Träna med dina kollegor!

Lunchträning är varje småbarnsförälders bästa vän! Och om man tränar på lunchen tränar man i närhet av kollegor. Varför inte starta en lunchträningsklubb på jobbet? Du kan bli sjukt populär (om det är något att eftersträva, vilket det ju kan vara) när det är du i egen hög person som minskar sjukfrånvaron, ökar produktiviteten och sparar pengar på dyra ryggskottsanpassade kontorsstolar. Träning alltså – så himla peppigt!

Många större arbetsplatser har eget gym.  I det stora vita mediahuset på Södermalm i förnäma hufvudstaden där jag jobbar saknas det. Men bra omklädningsrum med duschar det har vi.  Utanför dörren finns bra förutsättningar hos oss, säkert även hos er.

Idag har jag nyttjat Eriksdalsbadets utegym i sällskapet av en fin kollega. Vi har vår egen träningsklubb med måndags- och torsdagsspring. Två dagar i veckan med lunchträning är bra komplement till annan träning som jag får till ändå. Tränar man inte alls “i sin vardag” är två eller tre dagars lunchträning med lunchklubben en grym hälsoinvestering. Du blir piggare och mer effektiv!

lunchklubben 1024x742 Träna med dina kollegor!

Det är egentligen inte så svårt att börja. Kolla med dina närmsta kollegor om någon är sugen att få till träning i dagsljus. Om inte, vänd dig till nästa och hoppas att den har en vilja att hänga på. Vissa kollegor ( kolla särskilt med säljavdelningen!) går igång på att tävla, kanske kan du föreslå att ni ska fixa att springa en viss distans, eller sprid ut att det är jobbmästerskap på ett lopp under senhösten. Själv har jag sprungit marathon på pannben efter kollege-utmaning och  ja, jag jobbar med sälj…

Konkreta lunchträningstips:

  • Ät bra frukost, och mellanmål på förmiddagen.
  • Du sparar plats i väskan med en liten handduk. Jag kör vanlig handduk för händerna, det funkar fint. Den hänger i omklädningsrummet och jag tar hem den varannan vecka för tvätt. Om möjligt, lämna också skorna och ha ett extra ombyte av underkläder. Det är så trist att komma på att man glömt sportbh!
  • Utrusta dig med en “jobbnecessär” och ha dubbletter av det viktigaste, då vet du att det alltid finns deo och du slipper kånka.
  • Satsa på cirkelträning. Sätt samman enkla basic övningar och kör dem i förutbestämda antal varv, eller så många varv du hinner på exempelvis 12 minuter.
  • Hur kul det än är att sprinta till dörren där andra kollegor släntrar in efter lunch, försök motstå fartökning på slutet. Öka dessförinnan och varva ned på slutet. Du eftersvettas mindre och det är lättare att äta efteråt om du inte är tvärslut.
  • Matlåda är det som gäller!
  • Fråga din arbetsgivare om de kan tänka sig att sponsra startplatser till ett lopp. Många arbetsplatser gör så!
  • kort lunch+ Fråga din närmaste chef om du inte kan jobba en kvart extra tre dagar, vips har du 45 minuter träningstid att sprida på två eller tre lunchpass.

På torsdag kör jag lunchträning igen!

9 thoughts on “Träna med dina kollegor!

  1. Vi har massa träning på mitt jobb. Varje dag kl 11 är det löpning/powerwalk, sedan har vi gym och så brukar vi spela innebandy på onsdagar på fullstor plan. Riktigt lyxigt faktiskt!

    1. Men oj! Och klockan 11, det var ju ganska speciellt. Men kanske jobbar ni oregelbundna arbetstider? Hursom låter det grymt. Vi har faktiskt börjat springa med lite kunder, anmält oss till ett gemensamt lopp, men hela det projektet styrdes upp när jag var på föräldraledighet. Förhoppningsvis kör vi igen. Och jag springer ju ändå…

  2. På mitt jobb har vi ett litet friskvårdsbidrag. Det är allt. Några hundralappar per år som inte räcker till särskilt mycket alls. Jag försöker springa till jobbet ibland och göra den där klassiska att gå av några stationer för tidigt.

  3. Jag älskar lunchträning men är alldeles för dålig på att ge mig ut. Det blir liksom att man dras med i de andras såsiga tempo fastän jag inte vill. Jag vill gå med i din klubb Sofy!

  4. Åh va lyxigt med lunchträning. På mitt tyvärr finns ingen möjlighet att träna på lunchen och friskvårdsbidrag får vi inte heller…buuuhuuuuu. :-(

  5. “45 min att fördela på två eller tre lunchpass” – ujuj, skulle jag nog aldrig klara. Men tränar på lunchen gör jag ofta. Skogen direkt utanför dörren! Dock finns omklädning för tjejer bara tio min bort, killarna har många fler. Så bara till och från omklädningsrummet tar det 20 min… Men vi har tack och lov flexibla flextider så en lång träningslunch kompenseras lätt genom lite mer jobb någon annan dag eller senare samma dag.

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.