Pre ski gathering

I lördags var jag och Prinsen inbjudna till förfest inför vintersäsongen på Sandhamn. Skidnätverket Skiers accredited bjöd in tillsammans med samarbetspartners och ett gäng vintersugna härliga kunde klämma på prylar, träna skidyoga, fysträna skidåkningslikt och nöta löpteknik i grupp.

preski Pre ski gathering

Tanken var att visa upp skiers som medlemsklubb, och att deltagarna på plats skulle mingla och knyta kontakter. Ett väldigt sympatiskt upplägg och det blev en gemytlig stämning där runt poolen. Thomas Fogdö var på plats och pratade om sin stiftelse active life foundation som hjälper skadade idrottsutövare med ekonomiska insatser för att kunna komma tillbaka till sin sport eller ett aktivt liv efter skador – och påminde alla om att se över sitt försäkringsskydd*.

Jag hängde med på ett fyspass för skidåkare och spenderade 50 minuter med ett leende på läpparna. Skogsslalom, hoppövningar, balans! Som grund för passet låg teknikgenomgång där mentorer ur nätverket (vi snackar riktigt erfarna och välutbildade skidåkare här, kolla bara) pratade om grunden för hur de ser på skidåkning. Tyngdpunktsförflyttning, balans, stöd. Jag gillade det med. Såklart.

preski2 Pre ski gathering

skidhopp Pre ski gathering

Nina är en av Skiers grundare. Här hoppar hon enbenshopp och balanserar upp sido- och tyngdpunktsförflyttning fint!

*Jag har försäkrat Prinsen och mig med Trygghansas olycksfallsförsäkring, den har bra villkor, exempelvis ingår “extremsporter” som mountainbike och ersätter fullt ut på typiskt jobbiga grejer som tandläkarvård med mera.

Reagera/Agera. Sofia

Ptpass för mamma-magen

Idag är en spännande dag! På schemat står både pressfrukost (Life hälsokedja, inte superspännande kanske, men det ska bli kul!), sedan möter jag upp Linda för att ta några bilder för Better bloggers (kan vara bra att ha) och sen; höjdpunkten – pt-pass med Katarina Mamma-mage Woxnerud. Yay alltså.

 Ptpass för mamma magen

Jag behöver energiinjektionen eftersom de senaste dagarna varit lite låga. I lördags morse dog min farmor och även om hon verkligen ville vandra vidare och var “klar med detta livet” som hon ofta sa så är det ändå sorgligt förstås. Skönt för henne, men sorgligt.

Så. Jag ser fram emot god frukost och ett avstamp i hur jag fortsatt ska utmana min core. Det är vad den här dagen bjuder på.

Du är

Nya dagar väntar. Upp och ut. Skapa och ordna. Träna, fyll på och återhämta. Nya dagar i en ny vecka. Den första i september, som kommer med krispiga morgnar, dimslöjor och hög klar luft. Du är, precis som vanligt, helt perfekt.

duär23 Du är

Ett vykort till dig från mig. Som en vänlig viskande röst i huvudet. Som en uppslutande varm hand i ryggen. Som en leende och nyfiken blick som säger; ta för dig – kom kompis, det är din tid nu. Och vet du någon mer som borde få det vykortet – skicka det vettja. Dela. Eller skriv ut och posta!

Reagera/Agera. Sofia

0 KOMMENTARER KATEGORIER: Du är

Min träning och träningsplanering

Jag har fått några frågor kring hur jag tränar nu, hur träningsplaneringen ser ut efter graviditet nummer två och kejsarsnittet för fyra månader sedan. Eftersom ni undrar är det klart att jag berättar!

Fram till för någon vecka sedan har jag låtit kroppen läka och må gott. Promenerat och kört mammamage-appen, ett överkroppsstyrkepass här, ett tabatapass med rygg och benfokus där. Ingen mer struktur än att all träning som blivit av har varit anpassad och fokuserad på att läka och återhämta. Jag har softat, för jag har verkligen inte haft bråttom till något, och jag vet att det går fort att slipa när jag sätter fart. Och det gör det.

svettbw Min träning och träningsplanering

Sedan två veckor har jag som mål att träna tre eller fyra pass i veckan, ombytta pass där jag fokuserar på att ta nästa steg. Vi pratar om att återuppbygga överkroppsstyrka, utmana mage, rygg, bäcken lite mer med tyngre övningar och balansinslag. Bygga muskler i benen med fokus på kontakt i baksida lår och rumpa. Tre av passen är styrketräning, det fjärde är ett konditionspass även om styrkepassen absolut kan ha pulshöjande inslag då de allt som oftast körs i cirkelpassform eller som tabata. Konditionspasset sker på mountainbike. Det kommer ta några veckor för att bara få cykelvana och inte få mjöksyra av “att bara finnas till”, men sakta men säkert kommer mountainbikepassen byggas med längre och längre intervaller på mjölksyretröskeln. Promenera kommer jag göra parallellt, och här och där kommer jag ta smygande tassande löpsteg med ett flin i mungipan.

På tisdag träffar jag Katarina för att stämma av hur jag ligger till med magens muskler. Det ska bli spännande eftersom det känns som att separationen av de raka magmusklerna som sker vid graviditet nu helt har gått tillbaka. Jag hoppas på bekräftelse att alla delar jobbar som de ska, sånt som är lite svårt att känna själv ändå.

MG 3343 Min träning och träningsplanering

Om ungefär åtta veckor på detta schema ökar jag trycker på styrketräningen ytterligare. Lägger på mer tyngd, gör färre antal reps och tänkte säga hej till olympiska lyft. Intervallerna blir längre och förhoppningsvis springer jag kortare sträckor. Att träna med fullt fokus tre eller fyra dagar kommer vara alldeles utmärkt och precis det som finns tid för så som livet ser ut. Att återhämta, äta, leka, sova och ge prinsen tid för träning är viktiga delar. Helt vitala för att min träning ska bli bra och effektiv faktiskt.

Eventuellt, om ekonomin tillåter, kommer jag boka tid för personlig träning en timme varannan vecka. För att hålla kursen åt rätt håll, hålla motivationen uppe och stämma av att jag utmanar och utvecklas. Det är ju inte så mycket pengar förvisso, men vi har som bekant köpt en fjällägenhet och jag är (more or less) föräldraledig.

Så: Fokus styrketräning. Bygga kondition i långsam takt via intervaller. Skapa en superstark grund som jag under vårvintern kan gasa och öka träningsmängden rejält ifrån, helt utan skador som följd.

Målen: Jag kommer att återkomma. Men jag vill tävla mer mountainbike. Mer multisport. Och jag vill känna att det inte är något problem att ta mig igenom hinderbanor. Typ så!

Reagera/Agera. Sofia

Hemmaburgare

Hemmaburgare. Hemmagjorda hamburgare på fin kravmärkt eko nötfärs med lite extra fetthalt  för att bli just extra bra som hamburgare (hej hipsterpoäng – det enda som saknades var väl att vi inte malde köttbiten själv!). Ikväll med lite annorlunda tillbehör. Så kan det bli, om man inte helt har huvudet med sig när man handlar och helt sonika får ta det man råkade ta med sig eller hade hemma i kylen. Avokado. Mozarella. Basilika. Rödlök.

hemmaburgare Hemmaburgare

hemmaburgare2 Hemmaburgare

hemmagjordaburgare Hemmaburgare

Förresten; ni river väl er mozarella va? Om inte, börja med det. Skillnaden i smakupplevelse är enorm. Enorm I tell you. Kvällens hemmaburgare får fyra upphopp av fem möjliga. En tomatskiva hade suttit fint och gjort det hela komplett.

Reagera/Agera. Sofia

4 KOMMENTARER KATEGORIER: Middag

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!