Puls och Core i en övning - uppochhoppa.se

Häromdagen såg jag en lika enkel som genial övning på Sara D’s instagram. Kettlebells i ensidig farmers walk som ger både hög puls och corestyrka. Självklart vill jag dela den med dig!

Du behöver kettlebells i tre olika vikter. Tyngst, tung och något mindre tung. Du ska bara bära en i taget, rätt upp och ned, och gå. Det är så att säga allt som ska hända så välj tungt! 

Gör såhär: 

Bestäm dig för en sträcka att gå, inte kortare än 10 meter, ta i lite. Vid startsidan ställer du kettlebell som väger mest och minst. Här ska du sedan starta. På andra sidan, dit du ska, ställer du mellanvikten.

1. Bär tyngsta till mellersta. Ställ ned tyngsta, lyft upp mellersta med samma hand och gå tillbaka till lättaste. Ställ ner mellersta, lyft lättaste med samma hand, gå till den tyngsta!

2. Gör om allt ned andra handen.

3. Vila, pusta ut och gör sedan om enligt ovan tills du är trött, nöjd och båda sidor fått jobba lika många gånger, kanske tre varv per sida?!

Author

2 Comments

  1. Diggar farmer’s walk.

    Ett tips till är att ha i båda händerna med olika vikt. Aktiverar coren ännu mer. Och som en tränare sa: I verkligheten får du ändå aldrig matkassarna att bli lika tunga. Funktionell träning at it’s best.

    • Sofia Reply

      Det finns jättemånga varianter! Att olika vikt skulle engagera mer än att som här jobba antirotation med ensidig vikt vet jag inte om det gjorts studier på, ska kika! En hand upp med vikt och en hand ner och olika belastning, där har vi nog en av de tuffaste! Att bära är verkligen fenomenal bålträning.

Write A Comment