Hantelrodd från planka - dagens övning - uppochhoppa.se

Hantelrodd från planka är en bra och klassisk övning som ger mycket träningseffekt i sig själv. Den här övningen lägger jag gärna in i cirkelträningspass. Det är en övning som också tar tufft på bålen, den ställer krav på att du ska kunna omfördela tyngden från fyra stödpunkter till tre, i själva roddmomentet. 

Hantelrodd från planka

Ta ett par hantlar, enklast och mest stabila är sådana hantlar som har lite kanter, då de står stadigast.

Ställ dig i plankposition med raka armar och en hantel i vardera hand. Du ska ha anspänning genom kroppen och jobba med stark mage. Aktivera området mellan skulderbladen, omfördela dina tyngdpunkter och lyft armbåge växelvis rakt upp mot taket. Armen går nära kroppen, knip ihop skulderbladen i översta läget, sänk ner kontrollerat. 

Blicken är riktad nedåt och övningen är lugn och kontrollerad. Motverka rotation i bålen!

hantelroddHantelroddfrån planka kan lätt förvandlas till kettlebellrodd från planka, du bara byter ut hantlarna till kettlebells.

När du har satt rörelsen kan du snart lyfta ganska tungt i den här övningen, börja med en lättare vikt och hitta omfördelningen av stödpunkter, så att du står stadigt på tre punkter när du ska lyfta armbågen. Har du instabilitet i bålen, eller kanske har rehabilitering kvar efter en graviditet tycker jag att du ska ta det piano, det vill säga lugnt, kanske passar inte övningen dig alls just nu.

Author

Write A Comment