Idag vill jag dela med mig av ett kul och jobbigt konditionsblock som du kan addera in som avslutning eller som mittendel i ett styrketräningspass. Du väljer förstås tiden själv men åtta minuter tycker jag är en ganska lagom arbetstid för många. Det är långt och jobbigt, men inte uttråkande segt. Pulsen hinner upp på en hög nivå och det blir styrketräning för hjärtat för de flesta.

Om du har minimalt om tid är just denna kombination av övningar också rättså fin – du får bål och lite axlar, rygg och ben och puls i ett och samma block. 8 minuter. Säg inte att du inte har tid. 

Konditionsblock  OTM 8 min

  1. 10 x russian twist

  2. 6 x TRX rodd

  3. max: knäböj (egen kroppsvikt eller med hantlar)

Det är en hel del genetik men också säkert favoriten Russian twists förtjänst att jag har lätt att får fram mina yttre sneda magmuskler (Musculus obliquus externus abdominis). Sedan äter jag blåbärspaj och är happy camper!

konditionsblock otm 8 min, Gör såhär:

Varje minut och under en hel minut ska du utföra de tre punkterna ovan. Du startar på matta med att göra 10 st russian twist, fem per sida. Därefter reser du dig upp och gör  5 st TRX rodd och under resterande del av minuten knäböj med egen kroppsvikt eller lättare hantlar tills sekunden slår 60. När minut två börjar så upprepar du samma upplägg, startar alltså om med russian twist, fortsätter med rodd och sedan benböjer du. Jobba på detta sätt i totalt 8 minuter utan att vila. Eller ja, om du måste så vilar du, men försök låt bli, ok?! OK. Go to work!

Author

2 Comments

  1. Jag gillar jättemycket när du tipsar om färdiga träningspass, gärna korta som detta! Men vad är trx rodd för övning…? Jag försöker söka efter den men hittar inte nån förklaring (det finns säkert men jag hittar inte)

    • Sofia Reply

      Vad roligt!
      Slarvigt av mig att inte beskriva. Det jag menar är en stående bakåtlutad rodd. Du håller i trx-handtagen i händerna, sätter fram fötterna och lutar dig bakåt, sedan drar du dig upp i en rodd i handtagen!

Write A Comment