Tips inför vasaloppet - uppochhoppa.se
Vasaloppsveckan kommer närmre. I detta inlägg finns det många bra tips inför vasaloppet att ta till sig. Malin, som bjuder på dem, är med i Team-Uppochhoppa (facebookgrupp för uppochhoppa-läsare), hon vill gärna ta tillfället i akt att såhär i vasaloppstider berätta om att njuta från Sälen till Mora!
teamuppochhoppadelarmedsig
Malin berättar: Jag har försökt mig på de nio milen från Sälen till Mora fyra gånger, och de har en särskild plats i mitt hjärta. Jag blir varm inombords bara jag tänker på att skida i dalaskogarna en söndag i februari/mars och hoppas jag kommer få göra det många fler gånger i framtiden, även om det inte blir i år.Mitt första försök var Vasaloppet 2008. Med usel teknik och fysik, dåliga förhållanden och precis nyinköpta skidor ställde jag mig på startlinjen med endast nio skidmil i benen. Jag blev stoppad av repet i Risberg…

2009 (som var en usel vinter i södra Sverige) hade jag skrapat ihop 18 mil, och var betydligt bättre förberedd eftersom jag varit på Vasaloppsläger med bl a Jerry Ahrlin, varit på skidhelg i Mora och testat Vasaloppsspåren från Oxberg till Mora och dessutom hunnit med alla andra loppen i En Svensk Klassiker under året. Jag tog mig i mål i Öppet spår efter elva och en halv timme, utan känsel i händerna och helt slut men ändå grymt nöjd med mig själv.

2010 blev en kanonvinter och jag bestämde mig för att försöka förbättra min tid, hade en förhoppning om att klara tio timmar. Tidigt på säsongen var jag i Långberget och värmde upp. Körde sedan otaliga varv på golfbanan här hemma och hann med många långpass på ca 5 mil och även ett Engelbrektslopp som “uppvärmning”. Kom till start i Öppet spår med 54 mil i benen och mådde kanon hela vägen till Mora, blev liksom aldrig trött på riktigt. Då gick jag i mål på åtta och en halv timme, med ett leende och krafter kvar. Tre timmar snabbare än året innan!

2011 är senaste gången jag åkte från Sälen till Mora. Då gav jag mig på Vasaloppet igen och tog mig i mål på 9.50, trots en usel säsong med mycket hälsotrubbel.

vasaloppet tips
Väska som rymmer 0,9 liter – för egen dryck under öppet spår eller långpass på skidor, på de officiella loppen finns vätskestationer! 209 kr här

Mina tips för att få en så härlig upplevelse som möjligt av Vasaloppet är:

  • Njut av stämningen! I starten. I kontrollerna. I spåret. Snacka lite med alla trevliga funktionärer och med-skidåkare. Även om man jagar en tiptopptid har man tid att prata lite, det ger energi!
  • Njut av omgivningarna! Dalaskogarna på vintern är så vackra och idylliska att man får rysningar, särskilt fäbodarna kring Risberg.
  • Tanka energi så fort du har möjlighet! Sörpla blåbärssoppa och buljong (jättegott senare halvan när man är sugen på salt!). Snaska bullar. Missa inte den ljumma ölen som ofta serveras i Läde. Eller Coca-Colan vid Mora skidstadion. Man blir sugen på konstiga saker när man åker långt!
  • Lämna vallningen till proffs! Det är värt varenda krona att få framförallt glidet fixat av någon som kan på riktigt, och kunna glida förbi folk där det är platt eller utför. Dessutom har man ju någon och något att skylla på om det skulle gå åt pipsvängen 🙂
  • Släpa inte med en massa extra dryck eller kläder! Det tar mer energi än det ger. Det finns drickaservice att boka mellan kontrollerna även för motionärer. Med extra vantar och kanske en extra mössa i fickan klarar man sig fint.
  • Tänk etapper! Titta inte på de stora kilometersiffrorna som räknar ner, titta bara på de små som räknar ner till nästa kontroll. När jag åkte som snabbast 2010 bestämde jag mig för att köra hårt efter Oxberg om det kändes bra. Det gjorde det! Sedan omvärderade jag i varje kontroll och kunde köra ännu lite hårdare ju närmre jag kom målet.
  • Tänk roligt! Det är en rolig dag i skidspåret man har framför sig, inte nio jobbiga mil. Dessutom orkar man alltid dubbelt så långt som man tror. Så när du vill kliva av i Evertsberg är du i princip redan i mål!
Author