Frågor om cykelvasan – plus startplats!?

Aug 03-15

Sportamore frågade mig ett gäng frågor om att cykla cykelvasan, tänkte att ni också kunde ha behållning av svaren så här kommer de! Förresten – har du intresse av att starta och köra cykelvasan men har ingen startbiljett? Jag har möjligheten att dela ut en eller två via kompisarna på Craft. Maila mig omedelbums med cykelvasan som rubrik (sofia@uppochhoppa.se) så kan du kanske cykla nio mil lördagen den 15 augusti!

Idre 110813 Tredje Cykelvasan SŠlen-Mora  Foto Nisse Schmidt

Varför är du lockas du (och 11 999 andra) av att cykla mellan Sälen och Mora?

Cykelvasan är en folkfest! Ett välarrangerat tillfälle att testa sina gränser, eller bara ha väldigt roligt på cykel, allt på en klassisk sträcka som dessutom är väldigt vacker sommartid.

Du har gjort det förut, hur vältränad måste man vara för att orka?

Det beror på! Med glatt humör och några träningspass i benen tar du dig runt, men kommer du väl förberedd kan du naturligtvis få en trevligare tur från start till mål. Jag rekommenderar att i alla fall ha cyklat något eller några pass som är längre än tre mil. Det handlar också om hur du vill må efteråt!

Hur tränar du inför cykelvasan?

Jag kör långa intervaller kring min mjölksyratröskel, det är ett bra sätt att öka konditionen och innebär helt enkelt att jag jobbar precis på det pulsintervall som min kropp klarar av utan att samla på mig mjölksyra och bli stum i benen. Vissa pass springer jag och jag adderar allmän styrketräning eftersom jag också vill vara stark för allt i livet. Fyra pass i veckan får jag ihop en bra vecka! (sant, mer än så blir det sällan)

Cyklar man allt i ett sträck eller gör man stopp på vägen?

Det finns depåer där du kan fylla vattenflaska och fylla på med energi. De som jagar en bra tid tar dricka i farten, men många kliver av och passar på att stretcha ut nacke och rygg. Mitt tips är att helt passera depå ett, den kommer onödigt tidigt.

åreextremechallenge2015-16

Finns det någon risk att man cyklar vilse? 

Nej, den risken är minimal.

Vilken typ av cykel kör man på?

Mountainbike med smalare däck eller cyklecross. Jag kör på en 29 tums Crescent marathon, framtagen speciellt för långlopp i terräng, de flesta fabrikat har liknande modeller. De är vägvinnande, lätta men har dämpare. Eftersom cykelvasan mest går på grusväg och motionsled är inte robust mountainbike ett måste, men landsvägscykel fungerar dåligt. Grovt grus och håligheter förekommer och punktering kostar tid.

Vad har man på sig?

Cykelskor gör superstor skillnad jämfört med gymnastikdojor, det är ett hett tips. Cykelbyxor med padding, och du har inga underkläder under, det är hemligheten till att inte få skavsår. Funktionströja, gärna med fickor på ryggen (cykeltröja), hjälm och handskar med stötdämpning. Är det kallt är en riktigt tunn jacka bra, men tänk på att hjälmen gör dig varm.

Kan man få hjälp att laga en punka på vägen?

Ja, det kan man, men det är inte säkert att det finns hjälp precis där du punkar. Ha med slang, däckavkrängare och kolsyrepatron i din sadelväska som sitter fast under sadeln och lär dig att använda dem!

Vad måste man packa med sig?

Energi i form av gel samt sportdryck är bra att ha. Proffstips är att tejpa fast gelförpackningen på ramen precis vid avrivningen, då drar du bara av gelförpackningen och den är öppen. Välj de med avrivningsöppning, inte skruvkork pga pilligt med en hand på styret. Dubbla vattenflaskor är nästan ett måste, och du – se till att flaskorna sitter ordentligt fast i ställen. Det brukar yra vattenflaskor i nerförsbackarna! I övrigt har du inte med dig något speciellt utöver ditt punkteringskit.

Får man blåbärssoppa?

Minns inte?!

Reagera/Agera. Sofia

Salmalax med hallonsallad

Aug 02-15

Ni gillar Salmalax, ja? Ni gillar hallon, ja? Ni gillar asiatiska smaker där ingefära, lime, koriander, chili, vitlök och soya möter varandra, ja? Om så, ingen tvekan att ni behöver arrangera ihop den här enkla rätten. Jag säger så, arrangera, för här finns inga recept att följa slaviskt, bara kreativitet att nyttja.

salmalax sallad

Salmalax med hallonsallad och asiatiska smaker: 

Jag gjorde en enkel sallad på sojabönor, machesallad, salladslöksskälkar, avokado och strösslade rikligt med hallon över. En skvätt citronsaft blev pricken över i.

Såsen höftades fram av ca 3/4 dl soya, ca 0,5 dl sweet chilisås, en halv kruka finhackad koriander, en halv färsk riven vitlök, limesaft från två lime, ca en matsked riven ingefära och lite havssalt.

Salmalaxen skivade jag ganska tunt och droppade bara lite citron över.

sommar2015-3-12 sommar2015-3-12-2

En väldigt, väldigt god och somrig rätt blev det onekligen. Salmalax med hallonsallad och asiatisk sås. Testa, ja?

Reagera/Agera. Sofia

Snabbt träningspass för hela kroppen

Aug 01-15

Om du har 40 minuter tills grillmiddagsgästerna kommer, då kan du göra detta snabba träningspass för hela kroppen. Pulsen höjs eftersom du arbetar med stora muskelgrupper och sammantaget tycker jag att det blir en bra och snabb genomkörare. Du behöver endast en kettlebell!

Tre varv av:

20 kettlebellsvingar

10 burpees

Därefter:

12 x 2 enbensmarklyft

20 x 2 russian twist

20 x 2 utfall med kettlebell i famnen

träningspass för hela kroppen

Jag hann både duscha och dra på mig ny outfit innan gästerna ringde på. Dock inte tvätta speglarna i gymet, en prioriterar ju hårt, det gör en ju.

Reagera/Agera. Sofia
H‰lsa
Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar