Jag tror jag har tipsat om detta intervallpass förut, men det är så bra och roligt så jag tipsar er igen! Det här är backintervallpasset som är (nåja) busenkelt att genomföra, eftersom det blir lättare och lättare medan det blir tyngre. Perfekt för vårens första trevande fartökande kvalitetspass, om man inte hängt i under vintern.

Upplägg backintervallpass, idioten

backintervall upplägg
tips på upplägg av backintervaller – en favorit!

val av backe och genomförande

Sök upp en backe som är lång. Så lång att den kommer kunna delas upp i tre  lika långa delar. Du ska springa en “långa sträckan först”-idioten, och du ska göra intervallerna gånger tre.

1) Spring hela vägen från start till mål.

2) Jogga ner två tredjedelar till din nästa markering.

3) Vänd upp på nästa intervall till toppen.

4) Jogga ner en tredjedel

5) spurta upp till toppen på den kortaste tredjedelsintervallen.

6) Jogga hela långa vägen ner -> se 1)….

Du kan serievila mellan dina tre intervaller som hänger ihop om du önskar, eller så låter du den långa joggvilan ner efter den kortaste intervallen vara din vila. Fördelen med detta pass är att det alltid blir mindre jobbigt efter den långa intervallen.

Tänk på detta i intervallerna:

Försök att öka farten och tempot i och med att sträckan blir kortare. Tänk rappa steg, att foten bara ska nudda marken och ta hjälp av dina armar som rör sig med handflatan från öronhöjd och ner till strax nedanför höft. Boosta dig själv med handklapp och “nu jäklar” de första stegen. Hitta utanför din comfortzone och lita på upplägget som får dig att orka hela vägen.

 

Author

4 Comments

  1. Aaa, kul upplägg, aldrig testat. Blir bra för onsdagens lunchintervaller :-). Så himla kul att testa nya upplägg, då vet man liksom inte vad man ger sig in på….
    /Helena V

  2. Tack! Jag har bävat för backträningen i vår som måste till inför Åre Extreme, men detta är ju ett bra upplägg. Får nog bli lite backträning denna veckan!
    /Louise

Write A Comment