Våra tre rörelseplan - uppochhoppa.se

Som jag har skottat snö det senaste dygnet! Och när jag har skottat snö har jag tänkt på det här med transversalplanet och våra tre rörelseplan. Hängde du med nu? Om inte – häng med nu!

Vi människor rör oss alltså i tre olika rörelseplan. Dessa är frontalplanet, sagittalplanet och transversalplanet, även kallat horisontalplanet, jag förklarar dem strax.  Vi människor rör oss i vår vardag väldigt mycket i sagittalplanet – vi riktar oss framåt och bakåt, vi böjer och sträcker ben i utfall och benböj. När vi skottar snö, då minsann, då tar vi i från ena sidan och roterar runt och kastar tung blötsnö eller härlig fluffig nysnö åt andra hållet och snöskyffeln rör oss i en helt ny riktning. Det blir funktionell träning i andra rörelsemönster än det monotont vanliga och oboy vad bra det är för oss! Är vi oförberedda händer det att det hugger till både här och var och det är onödigt och berättar att vår tanke och planering med vår träning hade kunnat vara bättre.

tre rörelseplan

Våra tre rörelseplan:

Frontalplanet: Tänk att du står rakt upp och ned, sedan sätter du en skiva rätt igenom kroppen, där du har näsan på framsidan och bakhuvudet på baksidan. Denna skiva kan du inte flytta utan rörelser du gör kan bara göras utåt och inåt i förhållande till kroppens mitt. Du kan föra armen upp åt sidan och in mot kroppen igen, men inte bak eller fram – då är du i en rörelse i frontalplanet. Tänk utåt och inåt, föra till och föra från.  Övningsxempel: hantellyft åt sidan. Utfall åt sidan.

rorelseplan-3

Sagittalplanet: Nu har du istället en tänkt skiva som delar din kropp i mitten, med en höger och en vänsterhalva som du inte kommer förbi.  Alla rörelser sker framåt eller bakåt. Tänk att du böjer eller sträcker. Övningsexempel: Benböj eller tricepspress.rorelseplan-4

Transversalplanet: Här delar skivan kroppen i mitten på så sätt att du har en underdel och en överdel. Den enda grundrörelsen här är rotation! Överkroppen står still och nederdelen roterar inåt eller utåt, eller nederdelen står still och överkroppen, eller armarna roterar inåt eller utåt.
rorelseplan-5

Förr en tid sedan berättade jag om våra grundrörelser, att ett säkert sätt att se till att din träningsplanering gör dig genomtränad är att du bör bygga från våra sju grundrörelser. Du bör också tänka på i vilka rörelseplan du befinner dig. De allra flesta mår bra av att lägga till lite mer rörelser där transversalplanet kommer med. Övningsexempel på övningar i transversalplanet: Woodchopper, diagonala bollkast, bollkast åt sidan, russian twist, utfall med twist osv. Det förbereder din kropp för utmaningar som kan dyka upp helt oväntat, eller som händer ofta. Snöskottning exempelvis!

I många övningar är vi i flera plan samtidigt eller genom övningen – utfallsgång med twist exempelvis, då rör vi oss i sagittalplanet i utfallet och i horisontalplanet i twisten. Utmana dig själv att tänka lite kring vilka rörelseplan du tränar i och se om du kan få med övningar där du är i flera rörelseplan samtidigt eller alla tre rörelseplan. Naturligtvis behöver vi inte bli så “tekniska” under våra pass men lite teori innan praktiken är aldrig fel för förståelsen och för utvecklingen.

 

Author

1 Comment

  1. Pingback: Vad är 3D träning - uppochhoppa.se

Write A Comment