Nöt in din rörelse - ha tålamod! - uppochhoppa.se

Igår ställde jag mig vid skivstången och hade tålamod. Allt jag gjorde igår handlade om vad som ska hända längre fram och var ett litet steg i en längre resa. Varje repetition en liten del av en pusselbit av ett femtontusenbitarspussel*.

Jag vill starta dagen med att lyfta vad tålamod i din träning kan göra för dig. Förmodligen blir du snällare. Ödmjuk, tolerant och starkare.

Tanke: Du har möjligheten att ge dig själv lyxen att ha tålamod till att nöta in en rörelse och förbättra ett rörelsemönster. Du behöver inte vara bäst eller prestera i det du inte lagt en grund till. Skala ner, skala av. Känn in och börja om.

Det kan vara ditt löpsteg (jobba med löpskolning!), att lära dig göra djupa benböj (jobba rörlighet och själva rörelsen!) eller som jag, skapa förutsättningar att lyfta tyngre marklyft. För att kunna göra mer hög topp måste du bygga grund!

Mina två set raka marklyft, tre set marklyft, två set djupa benböj med endast stången och två set med good mornings var min pusselbit igår. Lätt vikt, stort fokus på känsla och rörelsebana. Var är vikten i foten? Är min bål aktiverad? Kärvar eller hakar jag upp mig någonstans? Att nöta in sömlösa lyft med stor kontroll skapar förutsättningar och möjligheter att lyfta tyngre. Sen.

Du är förmodligen orättvis när du tänker att du borde kunna!

Hur du tänker kring ditt utförande i en rörelse är sällan rättvist. “Jag har så dåligt löpsteg!” “Jag är så svag i bänkpress!”.

  • Hur mycket löpskolning springer du? Gör du medvetna utvalda övningar för att stärka ditt steg och svaga länkar? 
  • Hur ofta bänkpressar du? Har du lärt in rörelsen steg för steg, skaffat dig ett effektivt rörelsemönster och lagt tid och fokus på stärkande kompletterande övningar? 

Ha tålamod med dig själv och din träning. Kräv inte det du inte förberett dig för! 

Tanke: Du har möjligheten att ge dig själv lyxen att ha tålamod till att nöta in en rörelse och förbättra ett rörelsemönster. Du behöver inte vara bäst eller prestera i det du inte lagt en grund till.

*På ett ungefär. Hoppas jag lever tills jag är 93. Det är 58 år kvar med 365 dagar varje år. 21170 möjliga träningsdagar. 15000 träningspass känns hyfsat rimligt. Men både lite och många på samma gång. Hjälp, varför började jag räkna? 

Author

Write A Comment