Allmänt

All in löpning

Sep 28-16

Efter en vår och sommar med massa cykel där jag nästan helt prioriterade bort löpningen men underhöll styrketräningen har jag under smygstarten av hösten hittat tillbaka till mitt löpsteg. Det är fantastiskt härligt att känna att de pass jag gör nu utvecklar mig vecka för vecka och framförallt att det finns mycket kraft i benen. Löpning känns inspirerande och rolig igen och jag är väldigt tacksam för det!

Jag funderar lite på om jag ska sätta mig själv på något strikt intervalligt “bli snabb igen”-program och sikta mot en snabb femma. Det är det som känns mest lockande just nu, att bygga power med lite uthållighet men jag ska klura på det och smaka lite på den karamellen ett tag till, det är ju inte riktigt loppsäsong på ingående.  Med snabb menar jag snabb för mig, att jobba mig tillbaka mot kilometertider någonstans kring 4.15, vilket skulle ge en 5-kilometertid på strax över 21 minuter. Helt ärligt känns dock de kilometertiderna långt borta. Det var som att det hände något när jag fick barnen och att mitt tidigare “bekvämtempo” på 5.20 blev förvandlat till ett joggtempo mer runt 6 min/km. Mystiskt!

I tisdags blev det dubbla pass löpning då jag hoppade i skorna och sprang med mina klienter för pepp och teknikkoll. Det är träning som går in som extra på kontot, den är inte min eller till för mig men jag njuter av att kroppen känns fräsch och pigg. På morgonen blev det åtta längre backintervaller och på kvällen ett intervallupplägg i stegring, från 15 sekunder till 2 minuter och sedan ner igen, med 15 sekunders hopp på angiven tid för intervallen. Båda passen får klassas som ganska mastiga och som veckans kvalitetspass för respektive kund. Mitt eget kvalitetspass springer jag idag, 8 x 2 minuter på tröskel, ett pass jag ska bygga på över hösten och som kommer återkomma med jämna mellanrum och öka i massa och fart.

arejuli-8

lidingoloppet-abborrebacken-35

runners stretch-3

newline-11

 

Övningstips, workoutstories

Magövning med miniband

Sep 27-16

Den här magövningen med miniband är en favorit till mig då den tar bra både på mage och höft. Du behöver jobba hårt med att stabilisera ditt bäcken och höft, därför ger övningen också en touch av antirotation. Övningen passar dig som har bra koll på din aktivering av transversus – djupa tvärgående magmuskeln – och vill ta ett steg upp från exempelvis övningar som att doppa hälen eller att cykla nedåt med benen i ryggläge, men som känner att fällknivar blir rejält påfrestande. För löpare är den suverän givet att du jobbar med ett ben från kroppen i taget, simulerar ett löpsteg där mage, core och höft behöver vara aktiverade för att stabilisera.

Utförande: Ligg på rygg med benen uppdragna och knäna i 90 grader. Placera ett miniband runt dina fötter. Aktivera din bäckenbotten och dra naveln mot ryggraden, tryck sedan ena benet framåt till helt utsträckt medan det andra benet hålls kvar. Du spänner då ut minibandet och får ett motstånd i rörelsen som du behöver hantera genom hela övningen. Fokusera på att hålla ett och samma avstånd mellan fötterna så att minibandet inte drar dig i riktning inåt mot mitten när det spänns.

magövning med miniband

eskickoffseptember-35

Den här övningen passar väldigt bra i tabataform, i cirkelpass eller som en övning att ta till innan du går till tunga plankor eller magövningar med fötter eller händer i TRX, således en övning som passar många och som de flesta hittar en bra aktivering i!

 

kitchenstories, Middag

Vegetarisk cheeseburgare

Sep 27-16

En vegetarisk cheeseburgare, går det att få till och hur smakar den? Jovars, det går alldeles utmärkt och helt underligt är det egentligen att den är skapad av mig, jag som inte ens äter regelrätt ost. Eller såhär, jag äter ost som inte smakar ost, så vill man ha en väldigt ostsmakande vegetarisk cheeseburgare så adderar man nog en tredje ostsort och tar det hela ett steg till.

Vi är många som äter och försöker äta mer vegetariskt till förmån för både hälsa och miljö. Här kommer ett bidrag på en klassiker som jag inte tänkt på förut. Ost plus ost utgör de mest mättande inslagen i denna burgare som blir väldigt smakrik med de tillbehör jag rekommenderar.

I min matbutik föll mina ögon på runda halloumiskivor, halloumiburgare. Inget nytt under solen att äta halloumiburgare i sig, det har jag gjort förut, både på hamburgerkedja och hemma, men idag adderade jag ost på ost när jag också köpte en fin ekologisk mozarella som var sådär färsk och len som man alltid vill att den ska vara, och lite extra stor så att en skiva skulle bli som en hamburgare till. Lite skivade fina små tomater och picklad rödlök på toppen ovan lite spröda salladsblad. Smakerna gifte sig jättefint och det allra bästa, med ett grovt bröd till blir det middag på mindre än fem minuter!

vegetarisk cheeseburgare

vegetarisk cheeseburgare

En vegetarisk cheeseburgare med ost x 2 – bokstavligen en hel del cheese! Rekommenderas, återkom med vad ni tyckte!

H‰lsa
Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar Sport bloggar