Bra magövning

Apr 25-12

Här får ni min just nu absoluta favoritövning för magen. Den är grym, effektiv, tuff och nästan omöjlig att göra fel i. Bra va! Dessutom fungerar den perfekt att göra i sängen på morgonen om man skulle vilja kicka igång dagen så. Ja ni hör ju hur det bara blir bättre och bättre!

Startposition: Ligg på rygg på mjukt underlag och böjda knän med hälarna i underlaget. Om du ligger på gymmatta, sätt hälarna utanför mattan. Sträck båda armarna ( för du tänker ju inte fota startläget) över huvudet och grip tag i en tänkt stång med handflatorna uppåt. Den där tänkta stången gör att du lättare fäster ner ryggslutet i underlaget. Testa så får du se! (Det är alltså ingen stång där på riktigt, du bara låtsas att du har något att dra dig neråt mot underlaget med)

 

You’ve got the basics. Nu, glid SAKTA med ena hälen ut till sträckt ben, och dra det sedan SAKTA mot dig igen, medan du rätar ut det andra benet. För benen växelvis in och ut från kroppen med hälarna  i golvet och ryggslutet i underlaget. Andas.

Har du hälarna på en gymmatta glider de himla dåligt, därför placerar du dem utanför. I säng glider hälarna bra! Den här övningen tar bättre med hälarna i underlaget än i luften (cykla och sträcka ut benen) eftersom du har “motstånd” i underlaget du glider med hälen på, samt säkerställer att du har ryggslutet nere i underlaget. Kör så länge du orkar hålla en bra position. Skaka ur magmusklerna genom att dra knäna in mot magen och gunga lätt. Gör om övningen två till fyra gånger, beroende på resultat du vill ha.  För ja, den är grym, men det är DU som måste göra jobbet!

 

Jag har på mig sockor från Soc, tights från 2xu* och en tröja från Crafts vår och sommarkollektion. Barnet har jag gömt snyggt i en hoppgunga.

Jag mitt nöt har hela tiden trott att det Australiensiska märket heter just 2 X U. Som en siffer/bokstavskombination. I helgen när Löplabbet hade modevisning på Blogger Boot Camp lärde jag mig att märket uttalas “Two times you”. Jomensåatt. Vill ni förresten se bilder från inspirationsvisningen av löparkläder där jag fick modella? Räck upp en hand så visar jag!

Reagera/Agera. Sofia

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Mia Apr 25-12 at 4:23 pm

    Handen upp :-).

    Behöver inspiration och tron på att det finns ett liv efter graviditeten för nu håller den långsamt på att ta livet av mig och min stackars totalt otränade kropp…tala om förfall haha…..

  • Reply Elin Apr 25-12 at 4:32 pm

    Jag trodde också det hette two x u och förstod inte riktigt vad det stod för :)

    Ska pröva magövningen nu!

  • Reply Pernille Apr 25-12 at 5:21 pm

    Räcker också upp en hand – missade ju modevisningen eftersom jag kutade runt i leran i stället 😉

  • Reply Andréa Apr 25-12 at 7:56 pm

    Klart man tror det, det gör nog de flesta (inklusive jag själv). Men när man hör vad det egentligen heter är det ju så självklart :) och klart vi vill se bilder! (även fast jag redan sett hur snyggt det var)

  • Reply AC Apr 25-12 at 8:36 pm

    Ah- jag som Ä N T L I G E N provade dina andra magövningar idag! En övning som inte kräver att man går ur sängen låter ju ypperligt.

    Jag gillar att den lilla damen också gymmar. S är snubblande nära 12 kg, så vår hoppgunga har gått vidare till en liten novemberkille.

    Tack för i lördags (missade ju söndagen). Otroligt bra fixat och ordnat. Jag kan inte fatta att ni kan ragga ihop så bra pass, sån välfylld påse och såna sponsorer. Ni är fantastiska!!

    Och du är klippt och skuren att prata inför folk; trygg, energisk, närvarande, en röst som bär. Snygg att titta på under tiden man lyssnar. Imponerande!!

    Kram

    • Reply Sofy Apr 27-12 at 9:34 pm

      A-C! Tack för oändligt support, positivitet och glädje. Du berikar med varje kommentar. Jsg suger in dina ord och håller mot hjärtat. Tack! Tack!

  • Reply Helena Apr 25-12 at 8:38 pm

    Vilket bra tips! Det där ska jag prova, fast kicka i gång morgonen med det tror jag hoppar, har nog så svårt att ta mig ur sängen någorlunda vaken;)

  • Reply mirijam Apr 25-12 at 9:24 pm

    Åh! Jag ska prova direkt, bara för att liksom. Ligger ändå i sängen! :) Och så vill jag också se träningskläder!

  • Reply Camilla Apr 25-12 at 10:20 pm

    När man läser om en övning och hinner tänka de ska ja testa imon, för nu ligger jag i sängen – å så står de att den funkar i sängen. Då är de ju bara att testa, and I like it. Ska testa ordentligt på morgondagens pass:)

  • Reply Sofia - ett bättre du Apr 26-12 at 7:58 am

    Ahh, den där övningen gör aldrig jag. Men ser ut som en toppenövning och något för mig som har lite problem med en svag transversus.

    • Reply Sofy Apr 27-12 at 6:58 am

      Bra med nya övningar att byta runt med!

  • Reply 5 saker en onsdag | uppochhoppa.se Oct 30-13 at 11:46 am

    […] och rumpstyrka. Bland annat irriterande långsam magövning enligt detta inlägg och den här favoritrumpövningen – kan också göras med gummiband för extra […]

  • Leave a Reply

    H‰lsa
    Träningsbloggar | Styrketräning.net Träningsbloggar www.traningskompisen.se Sport bloggar