160 
Plankan i procent – svagast vinner?

Denna tävling är genomförd och avslutad.

Utmaningarna duggar tätt såhär i nyårstider. Träningsmål, tävlingsmål, utmaningar och fan och hans moster. Ursäkta, jag gillar det väl egentligen, men kan bli trött på att januari blir helt utmaningskidnappad. Det är inget fel på mars eller oktober heller, när det handlar om utmaningar.

Så. Med det sagt så uppmanar jag till en…tada. Utmaning. Hej och hå. Men vet ni, den här utmaningen är lite annorlunda. Den är:

1) Superenkel.

2) Robin Hood-style.

3) Har en massa vinnare!

plankanutmaning uppochhoppa Plankan i procent   svagast vinner?

Utmaningen heter alltså Plankan i procent. Den som förbättrar sin maxtid i plankan mest, från utgångsläget idag 2 januari till slutdatum sista januari vinner. Vi tävlar om att göra plankan längst, men inte i minuter, utan i förhållande från vårt startläge. Vi tävlar alltså i förbättringsprocent!

Ni fattar väl att det här kommer fallera nåt så sjukt mycket om ni inte är ärliga nu? Bra. Då är det varsågod att maxplanka! När du har en tid där på din smartphone när du helt rasat ihop av trötthet och det känns som att du ska gå av på mitten, så sparar du den, lägger ett blogginlägg i din blogg (för det har du antagligen en*), lägger en länk till just det här inlägget och berättar att du är med och vilken tid du startar med. När du gör det får jag en pingning och kommer addera alla deltagare i utmaningen i ett inlägg den 5 januari. Tänk om vi blir asamånga. Vad roligt det vore, värsta långa länklistan. Blogglove!

Under januari kommer jag ge plankpepp likt nedan, och lite andra shoutouts. Det kan också bli lite mitt i utlottningar av fina priser till utmaningsdeltagarna, och så ska jag skrapa ihop en bra vinstpott till sägtopp tio som förbättrar sin maxtid med mest procent! Ja? JA!

plankanprocent Plankan i procent   svagast vinner?

Plankan i procent. Så himla kul med Robin Hood-style va! (tar från de rika, ger till de fattiga. Eh, ja, de svagaste har en riktigt bra chans att vinna! Jag inbillar mig alltså att det är enklare att förbättra sig från typ 30 sekunder till två minuter, än från två minuter till sex minuter. Vi får väl se om min logik håller.)

*Har du ingen blogg. Äsch, kommentera din maxtid du startar med – så får du såklart vara med! Alla ska med.

Nu kommer ni fråga om en massa regler: Får man stå med raka armar? Måste man stå på tå? Kan man planka varje dag hela januari?

Jag svarar: Ja man måste stå på tå. Sedan får man göra som man vill tänker jag. Vissa tycker de klarar längre med raka armar, andra tycker bäst om att stå på underarmarna. Gör som ni vill, men på tå, och fuska nu inte och låtsas bli svintrötta innan ni på riktigt har maxat. Ni tränar så ofta eller hur sällan ni vill. Den 31 januari inrapporterar man sin nya tid, och jag räknar ut allas förbättringsprocent. Plankan i procent börjar nu!

Reagera/Agera. SOFY

160 thoughts on “Plankan i procent – svagast vinner?

    1. Jag är med! Om jag ej har en blogg – räcker det att jag skriver här då? Jag har iaf 3.33 som starttid! /Tessan

      1. Rackarns, jag glömde planka utgångstiden igårkväll, hoppas det ok att jag gör det nu på morgon?! Se det som att ni andra får ett försprång!! ;D

  1. Det var roligt :) En sådan utmaning räcker för mig den här månaden. Jag har nog med saker att sätta tänderna i ändå just nu ;) Jag plankar i morgon och återkommer med ett inlägg med tiden – räcker det bara att länka till dig och inlägget för att du ska pingas? Jag har inte riktigt hajat hur det funkar ;)

    1. Och så hoppar jag av igen, min kropp fick panik och tyckte att en helvetesförkylning var bättre för mig än en utmaning :P

  2. Jag är med! Rolig utmaning som jag behöver efter ett längre träningsuppehål. Maxplanka idag 1min!

  3. Ååh. Jag är med! Sticker till gymmet nu och kör ett rejält mag-pass. Börjar med att maxa i planka. BLir suveränt ;)

  4. Körde 555 häromdagen med min son på tiden 13:05. Kul grej! Plankan maxades på 3:18. Hmm, hur ska jag slå det om 30 dagar… Lägger upp det på min blogg också.

  5. Urbra idé! Klart jag är med! Har spritt som tusan på twitter också :)
    Följ taggen #plankanwars, jag har en lista med samma namn också.
    Inlägg kommer ikväll. :)

  6. Vilket jätteroligt initiativ! Jag har ingen blogg men är gärna med. Min jobbiga planka landade på 2 min och 4 sek. :)

  7. Jag är med! Testade att maxa idag för första gången sedan Ebba föddes 7/10 och är rätt nöjd med tiden 1:07. Min blogg vill inte vara med och länka idag men lägg gärna med mig i utmaningen ändå.

  8. Där kom den! Utmaningen som gjord för mig. Jag är typ sämst på plankan just nu. På min lilla lunchträning orkade jag bara 30 sekunder. Men maxtest är något annat! Borde klara 40 kan man tycka!

  9. Vilken lysande utmaning! Speciellt för mig som efter en rätt passiv höst försöker få till en nystart i träningen :) Maxade på 1:47.

  10. Spännande! Jag som hade en dipp i min träning nu i slutet av året behöver komma igång igen! Maxade på 1.37… Bättre ska det bli!

  11. Jättebra och behövlig utmaning. Jag och sambon är på. Min tid blev 50 sek och Dennis fick 2,05 min

  12. Pingback: Plankan? När?
  13. Bra där! Jag har tröttnat lite på plankan måste jag erkänna – men har såklart bloggat och länkat och tänker att dem av mina läsare som inte gjort det kommer att bli kanonglada! Kör hårt!

  14. Klart jag är med. Har ingen blogg men la upp det på min Funbeatsida för sakens skull:). Och på twitter. 2.01 är utgångsläget:).

  15. Tvåmånaders bebis ger jobbigt startläge, men bra förbättringspotential! Lyckades bättre än jag trodde, föll ihop efter 1.08! Utmaningen kom precis rätt i tid, här ska jobbas core i januari :)

  16. Oj, vad många det var! Jag är också med! Blogglös är jag, men 2 min och 16 sek blev det. Pust!

  17. Puh, jag gjorde nyss ett halvhjärtat maxförsök men jag har ju så svårt att motivera mig till att göra något två gånger så jag undrar redan nu hur jag ska kunna förbättra min tid?! Jag får helt enkelt ha som mål att göra en annan planka lika lång tid eller nåt, för blä, det är verkligen trist att hålla på och bara stå… ;-) Tiden blev 3.16

  18. Ha ha ha! Underbart! Försökte få mina starka tonårssöner att jag rent procentuellt hade större biceps än dem – det gick inte hem… Och jag som just bloggade om att jag ska slå världsrekord i plankan. Inte alls lika kul som det här. Och jag har dessutom ingen starttid än o flera viktiga träningsdagar har gått. Hjääälp!

  19. Jag är gärna med! Har en blogg men den är hemlig…. :) Min tid var 1.01 – MYCKET längre än jag förväntat mig!

  20. Jag är med! Har aldrig gjort plankan, kör första imorn (för trött nu) o rapporterar därefter plikttroget resultatet. Hej!

  21. Vilken rolig grej, alldeles lagom avancerad januariutmaning!
    Jag är gärna med, fast utan att ha blogg, och maxade på 2.02 idag!

  22. I’m in! :-D Startade på 1,04 men har heller ingen blogg :-/ Länkar hit på Facebook däremot :-)

      1. Jag såg Sophies länk på fb! Jag sitter på tåget hem från jobbet just nu, men när jag kommit hem kommer en starttid, om jag fortfarande får plats? Plankan är så värt för någon som jag, som jobbar med många lyft…

          1. Nuså! En bit mat och 59 sek… Jag ska banne mig upp över 2 min efter denna månad!

  23. Jag är kanske lite sent ute, men jag är med! Även om jag inte platsar på listan, så gör jag det för min egen skull :) 2,42 är min tid.

  24. Shit, var jobbigare än jag trodde, 1 min 17 sekunder, har legat av mig ordentligt efter att jag slarvat med träningen ett par månader och sen jul på det.
    Får sätta lite fart nu.
    Passar även på att tipsa om en annan utmaning som jag fick på mejlen igår.
    https://www.facebook.com/anonsmoking
    Non Smoking Generation har gått ut med en utmaning för att få någon man känner att sluta röka. Mot ett löfte från någon att sluta röka lovar man något annat tillbaka.
    Gå gärna in på länken och kolla, det är bara att hänga på, dels är utmaningen knäppt rolig och man kan ju faktiskt rädda livet på någon man känner, på lång sikt.
    Jag har tidigare berättat om den här ideella organisationens arbete i bloggen.
    http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2012/03/12/smoke-get-in-your-lungs-del-2/
    Häng på.

  25. Då är min fråga: ska det räknas att göra det så att det tar på magen och stärker där ordentligt eller är det slappeplanka som gäller? Gör jag de på allvar med spänd transversus klarar jag ca 30 sekunder men att bara stå i plankposition så klarar jag närmare 2 minuter. Så, vilket räknas?

    1. Sofia, det här är en utmaning där du tävlar mot dig själv. Du avgör vilken position du helst står i. Jag gör den med kvalité, eftersom jag inte vill lura mig själv!

  26. Ok, jag vet att det är för sent för att officiellt vara med och tävla, men jag skriver och länkar ändå, för jag går igång på tävlingar och jag behöver (uppenbarligen) verkligen träna mage/bål. 1:34 blev det när jag precis testade.

    Bra idé!

  27. Är det för snt att vara med?

    Saknar blogg, men skulle verkligen behöva pepp för att få till plankträningen (som jag envist sagt i 15 månader att jag måste börja med, men aldrig fått tummen ur). Ligger på knappa 45 sek som det är nu :/

    1. Ledsen Ulrica, jag har precis gjort färdigt startlistan och du kom tyvärr inte med denna gång.

Ge ett svar - jag blir glad för din kommentar!

Emailadresser lämnas aldrig ut till tredje part.