Monthly Archives

March 2009

Kämpa, fly eller spela död?

Mar 31-09

Vi människor har, liksom djuren, ett nedärvt biologiskt förhållningssätt som vi använder, medvetet eller omedvetet då vi ställs inför situationer som är hotfulla eller pressande och där våra inre bedömningar av situationen styr vilka beteenden vi kommer att välja. De tre alternativen är: att kämpa, att fly eller att spela död. *

När jag kikar på mitt funbeat konto ser jag att de 18 senaste dagarna har jag försökt att träna på trots att det känts tungt och att kroppen inte svarat på ett bra sätt. Av dessa 18 dagar finns fem vilodagar. Jag kan läsa kommentarer som “kass känsla”, “tunga ben”, “massiv mjölksyra” och så vidare.

Man kan se det som att jag har valt att kämpa. Som till exempel igår, då jag valde att kämpa ganska bra trots att jag dagen innan ville fly. Jag har under vissa vilodagar valt att spela död: “jag kan inte gör något åt det här-jag skiter i det” (inte att förväxla med riktiga vilodagar som går ut på “nu återhämtar jag mig””.

Coachen sa: Minifartlek med backintervaller 5 x 100 meter idag.

Jag gjorde: Ett försök. Kroppen vill inte vara med. Pulsen är hög, mjölksyran kommer av noll och ingenting. Jag jobbar aktivt med min hjärna “ kom igen, backintervaller är aldrig lätta” men faktum kvarstår. Den 12 januari 2009 joggade jag med lätta ben från ett intensivt backintervallpass med känslan “I’m gonna need a bigger slope” och idag med känslan “I’m gonna need a different plan”. Mina fem intervaller idag är ca 3-5 sekunder långsammare och tröttheten i kroppen går inte att jämföra. Minifartleken bestod av att jogga i zon 2 och lägga in “nära max-ökningar” i 20, 15, 10 och 5 sekunder. Jag gjorde 20 sekunder och jag gjorde 15. Efter dessa joggade jag i kanske 30 meter innan jag var tvungen att stanna av utmattning och mjölksyra. Passet som skulle varit 8 km blev strax över 6 km. Sen gick jag hem.

Jag vill ha tillbaks mig!

Jag tänker inte diagnostisera detta. Men faktum kvarstår. Jag befinner mig i en pressad situation då jag om ca 60 dagar är anmäld till ett marathon jag hade tänkt sätta ett rungande personbästa på och jag de senaste 18 dagarna inte kunnat springa med särskilt lätt känsla i kroppen. Något måste hända.
Att blåsa av marathonsatsningen; säga “det var nog ändå inte meningen att det skulle gå, det var ju bara en dröm” är lika med att fly. Jag väljer inte att fly- det passar inte min personlighet särskilt väl.

Att vila och inte låtsas om marathonsatsningen; jogga någon gång då och då, träna spinning och käka godis och försöka tänka på annat är att spela död. Verkar ganska dumt i det här läget då jag till slut dagen d ändå måste välja mellan att fly eller att kämpa.

Att komma med en alternativ tränings och återhämtningsplan som fortfarande innehåller en start på sthlm marathon är att kämpa. Härmed inte sagt att målet på 3.45 ska stå kvar eller att det för den delen ska revideras. En alternativ träningsplan som ska få min kropp att åter svar bra på den belastning jag utsätter den för ska sättas ihop. Som ska få det att spritta i kroppen, som ska få mig att vilja ta på mig löparskorna och som ska få mitt huvud i rätt riktning är nu huvudfokus.

Coachen: Anse dig utmanad! (men kom ihåg att jag inte kan simma, annat än bröstsim för överlevnad)

I morgon gör jag något helt annat än löpning: Bikramyoga i 40 graders värme.
Det du kroppen!

*citering, Rusz Eva, “Bli en vinnare”, Prisma 2007.

>Middagstips

Mar 31-09

>Hemma hos oss serverade prinsen denna rätt igår. Även om glaslarmet i kyckling är hemskt så ville vi inte slänga de kycklingfiléer vi hade hemma. Vi var försiktiga när vi tuggade helt enkelt.

Jag kan rekommendera denna rätt som är lätt att laga men riktig festlig. Perfekt att lyfta en tråktisdag till tisdagsfest hemma hos dig? Receptet finns här!

H‰lsa
Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar