Valet är ditt

Du vet att du triggas av socker. Blir pigg, glad, nöjd och upprymd. Du vet också att du vill ha mer. Har svårt att ta lagom. Sockret smyger sig på dagen därpå. Och nästa. Och sen står du där med en vecka med sockerintag i form av fika, godis eller glass mest varenda dag. Kanske inte i sådan mängd att den påverkar din vikt eftersom du tränar, men som ändå på något sätt påverkar ditt välmående.

Jag har brutit med mitt inre kakmonster. Genom sockermatch 2012 (följ länken för förklaring av sockermatchens regler) har jag införlivat nya vanor som jag lever efter utan att tänka och välja. Jag väljer nu sockerfritt per automatik på vardagar och väljer med glädje, medvetenhet och njutning socker då och då.

Kämpar du med socker? Testa #sockermatch2012. Kanske är det grejen som kan göra hela skillnaden för dig, precis som den gör för mig. Man kan börja när man vill. En torsdag. En söndag. Dag 13, 23 eller 1 av en månad. Vid varje månadsskifte nollställer vi ( för enkelhetens skull). Vi samlas på twitter och inrapporterar när vi vill. Det peppas om man frågar efter pepp och hejas åt resultaten. Mål och mening är medvetenhet, inte förbud och nolltolerans. Vi väljer att skapa balans!

sött Valet är ditt

SÖTT3 Valet är ditt

Två vackra fikamöjligheter under veckans alla pressdagar. Jag fotade båda. Åt av den ena.

 

Reagera/Agera. SOFY

9 KOMMENTARER KATEGORIER: Hälsa

9 thoughts on “Valet är ditt

  1. Jag mår helt klart bättre utan socker, fast när jag är där- fast i slentriansockersmaskande/ trött- och tröstätande tror jag att det är sockerkickarna som får mig att gå runt. Konstigt det där med sug, belöningssystem etc. Lätt att bli slav under ovälkomna ovanor, svårt att bryta dem och skapa nya.

    En bra utmaning!

  2. Efter en helg i fjällen med galet mycket sockerinmundigande bestämde jag mig för att sluta upp helt med godis, chips etc. Däremot säger jag ja till hembakt fika. Då detta alltid görs i sociala och trevliga sammanhang, samt är bakat från grunden och (ofta ;) med kärlek.

    Har nu inte ätit godis sen 26e mars och saknar det inte alls!

    Däremot har jag ätit fika, och vissa helger har det blivit lite mycket, men på något sätt blir det mindre slentrian-ätande när man är bortbjuden på fika än när man har godisskålen framför sig en lördagkväll.

    Ser btw massor fram emot BBC i helgen :D

  3. Har precis startat en sockerutmaning med mina syrror. Mycket lättare om man är flera, som kan pusha varandra! Socker är verkligen en drog för mig. Kör utan restriktioner en gång i veckan, annars är det totalkört för mig.

    Ha så kul på BBC! Skulle gärna ha gått om jag hade kunnat.

    1. Hej Maria! Jag har sagt det förut och jag säger det igen. För mig är det här inget ABSOLUT förbud. Det är enkla grejer att hänga upp min hjärna på så att jag inte äter onödigt mycket socker och triggar sockerdjävulen. Mina regler är heller inte allas regler, man gör och lever och är precis som man vill. Jag räknar varken alkohol, mjölk eller fruktsocker som sockerpoäng. Dvs, tar jag ett glas vin och ett päron har jag inte förlorat den dagen mot sockret. Jag räknar kakor, godis, glass, läsk – marmelad etc. Sådant med uppenbart massa socker. Äter inte heller typiska sockrade grejer som fruktyoghurt, men är inte konsekvent för det händer att jag tar ketchup till mat. Där handlar det mer om prefrens och kunskap. Torkad frukt är ok. Naturgodis är absolut sockerpoäng. Mörk choklad är sockerpoäng (räknar det som godis, om än nyttigare).

  4. Jag ville mest höra din åsikt på detta eftersom den frågan fick mig att fundera vidare på detta hur jag själv ser till dessa faktorer. För mig handlar det om att skapa ett medvetande kring detta för mig och mina läsare och förbättra hälsan :-)

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.