Läs inför Sthlm marathon

Du har förberett dig för uppgiften på det sätt du har. Du vet vad du gjort rätt och du vet var du kunnat göra mer. Kanske känner du att formen är optimal, möjligen har du oroliga tankar kring hur kroppen ska hålla. Det är nu det gäller. Oavsett om målet är ett nytt snyggt pers eller att ta sig springande igenom, eller att ta sig i mål och övervinna distansen så är det nu. Nu är det dags att leverera.

Din kropp reagerar med lätt eller tuff nervositet och att bli uppjagad eftersom det är viktigt för dig. Hade det inte spelat någon roll hade du inte investerat i tid, kraft, ork och förberedelse. Omfamna känslan av att det är pirrigt, läskigt, nervöst, spännande och allvar. Ta in den känslan, uppskatta den, och släpp den vidare. Gå in i din tanke och konstatera att allt som du gjort inom din löpning under våren har lett dig fram till den här lördagen. Det är dags att knyta ihop all samlad energi du skrapat ihop. Tänk vad mycket energi det är! Alla de där kilometrarna ligger i din erfarenhetsbank. Alla kilometer du sprungit kommer hjälpa dig på lördag. Det är de som blev av som räknas. Se dem framför dig, alla sprungna steg, stoppa in dem i en säck och knyt om med snöre i valfri kulör. Håll hårt i snöret. Alla de där stegen är som helium i en ballong. De kommer lyfta dig. Sväva ovanför ditt huvud som en påminnelse att du kan det här. Alla dina sprungna steg kommer jobba för dig.

sthlm13 Läs inför Sthlm marathon

Njut. Oavsett väder. Njut och ta in känslan att tiden är inne. Låt endast positiva tankar ta plats i din värld. Vår hjärna gillar att vara på platser den känner igen. Skapa ditt igenkännande i att vara lätt på foten, glad i huvudet, stolt i hjärtat och med en enorm kapacitet och kraft i kroppen. Inget kan stoppa dig nu. Det är du som styr dina tankar. Det är du som styr hur det går och hur du upplever ditt marathon. Gör det till en succé i ditt huvud, och du kommer känna igen dig när du springer. Succé. Smaka på ordet. Det är nu det gäller. Ta in det, bestäm dig. Succé. INGET kan stoppa dig nu.

När du så småningom möter motstånd. Älska känslan att få ta fram det allra yttersta av kraft som du besitter. Finn glädje i att behöva använda pannben och taggtråd. Fäst tanken i korta mantran där du är trygg. Att räkna till tio. Att säga “stark – snabb – mål” för dig själv. Gå in i dig själv för en stund, eller fokusera helt utåt. Hitta en ny känsla av nyfikenhet. “Vad händer där borta? Bäst jag springer dit och tittar”. När det lutar uppför eller södermälarstrand känns lång. Sätt en tänkt gummisnodd i en löpare framför dig. Se och känn materialet i din hand och hur det med sin gummibandskraft drar dig mot ryggen framför. Håll i och låt benen rulla med.

Det är nu det gäller. Nu är det dags att leverera. Alla dina sprungna steg kommer jobba för dig. INGET kan stoppa dig nu.

009 Läs inför Sthlm marathon

Reagera/Agera. SOFY

8 thoughts on “Läs inför Sthlm marathon

  1. Tack för peppningen!

    Mitt första maraton är imorgon och har varit lite orolig för det med tanke på att vädret inte kommer att vara det bästa. Men efter att ha läst detta inlägg känns det mycket bättre. Tack :)

  2. Så ska det låta! Du är grymt pepprande och visar verkligen att det är i huvudet som det avgörs. Men framför allt hoppas jag att ni alla löpare passar på och njuta och skörda frukten av din träning.

  3. Va bra skrivet, riktigt pepprande, du har sammanfattat det viktigaste så bra!. Även om jag inte ska springa i helgen utan trampa runt en sjö ska jag ta med mig detta, det är ju som sagt i huvudet det sitter och man behöver påminnas om det! Å jag tror jag tar med mig peppen hela långa cykelsommaren:)

  4. Bra att du sätter så många ord och vinklingar på något man själv inte tänker så mycket på! Hoppas alla de som springer för första gånger stålsätter sig mot vädret!

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.