Övningar för bröstrygg är något som många efterfrågar och vill ha mer av. Självklart ger jag dig det!

I ett annat inlägg kommer en fördjupning om bröstryggens rörlighet och hur du ska göra för att på ett effektivt sätt bygga rörelseomfång för att klara övningar där stel bröstrygg ofta ställer till det, du vet den snygga benböjen med lyft stång över huvudet, exempelvis.

>>> Update: Här är guiden till bröstryggsrörlighet och over head squat!

Idag börjar vi med dynamiska övningar för bröstrygg som ger en fin grund. Passar särskilt bra som pausgympa för dig som suttit eller sitter vid datorn och är GULD efter resa.

Övningar för bröstrygg

Den här övningen är en grundövning för de som vill värma upp och skapa rörlighet i bröstryggen.

Katten – Kon

Bild 1 visar start och bild 2 visar slut. Tänk på: Låt oimrådet mellan dina skuldror sjunka ner mot marken, behåll armarna raka (det är lätt att böja i armbågen i sin vilja att sänka ryggen). Förläng nacken framåt, andas in. På utandning vänder du rörelsen. Tryck händerna ner i golvet och låt ryggen resa-resa-resa uppåt med hjälp av att händerna pressar ner. Vänd mjukt tillbaka till katt.

brostrygg_ovningar

Jerry Williams

Jag och mina klienter kallar den här bröstryggsrotationen med böjd arm och hand på öra för Jerry Williams, helt enkelt för att den är lättast att komma ihåg så! Stå på alla 4 med neutral rygg, sätt en hand på örat med armbågen pekandes nedåt. Du kan börja härifrån, eller med att sänka ocvh doppa armbågen i mattan, innan du vänder armbågen uppåt och du kikar med åt samma håll.

Foamroller framåt från knästående

Övningen hjälper dig med rörlighet i axlar och bröstrygg. Ställer du bild 2 upp får du vadå?  Yep, over head squat. Benböj med armar över huvudet. Ställ dig på alla fyra, knän under höft. Lägg underarmarna på en foamroller. Rulla sedan din vikt framåt och låt rullen bära vikt. Du får en fin stretch i bröstryggen som resultat. Testa dig fram, hur långt känns ok? Smalt eller bredare mellan armarna? ( smalt ställer högre krav).

Denna outfit är från ett av mina absoluta favoritmärken; Under Armour. Sitter snyggt och bekvämt, perfekt funktion och jag känne rmig stark i dem!

Trä nål

Kom till fyrfota där du placerar händer under axlar och knän under höfter. Lägg handrygg i mattan och glid in under andra armen i en lugn rörelse. Sträva efter stor rotation i bröstryggen och lägg axel, kind, skuldra – där du hamnar – i golvet. Forcera inte.

Film med övningar för bröstryggen

SERIE om rörlighet, lästips:

 

Author

1 Comment

  1. Jag älskar när du ger mig konkreta övningstips och genomgångar som denna. Få om ens någon träningsbloggare beskriver så väl som du gör hur och VARFÖR jag ska göra en rörelse. Min rygg och jag säger tack för det här behöver jag verkligen! Och så snygga top!!!

Write A Comment