Min kamera sitter på laddning och mobilen likaså, lunchlådan är förberedd och hjärnan längtar ut. Jag ska ta en halvdag med naturen som kuliss. Jag har två mål med dagen som är en återhämtningsdag efter en lång jobbdag igår.

Jag gissar och famlar mig fram i vad som fungerar i den här sjukskrivningsprocessen. Lätt är det inte, det vill jag lova. Datorn, mobilen, jobbet  finns framför mina ögon eller i min närhet mest hela tiden. Jobbar jag nu? Kanske? Men det känns inte som att jag just exakt nu jobbar, även om bloggen ju absolut är mitt jobb. SÅ. KLURIGT.

Någonstans har jag landat i vad som ligger i känslan. Just nu är jag bara en Sofia som berättar vad jag har för planer för den här dagen. Så.

1)    Ett träningspass med minibands ska genomföras. Det ska innehålla minst 200 repetitioner! Jag undrar vad jag ska hitta på för kul?! Söker du inspiration för minibands har jag några övningsförslag i länkar och jag lovar att ge dig det passet jag fick till idag efter att jag fått till det!

>>> magövningar med minibands

>>> Rumpövningar/benövningar med minibands

2)   Grej nummer två: Jag ska lyssna på en guidad meditation. Eftersom jag vet att det är bra för mig!

När dessa saker är gjorda kan det bli lite vad som helst. Kanske en kreativ fotostund, kanske en lek med rörlighetsövningar. Kanske lyssna på musik eller bara på skogsljud!

Jag är inte ensam

Det verkar som att det (tyvärr-skit också-gah!) är många med erfarenhet av utmattning/depression och som läser här och om du känner att du har något att dela med dig av, gör gärna det. Små tips, en bra meditationsrutin, en bra bok, en tanke, vad som helst. I kommentar eller som flera gjort, i mail. Det är fint att inte vara ensam. Framförallt är jag nyfiken på vad eller hur du vände en känsla av tomhet, den här apatin som äter glädje, pepp och handlingskraft till frukost lunch och middag.

Author

6 Comments

  1. För typ två år sedan hamnade jag där i mrökrets avgrund. Ja, så kändes det. Som att att jag levde i en mörk bubbla helt separerad från andras verklighet. Allt verkade gå slow motion i min bubbla. Allt var grumligt. Kunde inte träna och efter lunch drabbades jag av en förlamande trötthet och tinnitus/huvudvärk och ljudkänslighet. Uppgiven och besviken på livet. Sova var det enda jag kunde göra i perioder. Sen blev naturen medicin för mig. Även om det bara var korta stunder. Jag vet inte riktigt när det vände eller hur det vände. Tid. Tid och stöd. Lite av det man mår bra av för stunden. Saaaakta men säkert vände det. Hang in there 🌸

  2. Åh jag har många tips om vad som funkat för mig (utmattad men ej depression). Jag skriver ”du” men menar alla som vill ta till sig och testa.

    Jag är inte frisk än men på rätt väg, genom bla:

    -känn efter hur dagsformen är. Ibland kan du planera saker, men stå upp för dig själv och ändra/ställ in om dagen kräver det. Det som fungerade igår kanske inte fungerar idag

    -träna i lugn och ro vad som är kul eller känns bra, inte mäta reps/tider/sträckor till en början, utan bara försöka må bättre

    -ta proffesionell hjälp tex läkare, beteendevetare, fysioterapeuter

    -prata och älta, ut med allt. Många vill lyssna, kommer med goda tankar och råd. Ha ett öppet sinne men känn efter vad som funkar för dig

    -aktiv vila är bra för att kunna koppla bort hjärnan, meditation/lugn yoga/vistas i skogen osv. Jag gillar appen Vila dig i form med yinyoga, även yogobes onlinetjänst med många bra yoga/andnings/meditationspass

    -öronproppar och brusreduceand lurar gör under för en trött hjärna som är överkänslig för intryck

    -ha inte dåligt samvete om du inte orkar med familj och vänner, acceptera att det tar kraft och energi att läka och energin behöver läggas på dig själv. Och gör det som känns kul och bra för dig.

    -dagbok är bra för att samla tankar och framsteg

    -tålamod och tid….ställ in dig direkt på att det måste ta typ ett år att komma i fas

    -man kan inte tänka sig till att bli frisk, det har inget med inställning att göra och det är omöjligt att ”bita ihop”, hjärnan är enöveransträngd och skadad, den behöver tid för att läka

    -spara energi och vila innan du blir trött, svårt men viktigt

    -förklara för barnen så gott det går, typ mamma har feber i hjärnan och det kan ta ganska lång tid att bli frisk men det kommer bli helt bra

    -ha tilltro till att det kommer bli bra, det är svårt många gånger, men det hjälper

    -jag tycker Clara Lidströms bok är bra, även Emma Holmgrens våga vara rädd

    -man blir glad av naturen men också trött av att visats ute med ljud, ljus, intryck. Det är okej att lägga sig i ett mörkt rum trots att det är sommar ute

    -jobba jämnt fördelat över veckan, vila varje dag

    Tålamod, tilltro och tid är nog huvudgrejen. Acceptans och ingen skuld. Det går inte att tänka sig frisk från sjukdomar. Och – även om det är vidrigt då man är i det så kommer man få nyttiga lärdomar och kunskaper, om sig själv och om många andra som är eller kommer vara i samma situation.

      • Kul! Ibland är det bra att skriva ner allt. Och det är mycket enklare att tipsa andra än sig själv, men sen kan man ta tillbaka råden för eget bruk igen ☺️

  3. Om man har barn och är utmattad rekommenderar jag boken Superhjälte-mamman flyger in i väggen. Skriven av en psykolog (jag själv) och illustrerad av Ulrika Nilsson 🙂

    http://www.idusforlag.se/superhjaltemamman

    I övrigt tänker jag att tipsen handlar mycket om huruvida man är deprimerad, utmattad eller både och. Fast tid, tålamod och återhämtning är väl ledord hur som….

Write A Comment