Vad är stegringslopp? - uppochhoppa.se

Vad är egentligen stegringslopp, som du säkert hör talas om i samband med löpning eller cykling? Nu ska vi reda ut det! Stegringslopp, ett eller flera, är en benämning på en specifik del av en löpares eller en cyklists uppvärmning. Dessa uppvärmningssprints är något vi coacher kan efterfråga som avslutning av uppvärmningen och strax innan ett intervallpass ska börja. Hädanefter kommer jag skriva om dem som del av löpning men kan alltså användas även i andra grenar, så som cykel eller kanske rodd.

Vad är ett stegringslopp?

Ett stegringslopp brukar normalt vara runt 100 meter långt och är som en löpintervall där du stegrar farten ju längre du kommer. Du börjar springa i lugn takt och stegrar farten till nära max de sista metrarna för att sedan vända och jogga tillbaka. Det normala är att en löpcoach efterfrågar tre till fyra stycken innan du fortsätter med ditt träningspass.

Varför stegringslopp?

Att gå från uppvärmnings relativt lugna jogg till en intervall kan bli en hård övergång för kroppen, särskilt om intervallerna du ska springa ska vara högintensiva och explosiva. Med dessa stegrande lopp höjer du intensiteten och skapar en pulsstegring innan intervallernas början, vilket minskar risken att gå på för hårt på första intervallerna. Står det stegringslopp innan intervaller är dessa alltså en del av uppvärmningen. Du kommer att rekrytera fler snabba muskelfibrer till snabbare löpning och väcker på detta sätt kroppen för det som komma skall.

Stegringslopp kan också vara ett sätt att avsluta ett lugnt distanspass för att väcka liv i de snabba muskelfibrerna i musklerna, eller som ren teknikträning. Då kallas stegringsloppen ofta koorinationslopp. Syftet är i detta fall att springa lite kortare intervaller med exceptionellt fin teknik, de blir del av din löpskolning och löpteknikträning.

stegringslopp

Mer löprelaterat?
Backintervaller för nybörjare

Styrketräning för löpare

Sju nycklar till dina intervallpass

Author

3 Comments

  1. Pingback: Korta backintervaller för att bli explosiv - uppochhoppa.seuppochhoppa.se

  2. Intressant!
    Har glömt att tacka dig förresten för du fick mig att känna mig himla välkommen på träningseventet i Stockholm. Åkte ensam men det kändes inte ensamt 🙂

  3. Pingback: Lidingöloppets sista mil - Lidingö tjejlopp, tips och bangenomgång - uppochhoppa.seuppochhoppa.se

Write A Comment