Du har kanske hört talas om Runstreak eller att någon “runstreakar” och är nyfiken på begreppet och i det närmaste livsstilen. Här hoppas jag ge dig svar, både från mitt eget perspektiv och från en riktigt erfaren runstreakare.

Vad är runstreak?

Runstreak är ett engelskt begrepp som handlar om löpning och mer specifikt betyder att springa i en streak – i följd. En regelrätt runstreak är att springa (minst) en engelsk mile, 1609 meter varje dag i flera dagar i följd.

runstreak - allt om runstreak

Hur fungerar runstreak? Regler och så!

Precis som jag nyss beskrev så behöver du springa minst 1,6 km per dag om det ska vara en “regelrätt” runstreak. Det viktiga är att det ska vara i en följd, utan avbrott eller vilodagar. Missar man en dag avslutas runstreaken och du får börja om på noll. Det handlar för många om att att bara fortsätta och fortsätta. För vissa är siffran av antalet dagar viktig, för andra inte.

Regler säger jag?

Ja, min inte mina regler.  En sträcka på minst 1 mile (1609 meter) per 24 h är det enda kriteriet för att få vara listad hos United States Running Streak Association och Streak Runners International. Du kan springa utomhus eller inomhus och efter ett års runstreakande kan du ansöka om medlemskap(!)

Du kan Sätta dina egna regler!

Vet du, du har absolut möjlighet att sätta dina egna regler för din runstreak. Vem bryr sig om 1 mile, egentligen? Det kan exempelvis vara något eller flera eller alla av dessa:

  • Jag ska vara ombytt
  • Jag måste springa, om än superlångsamt och nästan på stället, men promenad räknas inte.
  • Jag ska vara ute 20 minuter / 15 minuter / 10 minuter  – DU bestämmer!
  • Jag kan springa inne och ute / Jag ska bara springa ute

skaderisk?

Tränaren i mig säger: Om du från en dag till en annan bestämmer dig för att springa varje dag och gör mycket mer än en lugn runstreak, så som det lätt blir, då kan det finnas skaderisk. jag menar att du när du kommit ut och blivit varm får feeling och fortsätter och du gör så varje dag, då ökar skaderisken och du kan lätt springa på dig en överbelastningsskada. Även om du idag springer 2-3 gånger per vecka utan känningar och ökar på det sättet, att du får feeling och bygger mycket mängd på kort tid, då kan du få problem.

Skaderisken för dig som redan tränar lite att småjogga lugnaste lugnt varje dag är inte särskilt stor, jag skulle säga att den inte förhöjs alls. Tvärtom kommer du snabbt bygga en acceptans och en tålighet i senor och ligament som bygger dig redo för mycket stora utmaningar. På sikt. Tränar du NOLL idag ( då läser du inte här) och kan du behöva trappa upp, men generellt är sträckan inte så lång att du ska kunna skada dig. Se till att du i din iver att starta en runstreak inte gör plus 7 dagar med 45 minuters löpning i högre tempo, då kommer du klara dig fint!

Passar runstreak alla? jag frågade Elin Ragnarsson, som runstreakat i över 1000 dagar nu om hennes runstreak:

runstreak
Elin Ragnarsson springer runstreak – varje dag är en dag med löpning!

Hur kom det sig att du började?

Jag började min runstreak då jag hade haft en dålig vår 2014 pga sjukdomar och krångel med kroppen. Inga större skador utan mer många insjuknanden som avlöst varandra och ville komma tillbaka till mina träningsrutiner igen. jag hittade också inspiration hos Ellen westfelt som också kör en runstreak. Mitt mål: Jag skulle springa minst 20 minuter varje dag i 30 dagar för att få tillbaka kontinuiteten i löpningen igen.

Vad hände dag 30?

När dag 30 kom så kunde jag inte sluta, utan satte 100 dagar som nästa mål. Vid dag 100 så bestämde jag mig för 1 år, 365 dagar och sen vid 200 dagar så insåg jag att jag troligen inte skulle kunna sluta då heller. Så idag i skrivande stund ska jag snart ge mig ut på dag 1294 i rad, vilket jag inte ens kunde drömma om när jag började. Det känns fortfarande overkligt, men jag trivs med att springa varje dag, blir egentid samt mitt glädjepiller varje dag!

Har du varit nära att avsluta någon gång?

Det har varit några dagar där jag varit tveksam om jag skulle kunna fortsätta, de flesta gångerna har det funkat att bara ta det lungt och lyssna på kroppen. Men värst var en dag när jag fått matförgiftnig efter ett julbord med jobbet. Jag vilade hela dagen, drack resorb, åt försiktigt men fick inte behålla något alls trots det. Jag gav mig ändå ut på en lugn löptur, för när jag fick matförgiftning en gång tidigare inför ett 10 km lopp så mådde jag bättre efteråt. Det var så att om jag inte genomförde det loppet så skulle jag inte få en kombinationsmedalj och hade rest för långt för att inte prova. Klart det var riktigt jobbigt under loppet då men jag sprang lungt, vilket jag gjorde den kvällen och efteråt fick jag behålla allt. Med det i bagaget klarade min runstreak en matförgiftning!
Sen har jag stukat fötterna ibland, haft nackspärr men mycket ligger i att jobba med kroppen istället för emot så har det löst sig.

Vilka fördelar ser du med Runstreak elin?

Fördelen som jag ser med runstreak är att “lite men ofta” bygger en stark och snabb kropp utan vare sig intervaller eller långpass. Det märkte jag rätt fort när jag slog PB på Stockholm marathon med 21 min trots få långpass, knappt några alls under våren, bara lite men ofta! Sen är jag inte sjuk lika ofta, snarare blir jag bara lite trött och lätt hängig och kan ta kan ta det lungt ett par dagar och sedan är det borta! Jag springer ute men löpband och innebanor räknas också, men jag trivs bäst utomhus oavsett väder och det är väldigt härtligt att få så mycket tid utomhus.

Finns det några nackdelar som du ser det?

Nackdelarna fokuserar jag inte på, utan jag hittar lösningar istället. Men för många kan det vara tiden, stress i att komma ut, det är jobbigt att byta om/duscha för så kort tid osv. Men letar man nackdelar så hittar man dem så jag fokuserar på fördelarna i att jag mår vra av det och planerar efter det istället!

Vad betyder din runstreak för dig?

Min runstreak betyder mycket för mig, därför jag tar mig tiden att springa varje dag trots vad som händer i livet. Framför allt just nu när jag är på väg tillbaka från en utmattning så är det mitt glädjepiller, det som ger mig energi och får mig att orka. Det är tiden då jag sätter på min favoritmusik och bara är där i nuet. Bara låter hjärnan vara och tankarna får flyga fritt. Sen har jag hittat mycket ro i att ge mig ut varje dag och ja, jag älskar den helt enkelt! Jag kommer fortsätta springa varje dag så länge jag älskar att göra det och just nu blir den kärleken till min runstreak bara starkare!

 

Author

3 Comments

  1. Marie Arvidsson Reply

    Jag har läst mycket om runstreak nu ett tag så det var roligt du tog upp det! På ett sätt skulle det väl vara kul men jag tror inte riktigt jag skulle kunna hålla motivationen, kan inte riktigt känna att jag “måste” springa varje dag. Däremot funderar jag på om man kanske skulle göra en egen variant med en “träningsstreak” – att jag “måste” träna – dvs röra på mig – visst varje dag. T ex de dagar jag inte tränat på gym eller sprungit så “måste” jag i alla fall gå ut och gå en viss tid eller sträcka. Det kanske vore en variant? Kanske att de dagar jag inte tränar måste jag åtminstone komma upp i 10 000 steg typ!

    • Sofia Reply

      Det låter suveränt! 10 000 steg är ett bra riktmärke för en dag utan träning, vi borde alla sikta på det!

Write A Comment