Björgenintervaller - uppochhoppa.se

Visst har ni hört talas om Björgenintervaller? Björgenintervaller har fått sitt namn från att det helt enkelt är ett av Marit Björgens (och norska skidlandslagets) framgångsrecept.

Hur springer man björgenintervaller?

Ett pass Björgenintervaller är 4 x 4 minuter arbete, med ca 3 minuters vila mellan. I vilan håller man sig till en ytters lugn jogg/promenad, men på de fyra minutrarna som utgör varje intervall, då är det arbete upp till över tröskelpuls som gäller. På det här sättet ska man effektivt flytta sin mjölksyretröskel, och klara av längre och mer belastning utan att kroppen blir stum av mjölksyra. Vi blir uthålligare i vår drömfart helt enkelt!

Många funderar kring hur lång vilan ska vara i dessa intervaller, jag tycker att det är viktigast att man verkligen kan springa intervallerna så snabbt som man klarar av och förespråkar därför en längre vila. Blir vilan för kort startar man nästa intervall utan återhämtning, kan inte springa på så hårt och snabbt och passat tappar då kvalitet, syftet är att pressa sig max.

Jag sprang Björgenintervaller igår. Om det var jobbigt? Hell yes. Men inte så jobbigt som det kan bli. Igår var det lite för varmt, lite för segt, jag var lite för ofokuserad och saknade klipp i steget. Så kan det också vara när man springer intervaller – men då får man borra ner huvudet och säga att idag är det en sådan dag, helt enkelt. Intervallerna är aldrig onödiga, det är en sak som är klar!

App för att springa björgenintervaller

Tips: Springer du med mobil och lurar? Appen Ultra timer (Itunes) och finns (här för android) kan du skapa egna intervallpass i, jag har exempelvis skapat ett pass som heter just Björgenintervaller. Jag lade upp det med 10 minuters jogguppvärmning, sedan 4 stycken intervaller, med 3 minuters vila mellan. När man tryckt igång detta sparade intervallpass kan man lyssna på exempelvis en pod eller på pushande musik, och Ultra timer kommer ljuda med signal på start och stopp av dina intervaller ändå. Fiffigt!

spring, löpning, björgenintervaller, intervaller, löpning träningsblogg

 

 

Author

9 Comments

  1. Eller om man redan har endomondo (kanske funkar i runkeeper också?) kan man skapa ett intervallprogram i det. Kör man spotify samtidigt bryts musiken när intervallerna startar och tar slut – toppenbra!

  2. Pingback: Vad är VO2max? | uppochhoppa.se

  3. Pingback: Intervallpass för ökad syreupptagningsförmåga - uppochhoppa.se

Write A Comment