Monthly Archives

October 2008

>kortis

Oct 31-08

>Jag har sprungit på morgonen.
Jag har gymmat tungt på eftermiddagen.

Nu ska jag leva livet med mina vänner på fredagkvällen.

Rapport kommer om hur Mela utklassade mig i överkroppsövningar genom att lyfta lite tyngre och lite mer, varje gång. Det är henne väl unt!

Reagera/Agera. Sofia

>På besök i pulszon 7 av 7

Oct 30-08

>Tog tunnelbanan till Östermalmstorg och joggade därifrån upp till ett stort och mörkt stadion. På vägen hade det hänt nåt stort. Säkert 15 polisbilar letade efter någon speciell. De lyste med röda ficklampor in i bilar och spärrade av korsningar. Jag sprang vidare innan mörkret hann börja skapa hjärnspöken om dårar på rymmen som gömde sig på Stadion.

Regnet öste ner, lamporna var släckta, men ett svagt sken från gatubelysningen nådde in. Okej, bara att ta tag! Blöt var jag redan och ösregnet hade övergått till mjukt duggregn. Som vanligt på Stadion. Det blåste rätt rejält också. Som vanligt på Stadion.

Röd och svart outfit idag, Craft hela vägen! Röda “springa snabbt i skor”, alltid på Stadion.

Coachen sa: 2 km uppvärmning, 8 x 400 m med lika lång vila som föregående intervall tog att springa, 2 km nedvarvning. (Guldstjärnenivå 1.23 i snitt.)

Jag gjorde:
Uppvärmning ( för kort, men give me a break, det ösregnade!) 12 min, maxp 145, medelp 134. Ingen foot-pod på snabbskorna, vil ni räkna pace; varsågod! (och ge mig resultatet!)

Intervall 1: 1:37 , maxp 172, medelp 161.
Oooops! Jag satte av i min vanliga “springa en hyfsat snabb kilometer-fart”. Det duger inte om man bara ska springa 400 meter. Jag kollar aldrig på klockan under ett varv, har liksom inte tid och vill inte tappa rytm. Den första intervallen var riktigt dålig!

Fet
Intervall 2: 1:28, maxp 176, medelp 156.
Intervall 3: 1: 26, maxp 180, medelp 162
Intervall 4:1:29, maxp 178, medelp 167
Halvvvägs var jag riktigt trött. De första 200 gick bra med bra kadens och driv i steget. Sedan blev det dåligt tryck genom bortre kurvan och sista 120 var allmänt kraftlösa. Det spelade ingen roll att jag verkligen jobbade mentalt och försökte spara kraft och trycka på på slutet. Det bara gick inte. Benen fick hela tiden slut på driv!

Intervall 5: 1.29, maxp 180, medelp 168
Intervall 6: 1:32, maxp 180, medelp 168
Intervall 7: 1:31, maxp 181, medelp 168
Den sjätte och sjunde intervallen var rent ut sagt så jävla jobbiga. Jag vacklade fram på slutet. Fäste blicken någonstans i fjärran och på slutet kändes det som jag sprang mer med armarna än med benen. Astma-varning. Igen.

Intervall 8: 1:30, maxp 182, medelp 168
I mål. Trött. Pipig andning. Syra överallt. Insåg plötsligt att jag är mer än dyngsur. Det regnar och blåser kallt. Här står jag ensam på Stockholm Stadion i bäckmörker. Skrattretande seriöst! Superkul och superslitigt.

Efter en stunds övervägande joggade jag hela vägen hem från Stadion. I lugn pulszon1-takt tog det nästan exakt 19 minuter. Medelpuls 136. Man kan säga att jag kompenserade uppjoggen med en bättre nerjogg. Joggen var nog bättre än buss, nu höll jag ändå värmen “inombords”. Huden, den var iskall. Mina första ord till prinsen: “När vi flyttar nästa gång så ska vi ha nåt med badkar!” Detta i lätt desperat ton av någon som inte ens gillar att bada badkar egentligen…

Dusch. Middag. Dunsockor på fötterna. Rossel i halsen.

I morgon, dubbelpass med löpning och tung styrketräning för överkroppen. Den kör jag tillsammans med Mela. Oh boy, beware. Det blir ladd!

Förresten. Nej, det är inte jag som tappat tempo ( tror jag inte) det är Coachen som lessnat på att jag plockat guldstjärnor alldeles för lätt. Hrm, ja, ja. Vinst varje gång är ju faktiskt inte helt bra för motivationen det heller.

Reagera/Agera. Sofia

>En ny träningsvecka tar sin början

Oct 30-08

>Nytt schema har kommit från Coachen. Åter dags för en TUFF vecka. (som om förra veckan var semester, I don’t think so!) Normala människor byter vecka på söndag/måndag. Jag växlar om och byter på torsdagar.

Det är elakt på riktigt att beordra 2 km uppjogg, 8 x 400 m på MAX-arbetsnivå, 2 km nerjogg på samma dag som jag får ett nytt schema. Det är också elakt att det är kort vila. Jag ska jobba klart, ta mig hem, koppla på de bästaste träningskläderna och den starkaste viljan.

Jag gör det här för att jag mår bra av det! Jag gör det här för att jag vill se hur bra jag kan bli med lite satsning på löpningen. Jag har tagit hjäp av ett proffs för att nå mina mål och spränga gränser. Jag älskar när kroppen svarar, utvecklas, vill och kan! Alltså. Jag har bara bra skäl till att gå ut i regnet ikväll och springa helt fantastiska 8 x 400 meter.

(dessutom är det inget bra på TV)

15:34. Regn utanför fönstret. Det är snart svart.
Dagens fråga: Har de lyset tänt på Stadion för mig ikväll?
Reagera/Agera. Sofia
H‰lsa
Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar