16 
Vem lurar vem?

Dagens ord som triggade igång min hjärna kommer från Maja Bredberg, krönikör på Nöjesguiden. Jag är ett fan av att det kommer böcker inspirerade om träning. Samtidigt kan jag bli lite allergisk mot att kändisar ska skriva böcker om ämnen de inte i alla fall har en lång koppling ifrån men inte är deras huvudämne. Sofi Fahrman är en erkänt duktig kvinna när det kommer till att ta sig fram i modebranschen/mediavärlden. Hatten av. Men jag stör mig på att det då blir läge att ge ut bok om träning. Eftersom Sofi, som Maja visar i en ypperligt välskriven krönika, dagligen sätter sitt personliga varumärke på bland annat osäkerhet och utseendehets. Maja skriver viktigt och jag lyfter på hatten igen. Håll Käften Sofi följs upp av Är Sofis Mode befriade från ansvar? (att det raljeras i rubriken är del av krönikan).

Jag har läst förordet till Sofi Fahrmans och Julia Fors bok om att vara Bodyliscious och att hitta vägen till sin drömkropp samt bläddrat och sett några sidor som visas upp via en provläsningsfunktion på Bokus. Boken ser trevlig ut på insidan! Sofi byter ut skinny i “Nothing tastes as good as skinny feels” mot strong och verkar ärlig och innerlig i sin ton att man ska träna för att må bra. Att det handlar om att träna för att bli stark och äta rätt och njuta av livet och vara sitt bästa jag. Kanske är det där vi ser Sofi få säga vad hon står för. Jag hoppas och tror kanske det. Julia Fors (Wellness med Julia) ger intervju kring boken inne hos sig och belyser samma delar. Säljtexterna som boken till en början visades upp med har ändrats till att bättre spegla insidan. Bra.

Jag vill säga grattis till vad som ser ut att vara en snygg bok. Grattis till att ni är rätt i tiden! Grattis till bra val av ämne, bra utgångspunkt och fin approach. Att man kan och ska vara nöjd, träna för att vara stark och glad och ge sin kropp bra bränsle och bästa sortens energi. I love it! Och jag ska läsa boken, gärna recensera!

Men sen. Jag kommer inte ifrån den andra biten. Majas ord fångar mig. Jag har ett slags patos i min kropp som jag inte kan tysta. Vardagsjobbet på Aftonbladet. Skriver man för lösnummersförsäljning av ett tunt magasin eller för klick på nätet som riktar sig till tjejer väljer man (och med man menar Maja och också jag Sofi Fahrman med redaktion) en helt annan linje.

“De kvinnliga läsarna drillas i att fokusera på sitt yttre och att alltid vilja vara vackra, men de får också veta att man aldrig kan slappna av i jakten på omgivningens acceptans av ens kropp. Som kvinna riskerar du att vara för ful, för lättklädd, eller för påklädd. Detta mindfuck förser läsarna med en ouppnåelig norm som dränerar människan på energi: ett evigt medvetandegörande om ens fysiska uppenbarelse, oron över hur man möjligtvis kan komma att uppfattas av resten av världen. Man ger läsarna bedömningsmallen och verktygen för att ständigt och konstant betygsätta och döma både sig själva och alla andra kvinnor efter dessa ytliga parametrar.”

Några sidor in i blädderfunktionen på Bokus. Sofi gör övningen hantellyft från planka som jag visade upp i bloggen för några dagar sedan. En grym övning.

Vem lurar vem? Är det Maja som lurar mig till nytt perspektiv? Eller snarare lyfter upp det till ytan. Är det Sofi som formulerar efter formatet? Kan vi köpa att en och samma person står för olika bild i olika produkter? Är vi så smarta att vi kan göra skillnad, och sen inte glömma att vi vet skillnaden att modetidningen är (om än fördummande) förströelse men att träningsbokens budskap är det vi ska ta till oss?

Och nu när jag, en träningsbloggare, skriver beröm men ändå lyfter kritiskt tänkande om en modebloggare

som skrivit träningsbok - Är jag bara avundsjuk då?

1330987525 Vem lurar vem?

För övrigt är jag lika glad som Sara att träningsbloggsvärlden springer fortare än någonsin nu. Tar för sig. Visar upp sig med full kraft. Jag är extra glad att jag är med och skapar. Att ni låter mig göra det. Efterfrågar. Fastän jag kommer med uppmaning till fundering mitt i partyt. 1 november släpper vi biljetterna till Fazer blogger boot Camp. Den 16 mars blir det faktiskt branschfest utan dess like och av sällan skådat slag och DU är bjuden. Välkommen!

Reagera/Agera. SOFY

16 thoughts on “Vem lurar vem?

  1. Oj vilken viktig text. Det här måste jag fundera lite på. Jag har svårt för när man vänder kappan efter vinden. Samtidigt så är det ju inte människan utan produkten och hur den talar till tjejer det är fel på, och det belyser ju du. Det känns taskigt om det handlar om Sofi liksom, för hon skriver ju inte bildtexterna. Kanske ska man bara rycksa på axlarna och läsa det där magasinet om man vill eller låta bli, men att många kan tycka om boken. Jag vet inte. Vad svårt det här är! Men kul att det blir fest på bbc!

    1. Katja – just det hade jag missat, men jag läste kommentarerna inne hos Sofi, där också de egna läsarna vände sig mot. Alla de säljtexterna har nu ändrats och det var nog ett smart val. Att framsidan är fönad och sminkad och lättklädd på strand – ja, jag vet inte vad jag ska säga om det. Så hade inte jag gjort, om mitt budskap var annorlunda inne i boken.

      Det är inte fel att sträva efter en juste form, det har jag aldrig sagt men jag funderar på hur det kan vara OK att ofta uppmana till att andra ska tänka om andras utseende, men att det sedan i bokform ändrar sig.

  2. Mycket bra skrivet Sofy (som alltid!)
    Klipper in sista meningen i dagens inlägg – “Perfekt existerar inte, good enough is the new perfect!” – så försöker jag leva!!!! Kram!

  3. Åh, jag måste också fundera lite innan jag kan komma med en vettig åsikt! Tack för att du skriver sånt här. Sånt som är “lite tungt att läsa men ack så viktigt”.

    Jag måste också fundera på vad det är för branschfest du talar om?! Har jag helt missat! Men jag antar att jag hittar mer info här snart :-)

  4. Jag tyckte att Sofie skrev ett ganska bra inlägg på sin blogg också som respons på “Håll käften Sofie”. Cecilia Blankens har tidigare också skrivit om det här med att mode är minerad mark. Att det inte är accepterat (bland andra kvinnor tyvärr) att vara feminist OCH gilla mode. Att alla dras över en kam bara för att man jobbar med mode. Nu kom jag ifrån ursprungsämnet här, men jag tror att det är lätt att man blandar ihop. Jag håller med dig i mångt och mycket i det du skrivet, men jag väljer också att inspireras av Sofies framgång. En ung kvinna som det går bra för, hurra!!!! Fler svenska kvinnor som syns i media är inte helt fel. Vi måste bli bättre på att ta för oss tycker jag.

    1. Jag har också läst svarsinlägget – och man gör den klassiska: Vi är inte värst andra gör det också. Det friar inte från ansvar. Jag tycker det är grymt bra med en bokosm säger de där sakerna och jag har de delar jag sett av boken (kanske förutom framsidan) tyckt att det ser toppen ut. Det jag har något emot är att det är samma person som säger att man ska träna för att må bra och vara stark och så vidare sätter sitt namn på en produkt som också jobbar med en väldigt negativ ton till andra kvinnors utseende. Det handlar inte om att man inte kan skriva eller tycka om mode och det är där många missar.

      Man får visst skriva om mode och skönhet och ytlighet. Mode är fantastiskt. Man kan vara feminist och älska mode. Det är en ganska vanlig miss att göra att det måste vara antingen eller. Jag inspireras också av framgång, men jag ser dubbelmoralen som ett problem. Också.

      1. Jodå, jag håller med dig i det där med att dubbelmoral är ett problem. Jag kommenterar varken Sofis bok eller Sofis mode, för jag har knappt sett något av varken den ena eller den andra :)

  5. 16 mars NEJ NEJ NEJ….har sett fram emot att kunna delta på Blogger bootcamp i år och så har jag precis bokad 2 veckors skidresa JUST under detta datum :-( ….deppigt värre!! Men det finns väl alltid ett 2014 hmmm…

      1. Det kom en liten tjej den 4 oktober genom kejsarsnitt, låg i fotsäte så hade inget val. Hon håller oss nu vaken nätterna igenom men är ack så söt :-) . Några veckor till sen blir det Uppochhoppa-magövningar!

  6. svår tankegång här tycker jag. jag läser sofis blogg men har aldrig läst sofis mode. läser överlag inte den typen av tidningar. jag har en positiv bild av sofi från bloggen och tycker boken ska bli intressant. vi vet ju överlag ingenting om hur hon tränar/ser på träning eftersom hon skriver modeblogg/är mode. precis som våra läsare inte vet någonting (nåja, nästan inget) om vad vi jobbar med eftersom vi bloggar om träning. men det betyder ju inte att vi bara är träningsmänniskor. vi är ju så mycket mer. nu handlar ju detta bara om vad vi gör – medan du tar upp frågan om “vad vi står för”. här har ju sofi gått all in med att blanda in sitt personliga varumärke i hela tidningen genom själva namnet. i och med det ÄR hon sofis mode och allt som står i tidningen (även om hon förmodligen inte är ansvarig utgivare?). och då blir det inte helt lätt.

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.