Ett besök på cykelfabriken - uppochhoppa.se

Everydaystories partner promotion

Har du någonsin tänkt på hur din cykel tillverkades? Har du tänkt på hur dekalerna kommer till ramen eller hur färgen egentligen fastnar eller att ekrar måste monteras fast?  Jag tänker inte på sådant i normala fall.  Det är skillnad på cyklar och det är väldigt olika med cykeltillverkning. Olika slags terräng kräver olika material, väder och vind gör sitt. Visste du att en liten gradskillnad på ritbordet kan göra jätteskillnad i upplevelse på cykeln? Det och mycket mer lärde jag mig under ett besök i Crescents cykelfabrik i Varberg, där det rullas ut över 100 000 cyklar varje år!

köpa landscägscykel

Du ska nu få följa med till cykelfabriken, men innan vi går in där måste ju cykeln ritas och designas! Crescents konstruktörs- och designteam ritar cyklar som används inom ett brett område. Racecyklar har en annan geometri och vinklar än en damtralla och en hybrid en tredje. Cyklarna simuleras och testas och precis som med mode ligger designers långt före oss konsumenter. Det är lite kul att tänka på.

Här står jag och håller i 2016 års modell av Giga, den landsvägscykel jag själv cyklar på och känner mig så hemma på.

crescentcyklar-3

crescentcyklar-5

1908 tillverkades den första Crescentcykeln i Sverige. Sedan rullar det på med rekordsnabba cykellopp, införsel av svenskt stål i konstruktionen, den orangea (snygga!) färgen kommer in 1936. Begreppet världsmästarcykeln som förknippas med Crescent kommer från att Harry Snell vann VM på en Crescent 1948 och den har kunnat köpas även för konsument. Sedan 1960 tillverkas Crescent centralt i Varberg och är en av stadens stoltheter.  Fram till 1994 var all fokus på vardagscyklar och racecyklar men nu lanseras även den första mountainbiken. Det starka fästet inom racevärlden står dock stadigt och Crescent är mångårig partner med Vätternrundan.

Den största fördelen för en konsument att Crescent produceras i Sverige är enligt dem själva att  de kan ha full koll på kvalitén. Alla som är involverade i design, utveckling och produktion vet vad som krävs för att deras cyklar ska fungera optimalt i svenska förhållanden.

crescent-7

2008 händer något speciellt. Nu utökas sortimentet med elcyklar, som blivit ett sortiment där Crescent satsar stort och vinner mycket mark. Elcyklar är ett fantastiskt redskap till vardagsmotion för den som vill spara på miljön, ekonomin och göra en hälsovinst. Ett SL kort kostar 790 kronor i månaden (Stockholmspriset för vuxen månadsbiljett), efter 20 månader har du lagt lika mycket på sl-resor som om du skulle ha köpt en Crescent elcykel, och månad 21 skulle det ticka sl-resepeng som utebli med elcykeln.

Elcyklar har verkligen boomat och här vill Crescent vara bäst i klassen när det gäller att erbjuda elcyklar med god kvalité, men också när det gäller att lära svenska folket vad elcyklar är för något och hur det funkar utmärkt att pendla på en elcykel istället för med bil eller kollektivtrafik i stan.  I höst startar de upp en produktion av elcyklar i Varberg – så att de kan ha allt under ett tak (design, utveckling och produktion) även där. Nåja. Åter till cykeltillverkningen!

Cykeltillverkning i Varberg – såhär går det till:

Första delen av fabriken är vigd åt ramarna. Här sprutlackeras delarna och ramarna i flera lager innan de ställs på tork i speciella torkställningar. Det finns förstås mängder av nyanser och kulörer, matt eller blankt, metallic eller vanligt. Färgbad och sprutlackering är två alternativa färgsätt.
crescentcyklar-9

crescentcyklar-15

Alla dekaler fästs för hand efter särskilt mönster för varje modell. Det här jobbet utförs av glada medarbetare med stor fingerfärdighet. Jag fick testa på jag med, så någonstans finns det en Crescentcykel med dekaler fastsatta av mig.

crescentcyklar-11
crescentcyklar-12
crescentcyklar-13
crescentcyklar-14

Yours truly gick in för dekalklistringen med stor koncentration som synes.

crescentcyklar-16

I andra delen av fabriken monteras cyklarna ihop. Crescent är en del av stora cykelbolaget Cycleurope vilket ger storbolagsfördelar i form av att de kan utveckla komponenter tillsammans samt göra stora inköp. Detta kommer konsumenterna till del i form av tekonologi och kvalitet. På monteringen fästs ekrar, däck sätts på fälg, växlar och kasett monteras.

crescentcyklar-19

crescentcyklar-20

crescentcyklar-22

crescentcyklar-25

Flera av Crescents cyklar har dessa dekorativa fyra orangea ekrar som precis som alla andra ekrar fästs för hand.

crescentcyklar-23

Cyklar är lite som datorer tänker jag. Det finns jättemycket bra backupsystem och tillbehör, men i det stora hela så vill man bara att de ska fungera. Särskilt de cyklar som är för transportcykling till vardag, jobb och aktiviteter. I regn, snö, blask och sol ska de tjäna troget. Där har vi en av de största fördelarna med att äga en cykel som är byggd och ritad för det svenska klimatet och som är byggd och kvalitetssäkrad i Sverige.

På cykellägret för tjejer hade jag förmånen att sitta ned och diskutera cykel med Tilina Lewin, cyklist i teamet Crescent DARE samt också cykla tillsammans med en lokal cykelhandlare från Varberg som agerade guide. Båda berättade oberoende av varandra om de stora problem med kina-importerat cykelmaterial som börjat dyka upp i Sverige. Personer som sett snygga och coola ramar, fälgar eller bromsar som säljs betydligt billigare än här hemma lockar, men utgör också fara. Flertalet allvarliga tillbud på senaste tiden fick dem båda att varna för billiga kopior och mana till att tänka till. Det är onekligen så att man får vad man betalar för, även i cykelvärlden.
crescentcyklar-24


“Vi har tillverkat cyklar i över hundra år. Tävlingscyklister har vunnit både OS och VM på Crescent. Och generationer av människor har använt våra cyklar dag efter dag, år efter år. För att komma till arbetet och skolan, till kompisen eller träningen – och hem igen. Vi utvecklar fortfarande avancerade cyklar för dig som vill prestera på topp. Men framförallt bygger vi cyklar för svenska förhållanden. Som är konstruerade för att klara ett liv i regn och rusk, och utrustade med delar som tål vårt klimat. Så att du ska kunna ta dig från en plats till en annan på ett smidigt och säkert sätt, som får dig och vår miljö att må bra.”

Inlägg i samarbete med Crescent, tankar och reflektioner är mina egna

Author

1 Comment

Write A Comment