Fyra frågor inför ditt träningspass - uppochhoppa.se

Det är lätt hänt att rulla på i invanda mönster och träna likriktat. Det ligger sanning i att vi blir bra på det vi tränar men också i att vi måste utmana och variera för att lyckas. Oavsett om du har något prestationsmål eller inte, eller om din discofredag alltid har samma träningspass så kan du applicera nedan frågor inför ditt träningspass!

Fyra frågor inför ditt träningspass

1) Hur känns kroppen idag? Här ingår även stressnivå och allmäntillstånd. Var ärlig!

2) I mitt planerade pass, tränar jag framsida eller baksida eller både och? Rör jag mig framåt/bakåt, åt sidan och i rotationer eller tvingas skapa stabilitet och antirotation? ett vanligt misstag är att vi jobbar enbart framåt bakåt och ofta tränar vi mer av kroppens framsida än dess baksida.

3) Hur kan jag variera övningarna och göra dem mer utmanande, utöver det uppenbara att höja belastningen?
(Finns mycket att göra, var kreativ! )

4) Vilket syfte fyller passet och stämmer övningarna mot det?  Alla pass måste inte ha avancerade syften, det kan vara gott nog att ha som syfte “att blåsa ur skallen på gammalt skit”, eller ha som syfte att “komma tillbaka från förkylning”. Det viktiga är att du anpassar övningsval och belastning efter just syftet, så att du hamnar rätt. Ett återhämtningspass eller igångsmygarpass ska inte kännas tungt i kroppen när du lämnar gymet eller kommit hem innan för dörren om du tränat ute, då ska du känna dig pigg!

Author

Write A Comment