Borzovsteg är en utmanande benövning som ofta ger mig träningsvärk. Den bygger explosivitet och balans och kan fungera som en bra pulshöjare i ett styrketräningspass med kroppstyngd som belastning. Idrotter eller sporter där borzovsteg eller borzovhopp ofta förekommer i grundträning är exempelvis alpint, hockey och friidrott men även fotbollsspelare har mycket att vinna i denna övning.

Borzovsteg går till såhär:

Startposition: En fot fram, andra knät i marken som i startblock, ett lågt utfall.

borzovsteg

Aktivitet: Tryck dig framåt och uppåt i en explosiv rörelse, där du i luften växlar benen och landar i utfallsposition igen. Det som var knä i marken är nu främre stödfot. Flexa framfoten i språnget för att hålla den aktiv och tänk stabilitet i knäled och i din bål!

övning borzovsteg, borzovhopp

Namnet Borzovsteg eller Borzovhopp? Jo, det kommer efter den dubble OS-guldmedaljören på 100 och 200 meter 1972, ryssen Valerij Borzov.

Borzovsteg i träningspass

Övningen kan göras i lätt uppförsbacke eller på plan mark. Det är en tung övning, håll därför hellre ner antalet repetitioner i följd och håll hög fokus. Exempel är att göra 3 x 10 hopp med vila emellan. Borzovhopp, grodhopp och skridskohopp är en kombinationsserie som jag tycker fungerar väldigt bra tillsammans!

Det är en bra övning att ta till om du inte tycker att vanliga utfall längre utmanar dig men heller inte har några vikter att tillgå eller om du tränar yngre personer som inte ska belastas med vikt. Spänst, kraft och explosivitet samt knästabilitet tränas.

Här kommer Borzovhopp/Borzovsteg på film:

 

Author

3 Comments

Write A Comment