Jag älskar gummiband! Det är rätt starkt att outa att älska träningsredskap jag vet, men jag menar att träna med gummiband. Smarta, härliga och platsbesparande. Kettlebells och gummiband, om jag bara fick ha två grejer i ett hemmagym skulle jag välja dessa, true story. Att träna med gummiband skapar en fin atletism i kroppen. Vi som vill vara  vara starka i naturliga rörelser som hopp, löpning och kraftöverföring har mycket att vinna i att träna med gummiband.

tre sätt att träna smart med gumiband

Loopade gummiband och minibands är mina två favoriter i att träna med gummiband. De är enkla att ta med och det går lätt att göra det tungt – ta bara några steg längre bort från din fästpunkt. Idag vill jag sammanfatta tre riktigt smarta sätt att använda gummiband på som du kanske missat eller inte tänkt på! De är inte de mest uppenbara men faktiskt något jag använder ofta.

1) Gummiband plus kettlebell blir ett tungt marklyft

I detta inlägg visar jag hur du med hjälp av en kettlebekll och ett loopat gummiband kan göra marklyft på nytt sätt – tyngre marklyft än vad din tyngsta kettlebell väger.

>>>Marklyft med kettlebell och gummiband

Du kan använda samma princip (som jag visar på länken ovan) även i marklyft med stång eller när du tränar bänkpress. Gummibandet kan då syfta till att göra ett lyft tyngre i en ny del av lyftet. Om du exempelvis vill bli starkare i sista delen av lyftet kan du addera på ett gummiband och fästa det med en sådan längd att när vikten är halvvägs upp eller nästan uppe spänns gummibandet och den sista biten av lyftet blir således tyngre, du lyfter vikten plus töjer gummibandets motstånd.

2) Gummiband hjälper din kropp att skapa rätt rörelse och hitta stabilitet

Om du har problem med instabilitet i knän är gummiband ett grymt redskap. Inte bara kan det ge belastning utan du kan också lära in kroppen att hitta rätt rörelse för att hitta ny stabilitet och styrka i rörelser.

>>>Utfall med gummiband stabiliserar dina knän

3) Konditionsträna med gummiband!

Loopade gummiband är utmärkta redskap till att träna kondition och skapa en rejäl pulshöjning. Inte testat? Hur ska det gå till tänker du? Jo:

  • Sätt ett loopat gummiband runt en stople, använd samma princip som när du fäster gummiband runt en chinsstång:

    fästa gummiband chins
    Under – över – igenom. Sitter som berget!
  • Med loopen som blir över kan du nu jobba konditionsträning.
  • FILMAD GUMMIBANDSÖVNING FRÅN MITT INSTAGRAM, gör 40 reps i ett svep = flås!
  • FILMAD TUNG pulshöjande gmmibandsövning från mitt instagram, gör 20 reps i ett svep = flås!
  • Kliv in i loopen till gummibandet – sprinta på stället mot gummibandets motstånd
  • Kliv in i loopen till gummibandet och kliv ut så att du kan luta dig mot gummibandet – skicka medicinboll i backen från detta lutade läge.
  • Kliv in i loopen till gummibandet – sprinta snett fram ut åt vänster, backa tillbaka, sprinta snett fram ut åt höger. Gör totalt 20 reps. Vila och upprepa!

 

Author

Write A Comment