3D träning, uppvärmningsövningar - uppochhoppa.se

Det är 3D träningfredag och vi börjar med uppvärmningsövningar ! Idag ger jag dig tre stycken ihopparade övningar som tillsammans blir en sekvens, man kan göra dubbletterna helt ensamma eller i ett flöde med de tre sekvenserna efter varandra. Du behöver bara din kropp! Jag brukar göra fem repetitioner på varje sekvens, sedan går jag vidare till sekvens nr 2 och nr 3, därefter byter jag främre ben och gör om alltihop.

3D träning, uppvärmningsövningar

Sekevens 1: Höftfällning till bakåtböjning

Utförande: Sätt ena foten fram, ungefär som ett vanligt steg, vinkla upp tårna på främre foten. Tryck rumpan bakåt så att du fäller framåt i höften, driv med armarna neråt mot främre foten. Vänd sedan rörelsen genom att sätta ner tårna, skjuta höften framåt och komma upp med händerna i luften. Gå upp på tå på bakfoten och fortsätt in i en bakåtfällning.

Sekevens 2: courtseyutfall till sidoutfall 3d traning Utförande: Stå kvar med det som var din främre fot och kliv in bakom med din bakfot och doppa så att bakre fotens knä sätts ner nära främre fotens häl. Driv sedan med bakfoten ut i ett stort sidosteg och du kommer till ett sidoutfall, främre foten står still och det benet går från böjt till rakt. Svinga med armarna i steget och gör dem till ett c över ditt böjda knä.

Sekvens 3: Huksittande inåtrotation till bröstryggstwist

3dtraning

Utförande: Kliv fram med bakre foten till normalt höftbrett, sätt dig sedan ner på huk. Om det är utmanande nog, stanna där och vagga från sida till sida och utmana dig i mindre rörelseomfång än bilden. Känns allt toppen i huksitt tar du ena knät och fäller det inåt ner mot marken, behåll hela sidan av foten i marken. Du skapar en inåtrotation i höften. Kom upp med knät, lyft handen på samma sida, låt lillfingret leda rörelsen upp mot taket/himlen och du kommer in i en bröstryggsrotation. Blicken på tummen.

 

Author

3 Comments

  1. Härliga bilder, ser ut att vara sköna rörelser! Ska testas så fort jag inte är så höggravid 😉 Är nyfiken på 3D träning så följer dina träningstips med spänning!

  2. Jätteskönt flöde, jag gjorde det ute på altanen nyss som ett skönt break från min bokläsningsstund. Tack för tipset!

Write A Comment