Cykelvasans seedning (2) – HUR vill vi cyklister ha det?

Sedan 1922 har Vasaloppet körts. Vasaloppsorganisationen har många år av tävlingserfarenhet på att ordna lånlopp på skidor. I Vasaloppet fungerar det utmärkt med masstart, och man seedas efter sluttider i kvallopp. Detta har medfört ett startfält där damer och herrar kör sida vid sida i ungefär samma fart, man startar efter kapacitet. Sedan startades Cykelvasan och man flyttade med sig seedningsförfarandet som fungerar väl på vintern till mtb-spårens sommar. Där finns förklaringen till hur det blev så få damcyklister i tävlingsklass som det ser ut just nu.

Vasaloppsorganisationen med tävlingsadministration och kommunikationsavdelning  har haft stängt för semester och men är nu tillbaka. Och de håller med om att seedningsförfarandet inte är optimalt.

De ställer frågan till mig och oss som diskuterat det hela på twitter: Vilken annan lösning är bättre?

“- Om det upplevs att vårt seedningsförfarande i CykelVasan inte är bra ska vi självklart titta på hur vi kan göra det bättre, säger säger Per Strid, Vasaloppets Informationschef.

Han pekar på att det finns många saker att ta hänsyn till och överväganden som måste göras. Bland annat:

- Säkerheten är en sak. Vilka risker kan uppstå om en långsam damcyklist startar långt fram i tävlingsklasserna och blir omkörd av kanske upp emot 2000 snabba herrcyklister som startat i senare motionsklasser? Är det bra för damernas självförtroende när de blir ikappkörda och omkörda? (är det dåligt för sporten som redan har få tävlande tjejer?)

- Hur många klasser ryms det och hur många kan man vara samtidigt i en start utan att det blir för trångt i spåren? Organisationen vill ju att det ska bli ett riktigt bra lopp för alla!

- Ska vi ha separat startgrupper för damer i tävlingsklass? Det finns flera elitcyklister som tycker detta eftersom det förekommer att de har manliga “hjälpryttare” som bromsar medtävlande (gynnar väl heller inte utvecklingen av sporten?).

Vasaloppet vill också trycka på att CykelVasan är en ung tävling och fortfarande är under utveckling och att allt inte kan vara helt optimalt. CykelVasan är ändå det mtb-lopp som lockar överlägset flest kvinnor och breddtänket är och har varit organisationens fokus.

 

Vad tycker de aktiva, tävlande som motionär? Kommentarsfältet är fritt! Tävlingsledningen läser och tar in all vår input i sina funderingar och ska försöka hitta den allra bästa lösningen. Vi har absolut möjlighet att påverka!

cykelintervaller 1024x769 Cykelvasans seedning (2)   HUR vill vi cyklister ha det?

Jag tänker såhär: I tävlingsklass ska damer seedas mot damer. Om det då blir lite långsammare cyklister i spåren så får det vara så. Sätter man gränsen på segertid + 30% i seedningsloppen för herrar (samtliga lopp, inte bara cykelvasan) så ska motsvarande gälla för damerna. Herrarnas led 1,2,3 startar för sig, damernas tävlingsklass startar för sig i anslutning. Man kan sedan ha en kortare paus, för att sedan släppa iväg motionärerna i mixed, som även de kör på seedningstider från tidigare cykelvasor, men som inte vill köra i tävlingsklass. Man gör mest för cykelsporten genom att inte kapa tävlingsglädjen hos de damer som finns!

Jag var ovan loppkörare när jag startade tidigare i somras men upplevde inga problem med att bli omkörd av snabbare herrar. Självförtroendet förlorar inte på det, det är jag ganska övertygad om. Är man snabb på cykel – grattis. De damer som väljer att köra tävlingsklass har licens, tävlingserfarenhet och har koll. Snabb blir man av träning och tävling!

Reagera/Agera. SOFY

9 thoughts on “Cykelvasans seedning (2) – HUR vill vi cyklister ha det?

  1. Diskussionen har varit vild och intressant – och jag kan bara säga som jag gjorde från början. Orättvist att så få damer får vara med att tävla och att seedningstiden är baserad på herrtid. Om man bara ska släppa in den absoluta eliten bland damerna i tävlingsklassen borde det väl vara likadant för herrarna? Eller se till att det finns seedningsregler som gör att vi som vanligtvis kör veteranklasserna också får tävla i CV. Jag säger självklart inte att vi ska stå längst fram med de snabba, alla tjänar på att starta med dem som är ungefär lika snabba, men att vi ska få en plats i tävlingsklass.

  2. Ja det finns ju en liknande “problematik” med Vasaloppets seedning. Vi damer seedas ju mot samma resultat som herrarna, på tid och inte placering. Det är väl bra på ett sätt jag får starta i samma startled som jämnstarka åkare (förhopningsvis) samtidigt som man kan tycka det känns lite orättvist sett till placering, att min placering i “damklassen” borde räcka för ett startled längre fram men eftersom man bara tittar på tiden och inte om man är kille/tjej så får jag starta lika långt bak som killar som åkt på samma tid i seedingloppet.

  3. Jag har följt diskussionen på håll och tycker det är så synd att de tävlingssugna tjejerna inte räknas som tävlande, mot herrarnas seedningstid. En damklass som startar säg som led fyran, men fortfarande tävlingsklass ser jag som en bra lösning. Problematiskt att vara förstagångsåkare för de som inte är tävlingsåkare och åkt seedningslopp, men då är man kanske glad motionär. Att tjejerna ska seedas mot tjejer känns för mig som en självklarhet. Utöka tävlingsklassen!

    Jag tror inte heller att tävlingsdagar tjejer utgör säkerhetsrisk, för så väldigt många är de inte till antalet! Dessutom pratas det ju om den glada stämningen på Cykelvasan!

  4. Jag skriver under på vad alla säger och precis det du för fram Sofia. Det är inte ett sätt att få fler tjejer att börja tävla på. Dessutom har man väl börjat köra mtb är man garanterat tuff nog att klara av att bli omkörd.

  5. Hej!
    Jag har ju alltid varit för att damerna ska ha en helt egen start, med bara damer, antingen före eller efter herrarna.

    Detta för att damerna ska få möjlighet att göra sitt eget lopp, taktikköra med andra damer, försöka köra ifrån, ligga på varandras rullar etc. + att deras lopp också ska få mer uppmärmsamhet.

    I dagens långlopp är man många gånger rätt beroende av hamna i så bra klunga som möjligt med killar och på så sätt få lite draghjälp, eftersom killar ofta är starkare (gäller särskilt i ett lopp som Cykelvasan, där det går snabbt).
    Lika mycket som det kan hjälpa en om man hamnar i en bra klunga där alla hjälps åt med farten, kan det stjälpa att hamna i en dålig där få hjälps åt.

    I långlopp med färre startande kanske det inte skulle bli så kul, där det kanske max är 20 st i damklassen, men i ett stort lopp som cykelvasan kanske det skulle funger

    Dessutom kan det vara bättre jämfört med att alla damer står i en fålla som startar gemensamt (vilket är ett ok alternativ det med, eftersom de snabbaste damerna kanske blir hindrade av de herrar som är framför som kör långsammare än dessa och de damer som har “mindre bråttom” i sin tur riskerar att bromsa upp för herrar bakom.

    Det skulle dock inte vara bra om det blev en cykelvasa och en “tjejcykelvasa”, utan det ska vara en dam resp herrklass i CYkelvasan (om ni förstår vad jag menar.)

    Sen blir det kanske en hel del merjobb för arrangören, men det är en annan historia :)

  6. Nu är jag inte i närheten av att kunna seeda upp mig i någon högre grad, och ska inte ens köra Cykelvasan, men för mig känns det självklart att tjejer ska seedas mot tjejsegraren för att kvala in till tävlingsklassen, något annat verkar ju bara korkat, precis som du skriver. Sedan tycker jag att seedning till själva startledet ska göras baserat på “först i mål”, så att loppet i sig flyter så smidigt som möjligt och man kör med ungefär jämnstarka. Jag har inte kört något cykellopp, men detta fungerar väl på t ex Vasaloppet, Lidingöloppet och andra lopp. Innebär ju dock att tävlingsklass och motionär kan hamna i samma startled men ändå vara i olika klass. Om du förstår.

  7. Bra initiativ! Och bra av Cykelvasan att vara öppen för förbättring! Dagens system är inte bra. Pudelns kärna är att det antingen ska vara upp till deltagaren själv att välja tävlings- eller motionsklass, eller relativt lika lätt/svårt för män och kvinnor att kvala in till att få köra tävlingsklass. Så är det inte idag. Jag skulle vilja se något av följande alternativ, som jag anser ger rättvisa förutsättningar.

    1. Dela upp Cykelvasan så att tävling och motion körs som separata lopp, på samma sätt som Vasaloppet och Öppet spår kompletterar varandra i form av tävlings- respektive motionslopp. Det skulle innebära att man vid anmälan väljer att cykla sträckan mellan Sälen och Mora som tävling eller inte. Först till kvarn om startplatserna och sedan seedning till startfållor i tävlingsloppet enbart efter kapacitet.

    2. Behåll tävling och motion i samma lopp, men dra en betydligt generösare gräns för att kvala in till tävlingsklass. Och, VIKTIGT, den gränsen bör utgå från herrsegrarens tid för herrar och från damsegrarens tid för damer (alternativt tar man även in åldersaspekten och sätter tidsgränsen utifrån segraren i respektive klass). Det blir alltså relativt lika lätt/svårt för en man/kvinna (gammal som ung) att kvala in till tävlingsklass. Seedning till startfållor i CV sker sedan på kapacitet, utan hänsyn till ålder/kön.

    Tillkommer att bestämma hur/var man startar de bästa cyklisterna i respektive klass för att tätuppgörelsen ska fungera på bästa sätt, men det bör inte jag utan de som hör dit tycka till om.

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.