12 
Fötterna skvallrar i styrketräning

Förra veckan hände något intressant. Jag körde lite styrketräning i strumplästen i salen före Power-baby passet med fokus på core och bäcken. Fia som leder passet dök upp och coachade, kikade, berömde och justerade här och där. Plötsligt ställer hon sin ena fot på min högerfot och frågar om jag är medveten om hur mina fötter skvallrar?  Och nej, det är jag inte.

händer 689x1024 Fötterna skvallrar i styrketräning

 

Vid belastning som stressar kroppen vill vi krypa ihop, och både fötter och händer får signaler från hjärnan att “skydda sig”, helt enkelt att dra ihop sig och göra sig små. Är du uppmärksam på dina fötter och händers signaler kan du träna smartare och undvika skador, slippa träna fel och slitsamt, det var Fias ord.

Jag fortsatte med några nya övningar och reps och då och då kom ett ord om att jag skulle tänka på att stå tungt på hela foten och inte knipa med tårna. Och vet ni, det kändes skillnad i hela kroppen!

Det här med knipandet och att dra ihop händer ser man ofta när folk gör olika plankor och plankvarianter. Börjar man knipa med händerna kan man först testa att göra sig medveten om dem och sätta ner dem med fulla handflator i underlaget. Är det för jobbigt för kroppen ska man lyssna på signalen och kanske träna fler reps men kortare i tid.

Att testa att köra ett styrkepass utan skor och med medvetandet i fötterna är en bra idé för att säkerställa att du tränar stärkande!*

 

*ja, all träning är per definition nedbrytande, men det finns skillnader, kniper du med tårna och händer och fötter vill krumma sig och dra ihop sig är det kroppens signalsystem som berättar för oss att det vi gör just nu inte är helt bra. Det går utmärkt att göra tunga repetitioner utan fotknipande! Kroppen reagerar olika i olika övningar och skvallrar kring dina svaga punkter!

 

Reagera/Agera. SOFY

12 KOMMENTARER KATEGORIER: Uncategorized

12 thoughts on “Fötterna skvallrar i styrketräning

  1. Ja det är verkligen nyttigt att träna barfota! Jag köra alla mina hemmastrykepass barfota och försöker köra i så tunna skor som möjligt på gymmet.

  2. Man har fyra “trampdynor” i händerna i en kvadrat (fick jag lära mig på yogan igår). Alla dynorna ska ha kontakt med underlaget när man gör handstående grejer, t ex plankor. Jag testade och det blev en enorm skillnad i belastning särskilt för handleder!

  3. Spännande! Jag kniper med tårna när jag springer (ger blånaglar så testa inte!) men jag tänkte på att spreta ut dem i backintervallerna igår – lite som att hämta mer kraft ur större fotsuleyta – så kommer ditt inlägg som ett brev på posten…eller ett inlägg på bloggen (mycket trevligare!)

    1. Där kanske jag fick svar på min fråga som jag länge undrat över. Jag har ständigt problem med “blånaglar” i samband med löpning. Detta är en ond cirkel eftersom även den nya nageln blir blå. Jag trodde först att det berodde på skorna, men eftersom problemet fortfarande kvarstår trots att jag bytt både skor, storlek och modell ett flertal ggr så har jag lagt ner den misstanken. Dock kan det du skriver vara en orsak till problemet:)

  4. Vill dock höja ett litet varningens finger för att säga att alla varken kan eller ska träna i strumplästen på t.ex gym.
    Det kan ligga vassa saker på golvet och har du taskig känsel i fötterna (ex diabetiker) så kan det gå väldigt illa!
    Vissa fotåkommer blir dessutom värre av hårda golv. (Ex Mortons, känsliga fettkuddar)
    Men visst är det både bra och nödvändigt att träna fötter och händer!
    Yogan är ett väldans bra sätt. :-)

    1. Klokt inpass! Min tanke med att testa att plocka bort skorna var mer att öka medvetenheten, och att då inte fara runt i gymet utan stå stadigt med hantlarna eller stången, du har dock helt rätt i att man ska tänka till!

  5. Vet du- så är det när man sjunger också!! Några enstaka gånger har jag gått lektioner för en sångpedagog (6 år sen när vi hade körledaren från H-e…) och hon sa “vet du om att du vrider ut tummarna när du sjunger?”. Och där trodde jag att jag stod avslappnad och fokuserad…

    Det är nästan lika länge sen jag var på gym, men vanan att “rota fötterna” som man får av sångandet tog jag med mig in dit. Liksom att fötterna blir stora, platta och växer fast i golvet för en bra balans. För att inte tala om hållning, axlar, andning, bäcken, knän. En kroppslig medvetenhet.

    Kanske är därför körsångare mår så bra!?! : )

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.