Börja springa efter skada/uppehåll

Jag trappar just nu upp min löpning efter en lång tids frånvaro och tänkte dela lite tankar och tips kring det här med att börja springa efter en skada. En skulle kunna säga att den här listan är lika mycket att jag pekar ett mycket bestämt finger åt mig själv just nu, och må så vara. Kanske behöver du också läsa detta ett par varv och landa lite?

1) Gör din nuvarande situation till din verklighet, både fysiskt och mentalt. Vi lever lätt kvar i fornstora toppformsdagar, och det är ett vanligt fel vi gör att vi förväntar oss att kroppen ska ta vid på nästan samma nivå efter träningsuppehåll. Har du bara varit förkyld i några veckor är detta knappast ett bekymmer, men pratar vi månader är det inte juste mot kroppen. Det är viktigt att du tar på dig de objektiva glasögonen och utgår från den punkten du startar din träning nu – inte från ditt “normala springningstillstånd”. Du har allt att vinna på att starta på rätt plats. Din träning kommer gå bättre, och du kommer att vara mer nöjd med dina prestationer. Se till att vara där du är!

2) Löpning plus styrka = skadefri. Nåja, så enkelt är det kanske inte, men styrketräningen är oerhört viktig i ett skadeförebyggande syfte. Balansövningar, styrketräning för knän, vader,  core och basövningar som benböj och utfall. Lägg till styrkeövningar i din repertoar och gör dem med fullt fokus och samma träningslust som du har när du tar dina löpsteg.

3) Strunta i tekniken. Pulsklockor och kilometertider kan vara kul, men nej, de är inte livsnödvändiga. Framförallt är de helt missanpassade om det du får ut av informationen gör dig ledsen/förbannad/omotiverad, vilket lätt sker om man inte helt och fullt lyckats omfamna punkt ett. Att göra de första träningspassen, de första veckorna utan tekniken kan få dig att lyssna mer noga till din kropp. Hur känns det i fotlederna? Hur rullar löpsteget på?

IMG 6166 Börja springa efter skada/uppehåll

4) Musik kan vara din vän. Musik och löpning är lite som koriander på maten. Många älskar och kan inte få nog, andra förstår inte vitsen. Om du normalt gillar musik, men inte har det när du springer kan musik vara ett fint hjälpmedel som humörhöjare. Det är oerhört enkelt att ge upp och ge vika för trötthetskänslor vid uppstart av träning och låg kondition. Istället för att sänka farten och anpassa till nuvarande kondition tar hjärnan genvägen och det negativa valet “äsch nu går jag en bit” – ett val man kan skicka lite längre bak i medvetandet om en peppande låt ljuder i öronen. Musiken kan flytta ditt fokus om du har en tendens att surna ihop.

5) Trappa upp passens totala tid. Bara för att löpning en till två kilometer står på schemat, så kan du träna dubbla tiden det tar. Lägg till styrka, lägg till snabb promenad. Tränade du 15 minuter löpning i förrgår kanske du kan springa 17 minuter idag, men passets totala längd kan vara en timme! Tänk utveckling i tid snarare än i fart och distans. Sätt “ett nytt slags tidsmål” som inte är en tid mot en sträcka, milen på femtio minuter, utan löpning i femtio minuter. Skitsamma om du förr kommit åtta kilometer på den tid du nu springer fem. Du springer, och du ökar din kondition för varje pass.

6) Beröm dig själv!  “1500 meter löpning – håhåjaja vad segt och ovärt” är det lätt att tänka om du normalt är en sådan som springer några mil i veckan. Men du. Stopp nu va. Så fort du tänker de där orden så har du totalt nedvärderat din insats. 1500 meter löpning är 1500 meter mer än vad du gjorde förra veckan, när du inte kunde springa alls! Kolla den ökningen i procent! Det är inte lätt att acceptera en otränad situation om du normalt har hög konditionsnivå, men det går. Det är punkt ett igen, men detta i punkt sex är något annat. Det är att helt och fullt också ge kropp och huvud cred och beröm för insatsen. Inte att löpningen bara är, på en låg nivå jämfört med ett slags förut – utan att den är skitabra i jämfört med nyss! Vilka pass är roligast i efterhand? De du känner dig som en misslyckad och sämre version av dig själv på eller de där du erkänner att du gör ett himla bra jobb? Om du vecka fem i ditt nya träningsprogram börjar gå på exakt samma ställe i en backe, eller inte springer en meter mer än vid starten då kan vi prata om att du kanske är lite lat och ger upp lätt, att du blir ett offer istället för en fighter. Först då kan du få gnälla lite på dig själv för din insats. Men vid uppstart – då ska du tänka dig guldconfettiregn för varje löpsteg!

löpningärsvaret Börja springa efter skada/uppehåll

Sådärja, det var tips för att börja springa efter skada. Idag styrketränar jag eftersom jag sprang igår. Se punkt två…

 

Reagera/Agera. Sofia

10 KOMMENTARER KATEGORIER: Löpning

Trender för vintern

Två trender för vintern, som förvisso småbubblat en stund men som nu fullständigt kokar, och en påminnelse:

Längdskidor: Att det råder längdåkningsboom i Sverige är det få som missat. Golfbanor blir skidspår så fort snön lagt sig och vasaloppet och andra långa eller korta skidlopp når rekordstora startfält. Superkul! Det känns verkligen som att svenskarna på nytt tagit längdåkningen till sitt hjärta, förstås har vårt grymma landslag gjort fin pr för sporten, men jag tror också att den trenden att de som tränar tränar mer gör sitt till. Har man bra kondition om sommar höst och vår vill man bibehålla den på vintern – och då ligger skidåkning nära till hands. Tipset: Om du är nyfiken på längdåkning, låt inte skidåkningselitismen hålla dig borta! Det kan kännas överväldigande med fästvallor och spann och vindtäta västar och whatever viktigt. Men vet du, andas in och andas ut så ordnar det sig. All sportbutikspersonal värd namnet får mycket utbildning. Be om hjälp i butiken! Känns det som att personalen är lika osäker som du, byt butik! Och håll utkik så kommer mycket hjälp för vintern här på uppochhoppa!

earn your turns Trender för vintern

Utförsåkning: Earn your turns. Skidalpinism, som i att sätta stighudar under skidorna och ha en bindning med lös häl och dra iväg uppför berget. Antingen redan nere vid bergets fot, eller från toppstationen och ut i bergslandskapet. I och med att alla gram man bär med sig de facto väger det de väger och det är den egna kroppen som agerar lift kikar många märken på att minimera vikt. Såväl i skidor, bindningar och kläder. Många har hittat tjusningen i randonee som skidåkningsformen också kallas, så mycket att det viktiga inte är att åka utför, utan själva träningspasset uppför! Vi körde backcountry-skiing i Whistler och det var en helt magisk skiddag. Helt magisk. Jag har verkligen fått upp ögonen för den här typen av skidåkning i och med det och har lite lösa tankar om att investera i randoneeutrustning men behöver fundera några varv till. Den skidåkning som kommer göras för egen del när barnen är små behöver kanske vara lite mer lättillgänglig ändå, och det är tråkigt att investera i skidutrustning som blir omodern snabbt.

Och så en påminnelse: Sätt säkerheten först! Vid alpin åkning utanför anvisade områden krävs lavinkunskap och bra lavinutrustning om och utifall någon gör ett misstag. Sändare, spade och sond. Alltid. Och ha dem inte bara, ha kunskapen att använda dem och träna på det då och då!

IMG 7345 Trender för vintern

Igår på pressfrukost för wintershow pratade Haglöfs marknadschef Calle om dessa trender och företeelser, samt visade en lavinryggsäck (och fina lätta kläder för bergsalpinism!). Många som åker utanför pisterna investerar nu i lavinryggsäck. Det är såklart toppen, men det är också läskigt att ökad upplevd trygghet med lavinryggsäck kan skapa oförsiktiga beslut och ökat risktagande på berget. Jag hoppas att vi slipper tragiska lavinolyckor i vinter!

 

.

Reagera/Agera. Sofia

Ett halvår med lilla E

Så okomplicerad. Så förnöjd. Från första stund har du plirat med ögonen, gosat in dig hos oss och tagit din naturliga plats. Sällan ledsen, ännu inte särskilt frustrerad och otroligt easy going. Du charmar alla i din väg med ditt mysiga sätt och breda leende där två små risgryn till tänder skymtar fram. Allt med dig är enkelt. Lättsamt och intressant. Det är balans, kärlek och harmoni i att du är här. Att du är du, och att vi är fyra.

eochmagen Ett halvår med lilla E

businessandpleasure Ett halvår med lilla E

bebe Ett halvår med lilla E

Ehårfärg Ett halvår med lilla E

E3mbw Ett halvår med lilla E

Ebw Ett halvår med lilla E

Ebw3mån Ett halvår med lilla E

E Ett halvår med lilla E

lillaE Ett halvår med lilla E

Du kan sitta upp själv nu, pyssla och fixa med grejer i fina färger och med roliga ljud. Eller en träslev, det är inte så noga. Du skrattar så att du kiknar och tittar imponerat och storögt på stora E, din idol i världen.  Idag fyller du sex månader.Min lilla nätta lilla, som blivit ett helt halvår som på en kvart. Tack för att du är här lilla E. Dig ska jag älska i hela mitt liv.

 

Reagera/Agera. Sofia

Blommiga träningskläder

I veckan har det varit pressvecka och journalister och annat löst folk som mig själv har fått kika på kommande kollektioner. Jag har som ambition att ge lite mer smakprov längre framåt, typ i mars, eftersom det är vår och sommar 2015 som visas känns det inte riktigt superaktuellt nu. Jag vill mest ha vinter! En trend jag passar på att rapportera om redan nu är dock trenden blommigt. Jag har sett mycket prints, både grafiskt och marmorerat, men också blommigt. Våra två svenska starka tjejmärken på träningssidan; Casall och Röhnisch visar var och en upp blommiga prints. Två av dessa var dessutom kusligt lika varandra! Kolla bara:

blommigtcasall Blommiga träningskläder

Blommigt hos Casall, finns i orange/svart, lila/svart och vitt/svart

casallblommigt Blommiga träningskläder

röhnischblommigt Blommiga träningskläder

Blommigt hos Röhnisch – ur deras golfkollektion i svart/vitt

Det blommiga som föll mig i smaken  (inte så förtjust i de övre varianterna) var detta print nedan, från Röhnisch kollektion med träningskläder. Jag gillar de fräscha kulörerna, hur de samspelar och känns lätta för ögat även om det är uppenbart blommigt. De andra två upplevde jag som ganska tantiga, även om det såklart är en stylingfråga med vad man adderar till. Blommigt alltså - vem hade anat?

blommiga träningskläder Blommiga träningskläder

Reagera/Agera. Sofia

Wintershow

För er som gillar vinter och skidåkning på längden eller utför vill jag tipsa om Wintershow som går av stapeln i helgen. Platsen är kungsträdgården i Stockholm och det är en kombinerad mässa/aktivitetsdag med nära 80 utställare – och massa aktiviteter för liten och stor. Wintershow är gratis för alla besökare.

 Wintershow

Jag och familjen åker förhoppningsvis in en sväng för att – om möjligt – stilla vår snölängtan för en stund. 150 kubik snö lastas till Kungsträdgården för ett kort längdspår och en liten skidbacke!

Reagera/Agera. Sofia

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!