Monthly Archives

November 2008

>Runt, runt, runt!

Nov 29-08

>Klev upp strax innan åtta och drog på mig löparkläderna. Här fick börjas i tid för att inte störa vistelsen hos svärföräldrarna med en massa EGO-tid. Studsade ner i köket och greppade en banan i farten och drog på mig skorna. Jag hade förhört mig om att det skulle finnas både 5 km och 2,5 km spår uppe i skogen en bit bort.

Vidingsjö motionscenter bjöd på perfekt grådisigt väder utan kyla och utan regn. Spåren var breda, mjuka och perfekt preparerade och bansträckningen var alldeles lagom. Uppför och nerför men inga jobbiga backar som tog musten ur kroppen.

Coachen sa: 18 km långpass i zon 2. Mellan 5 och 10 km lägger du in 2 x 1 km i pulszon 4.

Jag gjorde:
Lap 1: 32 07, maxpuls 159, medelpuls 146,medelpace 6:23 min/km, 5.02 km.
Lap 2, ökning 1: 4:59, maxpuls 169, medelpuls 161, medelpace 4:59 min/km, 1 km.
Lap 3 (normallöpning igen) 12:24, maxpuls 170, medelpuls 155, medelpace 6:15 min/km, 2 km
Lap 4, ökning 2: 5:12, maxpuls 172, medelpuls 168, medelpace 5:12 min/km, 1 km.
Lap 5: 54:36, maxpuls 170, medelpuls 154, medelpace 6:02 min/km, 9,05 km.

Totalt 01:49:21
sträcka 18.05 km
Maxpuls 172
medelpuls 153
medelpace 6:03/km

Känsla: Jag ger mig själv guldstjärna för genomförande! Passet kändes rakt igenom bra. Sprang till fem km spåret, tre varv på spåret och tillbaka plus lite extre för att få ihop mina 18 km. Hela vägen kändes kroppen fräsch, fräschare än vad jag trodde den skulle kännas. På andra fartökningen råkade jag pricka det backigaste partiet och fick slita lite, men klarade mig ändå utan syra och kom ganska snabbt tillbaka ner i pulszon 2 efteråt. Man kan notera att jag sprang snabbast på slutet! ( om man inte räknar fartökningarna). Sista 5 km sprang jag snabbast, lite synd att jag inte tryckte på lap igen inför sista fem för när jag kollade på klockan då visade den allt som oftast kring 5:30 tempo. Detta utan att pulsen drog iväg. Skönt!

Vänster knä kändes bra (inte alls) men höger höft sved och klagade sista fyra kilometrarna. Stretch!!!

Reagera/Agera. Sofia

>Avslut i stockholm

Nov 29-08

>Tannefors? Jag var förvirrad igår. Jag är ju i VIDINGSJÖ!
Men innan jag ska berätta om vad jag gjort idag så berättar jag om hur jag avslutade fredagen i Stockholm:

Cochen vill ha ett gympass inriktat mot löpning och mina svaga punkter.
-Vader
-Ländrygg
-Axlar

Jag gjorde:
Sittande vadpress
3 x 25 per ben med 5kg på stången. Jag är pinsamt svag i vaderna men påpekar att jag faktiskt aldrig tränat vaderna specifikt. Någonsin.

Stående vadlyft
skulle vara på ett ben men det var skitsvårt att hålla balansen och det kändes heltokigt så jag gjorde med båda benen samtidigt. 3 x 30.

Sen ville coachen ha några slags hopp. Jag fattade faktiskt inte hur de skulle gå till, kände mig skitlöjlig där jag stod och småhoppade på stället…så jag la ner. Dessutom kramapde vaderna rejält vid det här laget. Alla är vi barn i början.

Mellan vadövningarna la jag in:
Axelpress med stång 2 x 25
Drag upp till hakan med stång ( axlar) 2 x 25
hantellyft åt sidan 2 x 20-25 (4-5 kg i varje hand)

Avslutade med bellyback 2 x 22
och omvänd bellyback 2 x 17
(jag är väldigt svag i ländryggen, men har faktiskt blivit lite starkare känner jag!)

Sedan var det tänkt att jag skulle springa 6 km i pulszon 2.
Klockan var massor. Jag kompromissade med mig själv och fick ihop 3,6 km innan jag var tvungen att kasta mig i duschen, i kläderna, ner i garaget, in i bilen, kasta in prinsen i bilen och sedan kasta oss vidare till Linköping för att hinna fram innan läggdags. Phu.

Pulsklockan berättar följande från gårdagen:

Tid: 51:07
gympasset: 31 minuter, snabb och effektiv!
maxpuls 147
medelpuls 111

löpningen: 20 min
maxpuls 155
medelpuls 148
lutning 1 %
fart 5:33 min/km

Känsla: Bra pass! Snabbt och effektivt, men jag hann ändå inte helt klart vilket var synd. Man kan väl i efterhand tycka att vad gör väl tio-femton minuter till, men det kändes som att jag stal tid för atthinna köra passet överhuvudtaget. Jag är svag och ovan attbelasta vaderna, får fixa till det framöver!

Reagera/Agera. Sofia

>Långpass i Linköping

Nov 28-08

> Igår kväll tyckte jag att det kunde vara dags för en vilodag. Det är det inte. Inte förrän på måndag är det planerad vila.

Idag är det löpning och kvantitaiv gymträning av bland annat vaderna. Jag ser inte fram emot det. Jag önskar att jag kunde, men det går inte. Inte det att jag inte vill träna, det vill jag och det ska bli kul. Men vaderna? Usch. Jag är så svag i dem! De krampar och ropar på hjälp av några ynka små hävningar och idag ska det lastas på kilon och upprepas till miljoner. Ungefär.

Efter det blir det avfärd mot Linköping. Där bor prinsens föräldrar och vi ska fira hans mammas födelsedag och jag ska säga hej inför julen. Förhoppningsvis hinner vi även kolla lite olika kök och vitvaror och grejer.

Med i packningen åker träningskläderna. 18 km långpass på lördagen och sen ett stentufft intervallpass på söndagen väntar. Hur söndagens pass ska gå till att genomföra vet jag ännu inte riktigt, jag får väl förhöra prinsen på vägen ner efter en löparbana och sedan tvinga honom att stå och heja på vid sidan. Om man tittar på kartan så bor prinsens föräldrar i Tannefors. (yes, även hem till allas vår singersongwriterkung Lasse Winnerbäck) Ovanför det lilla området med parhus ska det finnas motionsspår. Detta vet jag eftersom jag till och med gått promenad med Speja där en gång. Hur lång slingan är vet jag inte, men när lördag lunch kommer har jag en känsla av att jag kommer kunna den utantill. Långpass på okänd mark utan gps blir runt, runt, runt på motionsspår, särskilt eftersom prinsen är förkyld och inte kan springa med och vara någon vägvisare.

Hur jag ska förklara för svärföräldrarna att jag prioriterar att springa runt runt runt uppe i skogen bakom deras hus hela förmiddagen istället för att vara en god svärdotter som umgås med dem, ja det får ni gärna hjälpa mig med!

Reagera/Agera. Sofia
H‰lsa
Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar