Hej kompis! Är du sugen på en ny övning till din rörlighetsuppvärmningsrepertoar? Hoppas, för jag har en till dig! Här är min tolkning av yogans revolved downward facing dog, som jag gärna gör som del av min egen rörlighetsuppvärmning.

Rörlighetsövning inchworm walk out to revolved downward dog

Snajdigt namn va? Att ge övningar namn är utmanande, men den här får namnet ovan, som beskriver vad det handlar om. Tanken är att övningen aktiverar din baksida och väcker din coremuskelatur, allt i ett flöde.

  1. Stå rakt upp och ner och böj dig framåt och sätt händerna i marken. Gå med små små steg ut med händerna och så raka ben som möjligt, tills du kommer ut i en planka. 
  2. Gå sedan efter med fötterna i små steg, in mot händerna, stanna där du kan sätta ner hälarna. Förläng i ryggen sträck höften bakåt.
  3. Lyft en hand och sikta diagonalt mot utsidan av ankeln. Ta tag om du kan, kika in och säg hej ryggen, kul att du är med, eller annat valfritt där du känner att kroppen vaknar. Sätt tillbaka handen och gör samam diagonala sträckning på andra sidan. Kliv in med fötterna och gör nästa repetition. 
  4. Berätta om du gillar den!
Author

2 Comments

  1. Jag har tänkt på ett önskemål, som jag säkert skulle kunna googla mig fram till men hellre läser genom dig om det är så att du önskar input till inlägg. Har äntligen fått till en lite mer regelbundenhet i löpningen men med den också gnissel i kroppen, framförallt höfter och knän. Är dålig på att komplettera med annan träning vilket jag antar är det självklara svaret. Som så många andra har jag ett kontorsjobb med mycket stillasittande men även små stunder där jag faktiskt skulle kunna göra microövningar, tex när jag väntar på skrivaren. Kanske tåhävningar? Vill ju inte utmärka mig alldeles för mycket med tanke på alla kollegor men skulle hemskt gärna utnyttja dessa sekunder till att stärka min löpning! Vad tror du?

    • Sofia Reply

      Tack! Tar med dmig det förstås och ska ge dig något bra!

Write A Comment