Träningspass för löpstyrka och explosivitet - uppochhoppa.se

Ikväll fick mina deltagare på löpargruppen ett riktight tufft pass att bita i. Vi har jobbat hela hösten med löpstyrka och olika sorters intervaller och stärkt upp viktiga komponenter (höft, knä, fotled, rumpa, core) och idag införde jag därför hopp och explosivitet. 

Passet tar ca 50 minuter att genomföra med lite vila mellan styrkevarven och jag tänkte att du kanske ville spara passet för att testa för egen del. Enklast är det om du kan genomföra det med en vän, då tar ni hjälp av varandra i gummibandslöpningen och kan pusha varandra i avslutande sprints, som ska ske i lätt uppförsbacke. 

Styrkedelen utför ni i fyra varv. Gummibandslöpning görs bäst med kraftigt gummiband i loop, med bromsade kompis. Ha gummibandet mot höfterna  och tänk “framåt mer än uppåt”. 

I djupa benböjshopp har ni lite hjälp av händerna som håller i trx, för extra påskjutningskraft uppåt. 

Dynamisk planka räknas som en repetition från när du står på händer och tår, vänder ner på armbågar och tagit dig upp till händer i marken igen. 

Borsovsteg – explosiva utfallsliknande hopp som nästintill garanterar träningsvärk. Finns Här på film om du inte har koll på övningen. 

För någon vecka sedan skrev jag om världens bästa magövningar; rotation och antirotation med gummibland. Idag var den med i passet i rotationsform,  för explosivitetens skull.

Passet avslutas sedan  med fem maxsprints i lätt uppförsbacke, max 30 meter långa. Varje intervall startar och slutar med 5 upphopp, fokus på att få ur kraft i benen. Sträva efter en rapp känsla, vila någon / några minuter mellan intervallerna så att kan gå på 100%. 

Varva ned och stretcha säte och höft noga efter passet! 

Author

Write A Comment