Bloggskolan: Hur du skriver en bra "om/kontakt"-sida - uppochhoppa.se

Jag har bloggat sedan 2007. Några små knep och tips har jag kanske att dela med mig av till de som funderar på om de ska starta en blogg, och till de som vill utveckla den de redan har. Jag samlar dem under kategorin “bloggskola”. Hoppas att ni ska tycka det känns kul och att ni vill hänga med!

bloggskola - sidan om din blogg

Varför om/kontaktsidan kan vara din näst viktigaste sida på din blogg:

Vi surfar nätet. Följer länkar, trillar in på sidor, bedömer fort, lämnar eller stannar kvar. Det sägs att vi bestämmer oss för om vi ska köpa en lägenhet eller ej (eller i alla fall vara med och buda) på ca 20 sekunder. Då har vi kommit in i hallen, kikat in i något rum, känt på stämningen. Designen och tonen i ditt senaste blogginlägg/helhetsintrycket är de här tjugo sekunderna översatt till bloggvärlden. Men sen – om man gillar det man ser – då har du världens chans att med en bra “om bloggen/om mig-sida” att knyta den här nya besökaren till dig. Och du – du vet aldrig vem den här besökaren är – kanske någon du verkligen vill ha kontakt med!

Se därför till att din “om bloggen/om mig” sida – och kontaktuppgifter till dig är enkla att hitta, att sidan är aktuell och sätter den rätta tonen för resten av din webbplats.

Relationer – you know me, I know you.

För det handlar om relationer. Du och jag. En (bra) blogg tycker jag är som ett samtal, en dialog där bloggaren och läsaren ska connecta, och hur vet vi om vi gör just det? Jo, vi läser om vem det är som står bakom orden! Att inte ta chansen att bjuda in en ny läsare till en snabb förklaring kring vem du är, varför du skriver bloggen – och framförallt vad läsaren kan få ut av att hänga hos dig är rent ut sagt dumt. Så gör det!

Viktiga avslöjanden eller random facts:

Här följer några punkter och idéer för din “om sida”:

  • Ta med minst ett bra (och aktuellt) foto av dig själv.
  • Berätta en historia!
  • Om du har mycket att säga, prova att använda rubriker och/eller tydlig formatering.
  • Dela med dig av vad som gör att din blogg sticker ut! Vad är din bloggs huvudfokus? Varför ska jag läsa den?
  • Överväg att dela länkar till populära inlägg, eller berätta om du har återkommande blogginslag som den här läsaren kan hitta och återkomma till (om det inte framgår i övrigt av din design).
  • Kontaktuppgifter!

Här ser du exempel hur jag har byggt min “om-sida”

bloggskola

Och om de (eller jag) faller handlöst för dig – kan de komma i kontakt?

Du vet aldrig vem din nästa läsare är. Kanske din själsfrände, en blivande kompis, en viktig samarbetspartner? Oräkneliga gånger har jag svurit i frustration över att det inte verkar finnas något sätt att komma i kontakt med en bloggare, utöver dennes kommentarsfält. För kanske lämpar sig inte personens ärende/fråga där. Se till att ha dina kontaktuppgifter synliga på bloggen! Om inte direkt vid första åsynen (det är det bästa och att föredra, shit vad det underlättar om jag slipper leta!) men åtminstone på en kontakt/om bloggen/om mig sida!

  • Ta med så mycket information som du är bekväm att dela – din e-postadress, länkar till socialamedier-sidor etc.
  • Om du vill kan du använda ett kontaktformulär (plugin eller inbäddad form), men jag rekommenderar att du också skriver din e-postadress för de som vill komma i kontakt med dig direkt.

Summan av kardemumman är att du vill att  sidor för “om och “kontakt” ska fungera som perfekta portfolios för dig och din blogg, och du vill att de ska vara lätta att hitta. Så när du har uppdaterat dem, se till att de är i navigeringsfältet, eller åtminstone i sidofältet.

Om jag blir kär i ditt senaste blogginlägg – får du mig att stanna kvar?

Author

8 Comments

  1. bra tips! det värsta jag vet är när jag vill komma i kontakt med bloggar (utifrån uppdrag från andra företag) – och de har ett kontaktformulär. no no no, ge mig din emailadress! finns det bara kontaktformulär så har jag inte kontaktat bloggaren.

  2. Jag tänker så här: den mest spännande sidan kanske är just OM-sidan. Jag vill gärna veta VEM som är där bakom 🙂 Och jag håller med det Sara skrev tidigare: formulär is a big no no. Jag blir jätteirriterad om det inte finns en vanlig mail. Så en mailadress är att föredra.

    • Sofia Reply

      Det är också ofta en välbesökt sida, när den väl går att hitta… låter som att vi bestämt oss, formulär är ingen hit!

  3. Tusen tack för ett galet bra inlägg!! Jag gick genast in på min egen och finputsade den efter dina tips och genom att kolla på din “Om-sida”
    Kram

  4. Åh vad jag uppskattar dessa inlägg i din bloggskola!
    Jag har en “Om-sida”, men jag tror bestämt att den behöver finputsas lite (snor Lindas uttryck “finputsa” för det var snyggt 😉 )
    Kram!

Write A Comment