hemma pass”. Jag lovar. Nyckelord: Enkelhet och närhet. Är du van att träna, välj hellre ett gym nära dig med dessa klasser än det på andra sidan stan, för om projektet tar en halv dag då sjunker din inlaneringsvilja. Trist men sant – jag själv har ganska många klipp kvar på mitt klippkort på rosa skrot inne på söder, men tränade två gånger i veckan hemma på närmsta gymet förra föräldraledigheten. Dit jag inte har kort nu. Just saying.

dagensoutfit 5 tips till träning som föräldraledig

2. Ta på dig träningskläderna när du går upp ur sängen.

Äter du frukost i löpartights är sannolikheten att du kommer ut på träningspass lagom till lilla rosenknoppen ska ta en förmiddagslur rejält förhöjd. Här gäller devisen “alltid redo” för att få till ett pass. So be it om klockan blir efter lunch och du inte tagit dig iväg – närsomhelst kan luckan komma, och då gäller det att gripa den som om det gällde livet! (Det gör ju det, därtill). Om man kan handla, tanka bilar, återvinna, lämna på förskola, göra bankärenden i träningskläder? Well yes.

orange och grått 5 tips till träning som föräldraledig

armhävning mot bänk 5 tips till träning som föräldraledig

3. Lite tid, hög intensitet.

När du kommit förbi de första månaderna av bebisgull och du läkt ihop någorlunda är det dags att höja intensiteten. Du vet att tiden till första gnället är räknad, och att alla minuter för träning är högvaluta, så vad väntar du på? Höj intensiteten och greppa tillfället du får. Såsa runt med trötta ögon och majskrokar på axeln kan du göra sen. Spontant tycker jag att appar med färdigprogramerade träningsprogram är guld här. Ingen tid att förlora, tryck på start och har du tur hinner du 20 minuter högintensiv träning – och mår som en drottning när endorfinerna rusar till.

4. Förflyttningsträning. Ta med dig valfri gymattiralj! (och investera i en bra barnvagn för aktivitet)

Om du som jag är föräldraledig med barn nummer två kommer vardagen utmana dig med en helt ny typ av förflyttningar. Du får högst troligt högvinst på projektet “till och från förskola med mer eller mindre trotsigt äldre syskon”. Nyttja stress och svettpåslaget på detta sätt: Du har läst punkt två – iförd träningskläder klarar du av förflyttningen och tränar antingen i lekpark på väg hem från förskola, eller med styrkestopp efter att du lämnat eller innan du hämtar. Ett gummiband eller en trx väger extremt lite och kan ge dig en bra genomkörare. I botten av vår barnvagnskorg ligger det en yogamatta ihoprullad. Bara att hala fram, alltid redo, som sagt. Om du kan är också ett väldigt bra tips att investera i en barnvagn som fungerar bra för aktiviteter. Att bränna av många mil på cykel eller i löparskor bara för att man har en för ändamålet kompatibel kärra är dock lite övertro, det är inte säkert att kiddot uppskattar dina försök till backintervaller eller långloppsförberedelse, men kanske?

 

tio favoritpass 5 tips till träning som föräldraledig

craft chariot 5 tips till träning som föräldraledig

5. Var osocial, eller rörelsesocial.

Ses och fika med bebisar. Babyrytmik i ring. Köpcentrumhäng med mammagrupp. Oh lord. Att umgås med andra föräldralediga kan förvisso vara trevligt, men också döden för ett tänkt träningsschema. Du har inte så himla mycket tid, välj att spendera den klokt och med chans till energi in i form av aktivitet och rörelse, sådär som du vet att du mår bra av. Ta initiativet och boka träffar där det sker en aktivitet! Sätt ihop ett eget träningspass och ta med föräldraledig kompis på, boka promenaddate och förvarna om träningskläder och högt tempo, ta med äldre kids och ses på tomma stora öppna ytor där toddlers kan rasa runt och dess föräldrar likaså.

DSC09707 1024x6791 5 tips till träning som föräldraledig

bobrevolution3 5 tips till träning som föräldraledig

Bonustips: Se till att alltid ha ett mellis till hands. Banan. Avokado. Ägg. Bar eller för sjutton, greppa en sådan där smoothie på påse om det krisar. Utan energi blir det både svårt att få till pass, och helt omöjligt att genomföra dem med bra intensitet. Och såklart pratar jag om den vuxnas energi här, de där miniatyrerna brukar liksom roffa åt sig per automatik.

Bonustips två: Ta ut en friskvårdstimme när den andra föräldern kommer hem. En friskvårdstimme i veckan är ju ett rimligt krav på vilken arbetsplats som helst, särskilt för de som får majskroksklet i håret på arbetstid.

 

Dagens ord: Invest in action

“Don’t waste your time, thoughts and energy in a state of need. Invest yourself and your life in action. Free yourself from the burdens of anxiety and worry about what might or might not happen. Get busy living fully, making good and enriching things happen.

If you’re waiting for the perfect opportunity, wait no longer. This day is the best opportunity you’ve ever had, because it is when you can take action and move forward.”

/Ralph Marston

session7 Dagens ord: Invest in action

Workshops i marklyft, frivändningar, chins och benböj!

Kolla, kolla vilken bra julklapp för hen som hänger i gymet eller gillar att träna “funktionellt”. Tillsammans med Crossfit Solid har vi på träningsevent tagit fram en serie med workshops i riktiga klassikerövningar. Sådana där moment som du önskar att du hade stenkoll på din teknik i, och övningar som det alltid, alltid, alltid finns utrymme för förbättring i ditt utförande. Coolheten i att gå in i gymet och köra olympiska lyft med snygg teknik har inga gränser 2015. Vi snackar marklyft, frivändningar, chins och så kungen av dem alla; benböj.

Workshops introbild Workshops i marklyft, frivändningar, chins och benböj!

I gymet är frivändningar min absoluta favoritövning. En riktigt komplex övning som höjer pulsen och kräver sin fysik. På skidgymnasiet körde vi ganska mycket frivändningar i perioder, även om vi sällan maxade så körde vi tungt och explosivt, i serier om  fem och färre lyft per vikt. Just nu är jag långt ifrån mitt pers i frivändningar (fick upp 65 kg, när jag vägde runt 57, det är jag ganska nöjd med faktiskt!) och jag tror också att tekniken sett bättre dagar, precis som rörligheten. Jag är så himla DÄR och suger åt mig som en svamp.

Vill du också boka en av de åtråvärda platserna och läsa mer om stjärnorna som instruerar oss, studsa då iväg till bokningen av workshops!

Ps, vill du ge bort presentkort, maila till hej@traningsevent.se

magnesium stång Workshops i marklyft, frivändningar, chins och benböj!

 

 

Reagera/Agera. Sofia

Cykel för säsongen 2015 och framåt

Jag har börjat cykelspana för säsongen 2015. Googlar, funderar och tänker. Mer ger det att besöka cykelbutiker förstås, provcykla och prata med de riktiga experterna. I garaget står redan en mtb med 26 tums hjul, nu ligger valet mellan att köpa 29 eller 27,5 för 2015 och framåts cykeleskapader. Jag kan se och ana fördelarna med de olika modellerna. Det är ett ganska spännande ställe att vara på just nu, liksom öppen och scoutande för olika möjligheter, modeller och märken. Jag är inte låst vid någon speciell leverantör eller något cykelmärke eftersom jag helt enkelt inte har tillräckligt med gammal kärlek till något märke, på så sätt som ja kan uppleva att det finns en naturlig koppling när det kommer till skidor, pjäxor eller annan utrustning jag använt mycket i mina dagar. Spännande, och lite läskigt att leta brett!

Det jag söker nerkokat till två meningar:

“En mountainbike som fungerar bra såväl på singletrack som på grusväg, i fjällterräng med lite stök och på långlopp, som är i fin kvalitet utan att behöva vara elitens val. En cykel jag kan utvecklas på och ha kul tillsammans med, under flera år och över skiftad terräng”.

Tävlingarna: 2015 kör jag Haglöfs Åre Extreme Challenge (cykeldelen), Discovery Aim Challenge, Cykelvasan och troligtvis ett eller två lopp ur långloppscupen på mtb. Lida Loop kanske, och något mer därtill.

mtbcitat Cykel för säsongen 2015 och framåt

Cykelnördar som läser bloggen – vad tycker ni jag ska ha för märke och modell? Grundinfo om personen därtill: Jag är 171 cm lång och har ganska långa ben, köttar mer på än åker med fin teknik och tycker steniga partier är utmanande.

 

Reagera/Agera. Sofia

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!