Styrketräning för löpare

Löpstyrka och styrkeövningar för löpare som lätt kan göras i ett träningspass i anslutning till löppasset är väldigt efterfrågat. Här kommer därför mitt träningspass “100 löpning” som syftar till att stärka löparmuskler. Jag har helt enkelt satt samman styrkeövningar som löpare behöver i ett enkelt och rakt träningspass.

Löpstyrka eller styrketräning för löpare hjälper att hålla oss löpare hela från skador. Vi behöver stärka core, höft och rumpa och dessa övningar är särskilt anpassade mot behovet.

löpstyrka, styrketräning för löpare löpstyrka2

Gör de fem övningarna direkt efter varandra, 20 reps på alla övningar som avslutning av ditt löppass så har du fått in den viktiga styrketräningen för löpare, utan att ha varit på gymet! Löpstyrka är en viktig komponent i alla löpares träning, om du hittills slarvat lite är detta löpstyrkepass en enkel rutin att börja med.

Author

13 Comments

  1. TACK! Helt unerbart med konkreta tips. Man har ju en massa övningar som snurrar i huvudet, perfekt med hjälp med rätt urval.

    • Sofia Reply

      Glad att ni gillar det. Detta upplägg är också så enkelt att kopera, bara tänka “100” – och dra runt 20 reps på fem övningar. eller om en ska vara petig blir det här 120, eftersom en övning görs åt två håll!

  2. En övningar jag verkligen borde ta mig tid att köra är utfall.
    Behöver stabiliteten både i core och runt knäna, men det är så lätt att köra övningar som är roliga(re)…. 😮

    • Sofia Reply

      Jag kör hellre de här utfallshoppen. De är i och för sig mycket tuffare, men ger också resultat flera gånger om i och med det. Får alltid träningsvärk av dem!

  3. Vilka bra övningar! Jag får testa dem vid nästa löppass. Grejen är baraae tt jag är oftast så otroligt trött efter en löprunda så är osäker på om jag klarar av styrketräning då. Men jag kan ju göra övningarna när jag sprungit en lite kortare runda. Tack för tips!

  4. Pingback: Arbete, planering och träning | Börja Spring

  5. Vilket grymt pass! Blev otroligt sugen på att träna nu 🙂 Ser så härligt ut att köra på gräsmattan också!!

  6. Pingback: Coreövningar löpareuppochhoppa.se

Write A Comment