Min träningsplanering för veckan - uppochhoppa.se

Jag startar veckan med en lätt rosslig känsla i halsen efter att ha frusit, frusit, frusit (!!!) hela helgen och vart tung i huvudet. Ipren och alvedon har inte gjort nämnvärd skillnad och ja, nu anar jag lite tryck i bihålorna. Damn it!  Jag planerar min träningsvecka såhär ändå och hoppas på snar bättring:

yogaposition duva

Måndag: Mjuk rörlighetsträning  – AKTIV VILA

Tisdag:  Yoga via youtube eller liknande, något lite mer kraftfullt för att testa kroppen.

Onsdag: Löpning, jogg 10 minuter, därefter 5 x 5 minuter tröskelfart, på löpband inomhus.

Torsdag: Marklyft och frivändningar, teknik och mängd

Fredag: Vo2max intervaller 10 x 1,5 minut.

Lördag: Yoga (som grund för barnkalas)

Söndag: Gärna en lugn jogg. Mer kalas under dagen.

Sakta men säkert svarar min kropp på högre belastning i min egen träning. Det känns roligt och inspirerande att börja känna att benen är pigga och att jag kan dra på löpbandet till högre hastigheter, även om intervallerna är korta i tid. Jag är varsam om att stegra i lagom takt sett till mängd och springer därför högkvalitetspass på den effekt där det ger mest mot minst risk. Marklyft ger jag fokus nu en tid då de tidigare gett jättefin effekt på min löpning!

 

 

Author

2 Comments

  1. Yay! Härlig vecka, hoppas att du håller dig frisk så att den går att genomföra. Blir alltid pepp av träningsplaneringar, sugen på att träna själv.

    Jag tränar mest styrketräning och älskar det, men är nyfiken på att försöka börja med yoga lite försiktigt här hemma, som ett sätt att hitta lugn och en avstressande ritual. Vore jätteintressant att läsa ett inlägg med tips och tankar om hur man börjar med yoga som absolut nybörjare – var startar man liksom? Vilka övningar är bra? Var hittar man mera tips? Ska man följa någon annans “pass” eller sätta ihop sitt eget?

Write A Comment