30/30 - bli en snabbare löpare - uppochhoppa.se

Ett träningspass som är världens enklaste (men ganska jobbigt) och som jag tar till när jag egentligen inte orkar tänka till och framförallt när jag är i uppstartsfas av löpning och vill hitta en känsla av snabbhet är 30/30.

Passets namn syftar till att du springer i 30 sekunder följt av att du går i 30 sekunder. Simple as that. Du håller på exakt så i på förhand bestämd tid. Oftast kör jag passet som en 20-30 minuter lång uppstart mot att någon eller några veckor senare springa snabbdistanspass och/eller som en push att få upp lite tempo i kroppen.

Har du testat 30/30 och vad känner du? Vissa gånger kan jag känna att de snabba bytena stressar mig, men det är samtidigt en av de grejer som är så sköna så fort man börjar bli lite trött. Det är alltid snart vila när man springer, å andra sidan är det alltid snart dags att springa också, men ser man på det stora hela är det mycket vila av passets totala längd, var därför inte rädd att ta upp farten en nivå om du är van löpare.

 

Author

11 Comments

  1. Ååh ja! Älskar 30/30-intervaller! De är lätt de bästa intervallerna. Så roligt, som du säger, då man både kan gasa på som tusan, men sedan snabbt få vila igen 🙂 Blev sugen på att köra ett sånt pass nu, även om jag egentligen har yoga- och styrketräningsfokus just nu 🙂

  2. Nyfiken på om du har tips på bra träningsappar? Jag behöver bli peppad att göra mer än bara springa min runda och tänker att det kunde vara värdefullt med en röst i örat som säger åt mig vad jag ska göra – exempelvis 30/30 intervaller. Så att det inte villkoras med att jag måste titta på telefonen hela tiden. Om inte så kanske det är något du tycker vore roligt att göra podd-variant på? 🙂

    • Sofia Reply

      Vet du, EXAKT detta har jag tänkt på de senaste dagarna, alltså innan du skrev kommentaren. Är dåligt inläst på appar och om det finns med klara löppass i dem, jag har inte hört om det, jag ska göra lite researvh. Sen är det det där med radiorösten då…

  3. Jag har ett pass med 9*1min trädslalom-intervaller med 30sek ståvila mellan.
    1km mellan jogg och sedan kör jag 12 st 30/30 intervaller. Går ner på långsam jogg / lufsa mellan varje maxning.
    Det är faktist väldigt kul, särskilt om man kör 2 eller 3 pers. Triggar varandra…

    Ps: Fick nyhetsbrev från löpningen uppför Gustavstoppen.
    Långlöpningens anmälan stänger snart pga anmälda deltagare. Är du på..?
    Jag har satt som mål att jogga hela stigningen, även om farten blir i sakta lufsning.

    • Sofia Reply

      Härligt Daniel! Löpningen uppför Gustavstoppen? Var är du nu, är det Sälen och Lindvallen? Ditt pass verkar härligt, kör su trädslalomen och 12 st 30/30 i samma pass? En bra grej om så, att först göra långa intervaller för att sedan gå på kortare, det är bra mentalt att veta att “sedan blir det mindre”. Att sätta målet aldrig gå kan ibland bli förödande för resten av loppet, om du drar på dig för mkt syra som du får svårt att återhämta dig ifrån – men har du en bra dag och känner att det är lugnt, absolut – gogogo!

  4. Förlåt. Jag specificerade dåligt.
    Du frågade en gång om lopp utomlands. Jag lede in dig på ett spår mot Rjukan i Norge.
    Jag menade Gustavstoppen som i Viking Challange.

    Blir faktist ett pass enligt ovan idag, snön har smält i skogen så det är “enklare” att springa mellan träden.
    Du kanske vet vart jag fått upplägget på trädslalom från…

    Trevlig kväll!

    • Sofia Reply

      Ja, såklart – hade missat att toppen hette det. Tack för påminnelsen om lopp utomlands, det är dags att jag börjar kolla datum och platser!

  5. Åååååå, 30/30 är mitt absoluta favvointervallpass! Jag kör det när jag är otränad/ovan vid intervaller, jag kör det när jag är vältränad, jag kör det när fantasin tryter. Det funkar liksom alltid. Ibland kör jag det även som 30/30/30 – dvs promenad 30 sekunder – jogging/lufsa 30 sekunder – lubba/sprinta 30 sekunder 🙂

  6. Inte testat 30/30 men har kört 40/20 nu ett par gånger när vi börjat träna och älskar upplägget. Blir nog ett sådant här pass på torsdag eller lördag när jag ska igång igen efter sjukdom 🙂

Write A Comment