Övning: Mental träning

Oavsett vilken utmaning du står inför kan du hjälpa dig själv att klara av den genom mental förberedelse. Här kommer den första av några enkla övningar i mental träning:

Succé vs katastrof

Sätt dig i en lugn miljö med ett a4 papper på bredden framför dig. Dra en horisontal linje på pappret. Längst till vänster på linjen skriver du katastrof, längst till höger skriver du succé.

Vik undan linjen ett tag. Tänk på hur du förberett dig inför uppgiften. Alla träningstimmar, allt arbete du lagt ned och hur du övat. Slut ögonen. Gå igenom din utmaning steg för steg. Se dig själv utföra enligt målbilden och klara allt du drömt. Känn hur kroppen känns när det blir precis som du vill. Se dig själv göra allt rätt. Ta dig steg för steg genom dagen, uppgiften, från start till mål. Knyt näven i en segergest! Tänk åt andra hållet från mål tillbaka till start.

Öppna ögonen. Vik upp ditt papper och sätt ett kryss på din linje.

20120809 170003 Övning: Mental träning

Jag lovar dig att ditt kryss är närmre succé än katastrof. Som du tänker så blir det. Ta fram din hand, knyt den till en välbekant segergest och säg att du är redo.

Reagera/Agera. SOFY

4 thoughts on “Övning: Mental träning

  1. Så otroligt rätt… och samtidigt lätt! Tack för tipset! Kommer definitivt att köra den övningen! Ställs inför en utmaning riktigt fort iom att jag anmält mig till mitt första trailmarathon den 1.9. Dryga månaden senare ska jag springa dubbelt så långt. 86 km i extremt krävande terräng… Ibland funderar jag om jag gör klokt… men vill inte ge upp utan att ens försöka!

  2. Jag fungerar också så, fokuserar stenhårt positivt och försöker också tänka gott om andra.
    Målbilder skall jag börja jobba mer med, låter intressant…

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.