Eukanuba, working and endurance, 15 kg

Apr 06-09

Det är måndag idag.
Tid för dig som tänker “ta tag i saken på måndag”att göra slag i saken. Kanske ta tag igen?

Jag bar alldeles nyss hem en femtonkilos hundmatsäck från djuarffären ett och ett halvt kvarter bort. 15 kilo är inte supertungt när man står med en stång i händerna på gymet, men 15 kilo otymplig och stor säck med hundmat väger en hel del. När man har den nära kroppen, över en höft och framför kroppen med armarna runt.

15 kg gjorde mig svettig av promenaden hem.
15 kg var direkt oskönt för mina knän i trappen upp till lägenheten.
15 kg gjorde att jag kände mig superorörlig.

Jag har en utmaning och ett förslag till dig, du som känner att du skulle behöva ta tag.
Kosthållning, några kilos trivselvikt, att börja motionera, vad det nu må vara.

 

Motivationsövning á la Sofy:

Punkt 1.

Se om du har en hink hemma, eller en stor säck. Fyll hinken med vatten eller säcken med material så att den väger mellan 10 och 15 kg. Lyft sedan hinken/säcken i armarna och bär den framför kroppen, gå runt en stund, uppför en trappa, nerför en trappa och känn hur tungt det faktiskt är! Låt varje muskel känna och ta in, låt huvudet och balansen ta in den extra vikten. När det känns tungt, gå ett varv till! Det känns ganska tungt va? Ganska onödigt tungt?

Punkt 2.

Ställ ner hinken/säcken.
Upplev hur lätt kroppen känns.

Punkt 3.

Lova dig själv att aldrig någonsin låta dig sätta dessa kilon innanför din egen hud.
(om du har möjligheten att bli gravid, dra en gräns där vid 15… typ.)
Avge ett löfte till musklerna i ryggen, benen, magen och armarna att den där tunga bördan aldrig kommer att bli en del av dig. För det skulle ju kunna hända, eller hur!?

Punkt 4.

Ställ dig frågan (och svara ärligt): Släpar jag redan på några av dessa kilon nu?
Kan jag hitta samma känsla i kroppen som när jag ställde ner hinken, om jag tappar några kilon? De där som jag varit arg på så länge. Som jag varje måndag tänker ta tag i och som sedan ändå blir kvar? Fastän jag egentligen VET hur man gör. Har jag redan en hink i famnen?

Om du upplever att det är så, sätt dig ner med penna och papper och skriv ner en plan för hur du sakta men säkert ska tömma hinken på vatten och till slut ställa ifrån dig den helt. Se på din lista. Börja idag! (det är ju måndag). Du vet ju hur man gör. Har du absolut ingen aning finns hjälp att få, exempelvis på www.sveanutrition.se  Se på din lista. Se hur den är möjlig att genomföra och att följa. Att exempelvis 45 minuters promenad varje dag är ganska lätt att få till. Att lägga till en massa grönsaker på tallriken inte är en omöjlighet. Att istället för att greppa chokladbiten när du är stressad eller ledsen istället ta tag i det ursprungliga problemet.

Se på din lista och avge ett löfte om vattenhinken/säcken. Formulera det för sig själv, med dina egna ord. Var sedan nöjd, stolt och glad över att du är en person som jobbar mot ett mål! För att du fixar det du ställer in dig på! Se fram emot känslan när du kan konstatera att du är den bästa kroppsliga versionen av dig själv!

Upplever du att du inte har någon osynlig hink innanför huden; sätt dig ner en stund och tacka dig själv. Tacka ditt huvud för dina hälsosamma val och dina träningstimmar. Tacka kroppen för att den ständigt följer dig på upptåg. Var nöjd, stolt och glad för att du kroppsligen är den bästa versionen av dig själv!

Reagera/Agera. Sofia

9 Comments

  • Reply Magdalena Apr 06-09 at 12:44 pm

    >Roligt och tänkvärt inlägg. Idag väger jag 25 kilo mindre än den dagen jag förlöstes med min yngste son för 1 år sedan. Veckan efter var 12 kilo borta, mest bebis och vätska, och nu 1 år efter är dessa 12 borta och adjöss för alltid (jag jobbar hårt på det). Och jag är känner mig lättare men ffa gläds jag åt att kunna ägna mig åt allt tyngre och roligare träning! Att kläderna sitter bra är bara bonus!

  • Reply Marie Apr 06-09 at 1:21 pm

    >Jag är den som varje måndag tänker..nu j-klar…(ska jag bli av med mina 12kg..)men ..Ska anta din utmaning..verkligen superbra skrivet. just idag har jag inte ätit nån lunch och…hur mår man då? Nä det ska bli skärpning..

  • Reply Ingela Apr 06-09 at 3:22 pm

    >När jag hade hund slängde jag upp hundmatpåsen på huvudet och bar hem dem så. Visst ser man knäpp ut men det var enklare :-)

  • Reply Ebba Apr 06-09 at 5:51 pm

    >Vilket bra inlägg =) Smålog lite när jag läste det ;P

  • Reply emelie Apr 06-09 at 7:32 pm

    >otroligt bra inlägg!

  • Reply JoHo Apr 06-09 at 8:22 pm

    >Åh, det där kändes träffande! Jag märker i princip dagligen att jag bär runt på extravikt… inte som en stor otymplig hink kanske (än! :p) men det MÄRKS skillnad. Och det är ju inte konstigt… det ÄR ändå sisådär 7 kg plus :S Men i september – DÅ ska jag följa dina steg… och det ska bli SÅ bra 😀

  • Reply Andréa Apr 06-09 at 9:24 pm

    >fast.. jag måste ändå komma med en liten tanke här… även om man inte bär runt på den där extra vikten är det ju inte säkert att man är “sund och hälsosam”..

    jag förstår ju såklart vad du menar, men smal/normalviktig är ju inte det samma som hälsosam..

    Kram tjejen!

  • Reply Petra Apr 07-09 at 9:38 pm

    >Fantastiskt bra och inspirerande inlägg!

  • Reply Extra vikt | uppochhoppa.se May 07-12 at 6:52 pm

    […] extra kilon! Och så tänkte jag att attans – det där blogginlägget har jag redan skrivit! Här är det. (värt ett klick, handlar bland annat om hundmat och att börja på måndagar) Jag tror att ni är […]

  • Leave a Reply

    H‰lsa
    Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar