Backintervaller! Detta fantastiska verktyg för att bygga löpstyrka.

Det här är ett av mina favoritpass som bygger massor av styrka – och mjölksyrestumma ben under backintervallernas gång.

Det här  är ett tufft backintervallpass, tuffare än vanliga backar, var noga med att äta bra och ha fyllt kroppen med energi! Att mentalt ladda för detta passet innan hjälper och allra bäst är att ta med en peppig träningskompis. Ni kan turas om att dra och pusha varandra.

Backintervaller som bygger styrka

Sök upp en kort och ganska brant backe, som är ca 20 – 40 meter lång, eller kapa av en längre backe.

Uppvärmning: Jogga ca 10 minuter. Gör några fartökningar precis på slutet så att du väcker kroppen! Ladda mentalt för att bygga mjölksyra och att pressa hårt!

backintervaller lopstyrka
startläge för upphopp. Valfritt om du vill lägga av ett smile!

Backintervaller ska nu springas, men inte vilka backintervaller som helst, utan backintervaller med hopp!

Antal backintervaller och genomförande:

Varannan intervall börjar du med fem upphopp, innan du sätter av i full fart uppför backen. De intervaller du inte hoppar vid start, hoppar du fem upphopp vid backens topp.

Jogga/gå nedför och skaka ur benen.

Mitt förslag:

  • Gör 5 intervaller med hopp och med joggvila/promenadvila ner.
  • Vila i tre minuter.

Upprepa detta två gånger till! Då har du fått 15 sprungna korta explosiva intervaller i backe, och 75 upphopp som bygger perfekt löparstyrka och explosivitet! Känner du att det låter på tok för maffigt gör du 2 x 5 intervaller, det fixar du!

Jogga ner i sakta mak i minst tio minuter. Nedjoggen är viktig här, då hjälper du kroppen att transportera bort mjölksyran och du slipper värsta träningsvärken dagen därpå.

Andra bra pass med backintervaller:

>> Korta backintervaller
>>> Backintervaller för nybörjare
>>> Tips på upplägg backintervall 

 

Author

9 Comments

  1. Tjoho, ett par upphopp skadar väl aldrig! Måste jag testa nu när jag bestämt mig för att älska hårda pass…

  2. Backintervaller… Som jag hatade det från början men man lär sig, nu älskar jag det, det bränner gott 🙂

  3. Bra tips! Enkel grej som låter härligt jobbig 🙂 ha en skön fredag!

  4. Backträning är grymt och ger stark kropp! Jag har ett backpass inplanerat nästa vecka. Känner redan mjölksyran i benen 🙂

  5. Pingback: Korta backintervaller här kommer jag | Från Noll Till Vasan

Write A Comment