Dagens övning: Stå, ner på knä, upp - uppochhoppa.se

Det är måndag och dags för en dagens övning till övningsregistret! Idag vill jag dela med mig av en övning som kan fungera bra som del av en uppvärmning eller som ett benstyrkemoment/liten pulshöjare för de som inte är så träningsvana. Du behöver ett mjukt underlag och din egen kropp, that’s it. Jag har kommit att kalla den lite som rubriken, vet inte om den har något snajdigt namn eller så. Normalt tycker jag det är trevligt med övningsnamn som på något sätt beskriver vad som sker.

Utförande: Stå höftbrett med händerna bakom nacken, aktivera bålen. Ta ett stadigt kort kliv bakåt med ena foten och sänk ner ditt knä på samma ben, som ett litet utfallssteg med knäet i marken. Följ sedan efter med ditt andra ben så att du står helt på knä. Ta sedan fram det ben du först klev bakåt med igen, du hamnar då i en utfallsliknande position igen, och tryck dig upp. Starta med vartannat ben och jobba i tid eller repetitioner.

up down

Var noga med stabilitet i knäleden och låt inte knäna falla in när du sänker dig ner eller trycker dig upp. Stabilisera med din bål. Tycker du att det är obehagligt att ha händerna bakom nacken kan du också korsa dem fram på bröstet.

Känner du att du vill utmana dig själv? Från knästående, hoppa fram och landa på dina fötter i ett djupt benböj! Det ställer stort krav på rörlighet och explosivitet.

Author

Write A Comment