Benövning: Grodhopp

Sep 25-12

Starka ben för vinterns skidåkning eller för att kunna dansa natten lång i high heels?  Grodhopp är en kanonövning som ger dig starka och explosiva muskler och god balans.

Stå axelbrett, böj i benen och spänn till i magen. Ta hjälp av armarna och svinga dig upp i ett högt men framförallt långt hopp. Skjut ifrån ordentligt och låt armarna fara framåt uppåt. Landa mjukt med svikt i knäleden. Bromsa in dig mjukt nedåt, samla ihop till startposition i fin balans och hoppa igen.

Du kan även göra hoppen i uppförsbacke, för extra styrketräning av benen. Runt midsommarstång, på klipphäll och i slalombacke. Klassiska grodhopp ger starka och smärta ben som tål en hel massa mjölksyra. Grymt bra träning. Hoppetihopp, hoppetihopp.

Reagera/Agera. Sofia

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Anna Sep 25-12 at 7:04 pm

    Vi körde grodhopp tills vi pep idag på Tuffa Tisdag! Å det var efter backträning, utfall, styrkedel och jogg. Men alla såg glada ut ändå, får man ju vara tacksam för …

    Nu är jag trött i benen. Konstigt att de inte ser slankare ut bara? …

  • Reply Anki Sep 25-12 at 9:47 pm

    Grymt bra övning det. Och helt klart bra för min skidåkarmuskler som jag tänkte skulle få åka lite mer utför i år än de senaste åren. :)

    Tyvärr blir det dock inge Blogger Ski Camp för mig i år. Gick inte riktigt ihop med semestern då jag istället kommer vara ledig från jul till och med trettondagen. Så skall väl inte gnälla, även om jag mer än gärna hade varit i Ramundberget med er och åkt! Hoppas ni får så jättekul i alla fall!

  • Reply Linda Sep 25-12 at 10:07 pm

    Gilla gilla :-)

  • Reply mammaspring Sep 25-12 at 10:37 pm

    Härligt!! Blir nog illa tvungen att pallra mig till tuffa tisdag snart!

  • Leave a Reply

    H‰lsa
    Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar