Den ultimata guiden till Aim Challenge del 1

Jul 25-12

Jo men ja. Den rubriken sätter ju lagom press. Nu ska vi se, jag vet att ni är ett helt gäng som smittats av min hyllning till multisport i Sälen och därmed anmält er till roligaste tävlingen på året. Discovery aim challenge – här kommer del 1 i den ultimata guiden som ni därefter har efterfrågat!

Cykel: En mountainbike är att föredra, dämpning är toppen, men det är du själv som navigerar och väljer vilka kontroller du ska besöka. Det har förr om åren inte varit särskilt långa sträckor med stökig mountainbiketerräng, om man inte räknar själva fjället, där många lyfter eller lämnar sina cyklar för att springa. Räkna med grusväg/asfalt/stig. Det finns cyklar att hyra för den som saknar! (förbokas). En av nummerlapparna fästs på cykeln.

Skor: De flesta tävlar i cykelskor, detta för att det är cykelbart fram till de allra flesta kontroller. Det står i utrustningslistan på hemsidan att de rekommenderar att man har med löparskor. Tar man fjällposter (de torde finnas, men vet vet man inte) rekommenderar jag att springa istället för att cykla då det ofta är blött och svårcyklat på fjället, och springa är skönt i löparskor alternativt att man har hyfsat mjuka cykelskor att ta sig fram i.

Kläder: Klä dig efter temperatur. Cykelbyxor och funktionst-shirt/funktionströja (se bildexempel ovan). På ryggen har du en liten smidig ryggsäck med vattenpåse (typ camelback) där du också får ner en tunn jacka/annan t-shirt om och utifall att du känner att ett byte är nödvändigt. Oftast känner man inte det, men å andra sidan är det onödigt att göra av med energi genom att exempelvis frysa i hagel. Cykelhandskar är skönt. Cykelhjälm, en mobiltelefon och ett första förband är obligatoriskt. I väskan har du också energi. Obs, bad kan förekomma, ta av dig ryggan innan/om du går i vattnet.

Energiintag: Det finns inga energistationer, du bär med dig allt du behöver under de sex timmar tävlingen pågår. Bars och gel i ryggficka. Vatten  i vattenrygga. Två flaskor på cykeln ( jag kör vatten och energidryck i dem), det går att tejpa fast gel på cykeln för att ha dem tillgängligt (smart grej, ta med eltejp). Stoppa ner en macka i ryggan från frukosten, och salta nötter är bra för saltbalansen som lätt blir snedfördelad under så lång tävlingstid.

I morgon handlar det bland annat om sådant här; äventyrsmoment!

Ultimata guiden – Del 2

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply AIM närmar sig « Team Propiraya Jul 25-12 at 7:58 am

    […] morse kikade jag in hos Uppochhoppa Sofy som påbörjat “Den ultimata guiden til AIM-challange”. Wohoo! Mycket, mycket tacksam. […]

  • Reply Den ultimata guiden till Aim Challenge – del 2 | uppochhoppa.se Feb 24-13 at 9:27 pm

    […] Missade du del 1? Här kommer den! […]

  • Leave a Reply

    H‰lsa
    Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar