Monthly Archives

March 2012

Pass för cykelvasan

Mar 30-12

Idag kände jag mig lite som en arbetshäst. Ett intervallpass strax under tröskel skulle läggas till handlingarna. Ett pass som har sällskap av många liknande varianter, byggda för att ge framgång på sikt, som inte ska ta för hårt, men som ska kännas. Cykelvasabyggarpass. Bara att borra ner huvudet och köra. Jag på en motionscykel i gymets konditionsdel (de utreder frågan om att ställa en spinningcykel där, som jag bett om) med egen musik i lurarna, och Garmin med villkoren på armen.

Jag börjar ana en viss cykelintervallvana. Uppvärmning, 4 x 7 min med 2 min aktiv vila, nedvarvning, gick fort och blev aldrig långtråkigt. Kroppen svarar bra! Pulsen låg stadigt precis där jag ville ha den (mellan 75-80%) och huvudet var glatt och tacksamt för varje minut som jag fick cykla. Jag satt faktiskt där på cykeln och var lite imponerad av mig själv! Fokuserat. Effektivt. Smart. Genomfört.

 

I helgen byter jag ut de här pedalerna mot SPD-varianter och cyklar första passet med Värmdö CK. Tur att jag har så fullt upp att jag inte hinner bli nervös för premiären.

Reagera/Agera. Sofia

Cookie dough-bollar

Mar 30-12

Här kommer ett recept på grymt goda energibollar som faktiskt – jo jag lovar! – smakar cookie dough. Förvara dem i frysen för ännu mer Ben&Jerry känsla och ta fram… en handfull… och ge dig extra energi när du behöver. Jag avslutade veckans tjejmiddag med snacks i form av två varianter av cookie-dough bollar, mandlar och vita mullbär. Succé!

Dessa bollar kan varieras i all oändlighet känns det som, men här kommer grundrecept och hur man gör!

Nyttiga Cookie dough-bollar:

Du behöver: Matberedeare, cashewnötter, havregryn, torkad frukt, agavesirap/honung, vaniljpulver, vatten.

Häll i 2 dl casewnötter i matberedarem, kör till finfördelat. Tillsätt 1 dl havregryn. Mixa igen till hackad mjölig konsistens. Tillsätt 1 tsk vaniljpulver, ca 2 tsk agavesirap eller honung, klipp kanske 4 olika torkade frukter i bitar och ha i ca 1 msk vatten. Mixa igen!

När smeten ser ut såhär är den nästan klar. Du kan nu välja att smaksätta ytterligare, med kakonibs och kanske lite jordnötssmör. Då smakar bollarna du rullar verkligen cookie dough! För variation, tillsätt kardemumma eller min favorit lakritsrotspulver. Kör en stund till så att bollarna blir en fast smet, den kan gärna börja ta formen av “boll” i beredaren. Känns det för torrt tillsätt lite mer torkad frukt/vatten eller agavesirap. Du får känna dig fram!

Rulla till små bollar, inte chokladbollsstorlek, utan mindre. Rulla eventuellt i kakao, i kokos eller låt dem vara naturella. Förvara dem i kylen eller i frysen. Jag gjorde dubbel sats, som redan börjar ta slut. Så himla beroendeframkallande det där ordet och smaken. Cookiedough!

 

Reagera/Agera. Sofia
H‰lsa
Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar