Kickback mountainclimber - uppochhoppa.se

Dagens övning är en kombinationsövning som jag kallar för kickback mountainclimber. Jag jobbar gärna med den här övningen som del av en dynamisk uppvärmning eller som en station för rörlighet och styrka under cirkelträning.

Att stanna till på Åreskutan en dag i september, när fjällen glöder och vinden är ljum och anadas in – andas ut i takt med din rörelse. Känna bergets skrovel under handflatan, vara fri och lugn och känna styrkan etablera sig i kroppen. Det, min vän, det är så fint att jag kan dö en smula. Idag vill jag ge dig om ens en så liten uns av den känslan, så jag ger dig kickback mountainclimber, för fokus och styrka.

Kickback mountainclimber – såhär ser den ut

kickback mountaincclimber
kickback mountainclimber

Kickback Mountainclimber – gör såhär

1. Placera dig i en planka, tryck sedan höften bak och upp,  gör ryggen lång och landa i en nedåtgående hund. Andas in och lyft en fot och ta den i en lugn och stabil kick bakåt och uppåt, till en trebent hund. Stabilitet och kraft!

2.  Vänd rörelsen och dra knät inåt framåt, sikta mot din panna. Andas ut i den här rörelsen. Jobba vidare i samma rörelsemönster.

Jobba med samma sida i fem repetitioner för att hitta stabilitet och fokus, by sedan ben och jobba på samma sätt mmed andra sidan. Mountainclimber på klassiskt vis är ju en ganska intensiv magövning i mer eller mindre hög fart, den här övningen är långsammare. Fokusera mer på att jobba med rörlighet och att få ett fint flow och “range of motion”.

Author

Write A Comment