Påminnelse om en känsla

I veckan har jag haft några möten där vi pratade lite om träningsbloggsinriktningar. Jag blir glad att bolag vill förknippas med hälsa i helhet.  Som att springa, lyfta och äta gott. Som i intresse för hälsobollar och cykelpendling och löparskor. Som i att må bra inifrån och ut.

Betty bloggade på temat i dagarna och fick den här kommentaren som är så klockren:

“Förr kände jag bara lycka när vågen visade minus. Idag känner jag lycka när jag gör något jag tycker om.”

Och den kommentaren gjorde min lördag. För den visar än en gång att det vi vill förmedla, Betty, jag och många fler, är viktigt.  Och kommentaren stärker mig i alla möten,  ger glöd i ögonen och driv i offerter. Vi ska jobba så. Tillsammans. För er!

 Påminnelse om en känsla

Reagera/Agera. Sofia

1 KOMMENTARER KATEGORIER: Hälsa

Sov gott farmor

Så länge jag kan minnas har du haft silverhår. Till fest lite lockat vid öronen. Mitt första restaurangminne med vita tjocka dukar, tunga bestick och flera sorters glas – en guldbröllopsmiddag. Visst var håret lockat då.

Potatis och köttbullar, med brunsås, serverat i uppläggningsfat i metall. Kaffekokaren med visselljud. Du skötte allt med långa smala pianofingrar. Starka händer. Kompetenta och vana att ta i sedan tidig ålder. När blev dina vigselringar för stora? Jag minns dem så, skramlande mot varandra när du fixade eller slog ihop händerna och skrattade gott.

Jag minns dig glad men drömmande. Skogen och den friska luften var din plats på jorden. Vet du farmor, min förkärlek för blåbärspaj kommer från dig. En gång när vi skulle ut och plocka gick vi vilse, du och jag. Bara lite vilse, vi hittade snart nog stigen igen, och har pratat om det i 25 år sedan dess. Ett av många små minnen i en helhet.

 Sov gott farmor

Du har alltid varit kärnfrisk. Och bestämd i din önskan att få vandra vidare när det är dags. 94 år utan mer än alvedon, och du ville vara klar nu. Ville vidare.

Idag säger vi hejdå farmor. Jag har plockat blåbärsris. En liten bukett av det vi delade att lägga hos dig. Stora lilla E får en likadan. Hon har naturliga lockar vid öronen, älskar skogen och har ätit blåbär till mellis.

Reagera/Agera. Sofia

6 KOMMENTARER KATEGORIER: Sofys liv

Tre favoriter

Tre favoriter i förkylningstider, helst i kombination:

SUITS. Har du missat den serien ( säsong ett och två finns på netflix, säsong tre går just nu på svt men se från början för tusan!) så är det bara att börja marathon-följa. Så. Himla. Bra. Rapp och rolig, seriösa undertoner, snygga människor, pengar, makt och kostymer och klänningar av bästa snitt i advokatkontormiljö. Love it.

Ben and Jerrys. Gärna den med jordnötssmör peanut buttercup me up, typ. Ingen närmare förklaring nödvändig.

Varm choklad med vispgrädde.

varmchoklad2 Tre favoriter

Jag jobbar halvdag i dag, men är lite seg i huvudet. I kväll blir det nog den här trion.

Reagera/Agera. Sofia

4 KOMMENTARER KATEGORIER: Allmänt

Att hitta träningskompisar – del 1

Alla vet vi hur mycket lättare det blir att ta sig ut i regn om vi vet att det finns någon att möta upp. The more the merrier, ett plus ett är tre och allt det där. Japp, därför ska vi prata hur man hittar träningskompisar. Vi kör i två delar tycker jag, och så kan ni bidra med era tankar, idéer, tips och pepp!

Det känns som att alla andra redan har etablerade träningskompisar – hjälp!

Åh, det här är en vanlig känsla. Just eftersom det är så lätt att se det man själv vill ha. Skrattande highfiveande om man saknar det, typ. Men jag tror att det är som humöret, viljan att träna med andra går upp och ner. Ibland passar det toppen att träna med andra, ibland vill man träna själv, och det gäller även för de som har sina etablerade träningsrelationer. Det är också så att ibland vill kompisar som redan tränar ihop olika saker och det öppnar för nya konstellationer, en alldeles oavsett finns det oftast utrymme för fler att haka på. Och du, om du kikar runt dig så kommer du se att de som springer själva är fler än de som springer ihop!

DSC02181 Att hitta träningskompisar   del 1

Jag vill köra den här coola grejen, men ingen av mina kompisar vill hänga på-problematiken:

En fördel med att ha exempelvis ett genomförande av en viss tävling (på viss tid, placeringsmål eller en känsla) är att det kan finnas andra med samma eller lika målsättning. I en grupp med lika lydande mål är det lätt att sporras och motiveras, på flera sätt. Den tävlingsinriktade sporras av att det finns andra som ska genomföra samma, och vill då ständigt mäta sig och jämföra sig. Den sociala kan vila tryggt i att det alltid finns sällskap att luta sig mot. Att anmäla sig ensam till en utmaning behöver inte innebära att du är ensam på vägen. Om du inte själv vill. Dina kompisar kanske inte delar dina intressen av att bestiga Kebnekaise, springa marathon eller cykla runt Storsjön, men är himla fina att gå på bio med när du har vilodag?! Lägg fram förslaget för vad du vill göra till kompisarna, men deppa inte om du inte får sällskap, det är ju DU som vill genomföra, och då ska du göra det för DIN skull. Och oftast när man kommer på en grym idé finns det andra som har samma tanke. Nu gäller det bara att hitta dem och våga ta kontakt!

Missförståndet att man måste vara grymt bra kompisar för att vara träningskompisar:

Är du en av dem som tittar på omvärlden och tror att alla som matchar kalendrar för att tränar ihop också alltid är och har varit världens bästa kompisar? Om så har du gått på endorfinrusets bluff! När vi tränar, hårt eller lätt, blir vi per se gladare eftersom endorfiner frigörs. Att kämpa sida vid sida för ett mål som båda har bygger helt klart en form av gemenskap och respekt, men vänskap är inte en absolut nödvändighet för att det ska fungera bra med en träningskompis, även om ordet kompis finns däri. Missen att man måste vara bra kompisar för att träna ihop dubbelbestraffar; du upplever dina “vanliga kompisar” som mindre bra eftersom de inte vill träna och ha samma mål som dig, och du upplever dig ensam eftersom du tror att “träningskompisar” måste vara bra kompisar. På så sätt blir det svårt att komma igång att hitta bra träningssällskap. Om du sänker ribban och inser att alla relationer någonstans börjar vid noll så har du kommit en bra bit på väg. Med att börja på noll menar jag att bara för att du och en kompis älskar att shoppa ihop kanske ni inte alls matchar i löparspåret, och den där kollegan du jobbar med och känner i ett sammanhang, vet du inget om med hantlar i händerna. Ta bort dina trösklar och färdiga mallar – tänk exempelvis på alla fotbollslag där ute, där är alla verkligen inte nära vänner utanför planen. Lovar!

IMG 6347 Att hitta träningskompisar   del 1

Okej okej – men hur hittar jag träningskompisar då, som jag kan vara vän med eller ej? 

Att det finns facebookgrupper för gemensamma intressen såsom “vi som gillar bananer” men också smalare, typ “vätternrundan 2015, sub 9″ är nog något du redan vet. Men att bege sig in i en facebookgrupp och leta kan kännas som ett stort första steg om man är blyg. Är man det inte är det bara att ge sig in och börja snacka för att sedan träningsblinddatea. Något som är enklare: Kolla din lokala idrottsförening/föreningar! Gillar du löpning brukar friidrottssektionen eller orienteringsklubben vara bra ställen att starta. Grejen med föreningar är ju att alla som är där samlas av samma orsak, och i en gemensam kärlek till sin sport. Då och där finns inget att försvara, och har man betalat – eller att det är troligt att man betalar – medlemsavgift så är alla lika välkomna! Min erfarenhet av idrottsföreningar är att det alltid är ett gäng superhärliga och inkluderande människor som vill att alla ska trivas. Att starta här kan vara ett första steg för att sedan träna mer med någon ur gruppen på andra tider än de officiella. Kommentarsfält i bloggar/facebookgrupper som hör till bloggar, forum, arbetsplatser, grannar eller skolan är andra helt okej platser att scouta! Och faktiskt: Om man sett samma tjej/kille 45 gånger på samma runda som verkar köra något kul intervallupplägg kan man säga hej och fråga om man får hänga på!
Det var tre funderingar eller tankar  och några praktiska tips på vägen mot nya nummer i telefonboken och hur man hittar nya träningskompisar. På söndag kör vi del två, där vi pratar om hur vi faktiskt etablerar den där träningsrelationen och får den att gnistra!

team uppochhoppa Att hitta träningskompisar   del 1

Reagera/Agera. Sofia

Förkylningsfrukt

Jag är förkyld. Sådär rejält ni vet. Så pass att jag stannar hemma och bokar om saker jag skulle gjort idag och missar saker jag velat göra. Istället; förkylningsfrukt. Nu ska vi gå en enormt seg promenad och inhandla vattenmelon. För allt blir roligare då. Förkylning också, visst?

DSC06241 Förkylningsfrukt

Reagera/Agera. Sofia

3 KOMMENTARER KATEGORIER: Hälsa

annonser

Vill du synas här? -
kontakta mig.

instagram @uppochhoppa

Hoppa vidare till dessa inlägg!