Dagens öving är ett benlyft som genomförs på bänk i en sidoplanka. Ganska mycket av en specialare som tränar stor del av kroppen. Du lär dig att hålla en anspänning genom kroppen, en stabil höft och jobbar i en adduktion, att du för låret inåt mot kroppen.

Benlyft mot bänk i sidoplanka

Startläge:

Du behöver en bänk eller en stol och gärna ett mjukt men fast underlag för din underarm. Inta en sidoplanka och sätt det övre benet på bänken, underarmen i mattan, övre armen längs sidan. Lyft upp höften och redan här börjar det bli jobbigt eftersom du ju står i en sidoplanka, även om du hjälps upp av bänken. Strax ska du höja undre benet!

  • Stabilisera i höften – tänk att du har en vägg bakom dig som du är parallell med.
  • Tryck ner axeln, försök skapa avstånd mellan axel och öra.

benlyft med sidoplanka

slutläge:

Behåll anspäningen  och formen. Lyft nu ditt undre ben och för det upp mot bänken i en stabil rörelse och sedan ner igen. Häv framåt och bakåtrotation.

  • Fortsätt lyft och sätt ner lugnt och metodiskt, exempelvis 10 repetitioner per sida, tre gånger.
  • Håll nacken i rak linje med ryggen!

Author

3 Comments

  1. Vad roligt att du postar fler inlägg på bloggen igen! De är varmt välkomna! Hoppas du haft en skön semester och att ni kommit i ordning i Åre. Jag hoppas också att du mår bättre!

    • Tack Maria! Jag mår mycket bättre och känner verkligen att jag klandat in i en ny känsla med mycket mer energi. Då kommer blogginläggen naturligt, vilket känns toppen! Tack för att du tänker på mig. Hur går det för dig?!

      • Tack, allt är bra! Jag tränar på, men har ingen riktig klar plan för träningen i höst ännu.

Write A Comment