Dagens övning är bulgarian split squat, och den kommer både i film och på bild. Jag vet att ni förstås kan (i alla fall många av er) sådana här basövningar, men jag kunde ändå inte låta bli att göra ett inlägg och en film om min absoluta favoritutfallsövning; bulgarian split squat. I love it!

Bulgarian split squat

utfall bulgarian split

Såhär gör du bulgarian split squat

Stå höftbrett, lägg upp ena foten med fotryggen på en bänk, en säng eller en stol eller vad du har tillgängligt. Du kan behöva hoppa fram något med den främre foten, så att du har utrymme att sänka ner dig själv. Känn efter, du ska ha bakre benet böjt i knäleden. Håll höfterna rakt framåt, spänn och aktivera magen. Många korsar händerna på bröstet, det är också en bra position om du exempelvis har en viktplatta där. Du kan annars ha hantlar eller kettlebells i händerna.

Sänk dig rakt ner långsamt och tryck dig rakt upp utan att vingla. Det är helt okej att inte gå så djupt de första repetitionerna, men när du hittat balansen och övningen känns fin, våga utmana på djupet!

Så – om du aldrig provat den – testa! Om det var längesedan du körde den – återta den in i din benträningsrepertoar. Favoriter är till för att nyttjas, det har jag då alltid tyckt!

Author

2 Comments

  1. Hej,

    Jag tycker det är jättebra att du tipsar om bra basövningar och jättebra med filmerna som du lägger upp!

    Mvh
    Maria

  2. Håller med Maria! Uppskattar mycket basövningarna, och att få ordentliga genomgångar hur man ska tänka på positionering och så, som iaf inte jag har koll på.
    Kram

Write A Comment