Att fortsätta träna, det är egentligen det som är utmaningen. Inte att börja träna i januari. Nu ska jag i kort listform ge några konkreta tips till hur man fortsätter att träna. Sådär en, två, tre veckor in, eller kanske fem, när nyheten av träningen släppt. Kanske är det då dags att återväcka lusten och ge motivationen en boost. De flersta som hänger här har en etablerad träningsrutin. Möjligen kan du få ut något av listan, dela annars med dig av den till en kompis eller kollega. Som pepp, som hjälp på vägen.fortsätta träna

Att fortsätta träna – så gör du

Stäm av din satsningen mot listan och  ha den som hjälp på vägen. Kanske passar inte allt, men förhoppningsvis mycket. Mycket handlar om att göra – det praktiska, men en stor del är också det mentala. Det kan vara en omställning att börja tänka på sig själv som en tränande person. Tränar du 2 gånger i veckan ÄR du en tränande person. Sträck på ryggen, äg det!

VARFÖR träna? ja hur var det nu igen?

Svara med en mening på nytt på frågan: varför du gör din träning 2018? Anledningen: Varje gång det kanske känns motigt finns anledningen att genomföra här. Ställ frågan igen och igen, tills du kommer till botten. Fakta den dag svaret på varför inte fungerar: Träning skyddar dig mot stress, ökar din koncentrationsförmåga och gör dig gladare. Du blir en härligare person. Vem vill inte vara en härlig person?

PRAKTIKEN – tid och plats

Styr upp det praktiska! Stör du dig på att dina skor skaver? Köp nya! Har du skor, träningskläder, gymkort, träningsapp om du behöver? Hitta var det felar och lös upp den knuten! TIDEN är det vanligaste svaret på att träning inte blir av. Det kan vara sant, om man lever efter devisen att träning som räknas är 60 minuyter på gymet. Nu ska jag berätta något: Den här personliga tränaren/löpcoachen/träningsinspiratörens 60 minuter långa gympass finns nästan inte. Om jag tränar? YES. Annan plats, kortare, sällan längre.

  • Lunchträning. Allas räddare. Träna Tabata på lunchen, inne eller ute. 8 x 20 sekunder med 10 sekunders vila = en tabata. Lugn det finns en app. Benböj, armhävningar, upphopp, dynamisk planka, fyra övningar som du kan göra på rad i tabata, du har tränat 16 minuter på en kvadratmeter. Tiden och utrymmet har du. På lunchen.
  • Förflyttningsträning. Testat att avsluta dagen med att förflytta dig hem i träningskläder, hela eller delar av vägen? Eller börja så?
  • ALLTID träningsväska packad. På jobbet och hemma. När tiden finns ska det vara lätt att göra. Dubbel necessär med det viktigaste, en deo bor i träningsväskan. Punkt.
  • Se punkten automatisera!varianter pa utfall

RIMLIG ANSATS – gör det lätt att lyckas att fortsätta träna

Träning  två gånger/vecka är 200% mer än nu om du idag inte tränar alls. 200% är en rätt saftig ökning! Se ovan om att vara en tränande person. TVÅ gånger är en himla bra början. Automatisera dina två gånger. Gör två till din siffra om du halkat till en eller noll.

Belöna tidigt – med det som stärker din nya vana

Att ha ett mål tre månader bort, fungerar det för dig? (var ärlig). Om inte, förändra det! Sätt ett nytt mål som du kan checka av efter en vecka, två veckor, eller kanske efter tre, eller efter fem pass? Sätt en belöningslista med saker eller händelser som STÄRKER din träning. Gör nedräkningen synlig med avcheckningslista eller app. Detta är ett av mina bästa knep!Exempel på bra belöning: Snygga nya träningstights efter pass nummer 5. Nya träningstights stärker din vana, de belönar ditt träningsjag! (adlink nedan) 

 >> SNYGGA nya tights!   

Automatisera din träning

Samma tid, samma dag, samma plats – tills det är en vana. Gör din träning till en automatisk händelse. Se ovan. Väskan finns där, bara att plocka upp. Stärk gärna upp med att en vän kan haka på, men låt vanan vara din egen. Lita dig mot rutinen, den kommer hjälpa dig. Att inte behöva tänka OM, HUR, NÄR du ska träna kommer hjälpa dig massor!

Här nedan lägger jag checklistan i kortformat till dig att använda för att fortsätta träna, nu när du börjat träna i januari. Att hänga med i en träningsblogg och få inspiration, konkreta pass och tips på övningar är mitt sista supertips. Inte i listan, men du är så välkommen. Häng gärna här!

att fortsatta trana
Checklista till dig!

Author

2 Comments

  1. Att fortsätta träna är som du säger utmaningen, Det jag brukar göra är gå ut för hårt. Att ha rimliga mål och inte ha orimligt höga förväntningar är mitt största problem. Men en dag i taget. All träning som blir av är bra träning… =)

Write A Comment