Övningar mot ont i nacken - uppochhoppa.se

Tillhör du dem som sitter på kontor och får ont i nacken? Här ger jag dig en liten övningsbank som du kan gå till när du får ont i nacken, för att öka rörligheten och ta dig ur stelhet.

Testa att göra 5 repetitioner x 3, av tre valda övningar i en stunds pausgympa. Bästa är att aldrig hamna i det läget när du får ont, utan att förebygga i tid med rörelse, sittställning och medvetenhet.

  1. Knäpp händerna, vänd handflator framåt och skapa stretch när du krummar ryggen.
  2. Knäpp händera bakom nacken och brösta upp dig, tänk att du har ett flöte i hjärtat så det blir en lätt bakåtböjning.
  3. Knäpp händerna bakom ryggen, knogar nedåt och tryck nedåt bakåt.
  4. I en mjuk rörelse, luta huvudet åt sidan och tänj, använd fingrarna som stöd vid nacken (de behöver inte vara knäppta bakom).
  5. Sträck hakan framåt, dra den sedan bakåt in i huvudet, skapa en rejäl dubbelhaka.
  6. Lyft och sänk axlarna med böjda och bakåtsträvande armar, sätt axlarna på plats bakåt som slut av varje rörelse.

Mer kontorsträning? Här finns  övningar för stela axlar!

Author

1 Comment

  1. Tack, den behövde jag! Kändes inte alls skönt när jag gjorde 5:an 🙁

Write A Comment