Backintervaller som ventil - uppochhoppa.se

Stockholm i mitt hjärta. Tiden stannade, Stockholm enades och tillsammans ska vi på något sätt gå vidare. Jag vet att vara rädd är precis det som de onda makterna vill, ändå är det svårt att inte påverkas. Jag tror på att hitta bra ventiler och i helgen har jag nästan ventilerat lungorna ur kroppen i långa och tunga backintervaller. Vi går vidare, tillsammans.

Upplägg: 

1 km uppvärmning, 3 löpskolningsövningar och ett stegringslopp.

6 x lång backintervall, ca 80 sekunder. Joggvila ner.

3 x kort backintervall, ca 15 ekunder

1 km nerjogg.

Mitt syfte med passet är att öka syreupptagningsförmågan och stressa det centrala systemet. För det krävs tung andning och hög intensitet. Jag valde en backe som är medelbrant för att kunna springa på bra och nådde önskad känsla. När jag behöver fightas med mig själv kring antalet intervaller som ska springas, när jag har lite ångest de sista 20 metrarna av vilan att snart är det dags att vända och när jag på intervallerna nära slutet verkligen behöver omfamna känslan av att “det är nu det smärtar – det är i den här zonen som utveckling sker”.

Väljer du också outfit efter vad du ska göra på det sättet att du väljer kläder efter en känsla också, utöver det uppenbara rätt sorts praktiskt plagg? Tuffa pass kräver extra bra kläder, så känner jag. När jag springer tuffa pass vill jag känna mig på topp.

Outfit för dagen: Skor, Onrunning, modell Cloudflow. Tights, Asics, modell Run power tights, tröja Run and Relax, väst Wease spotswear modell Softshell vest, klocka Garmin 910XT.

Author

3 Comments

Write A Comment