Hur mycket sitter du på huk? Att sitta på huk är en av våra vilopositioner som människor. Tittar man på små barn kan de sitta länga på huk i lek jättelänge och det är den naturliga positionen de intar när de ska till golvet. Att sitta på huk hjälper och utmanar vår rörlighet i höft, fotled och bröstrygg och att bara sitta där, på huk i några minuter per dag, är jättebra. Vill du utmana din vanliga huksittsposition får du här tre rörlighetsövningar från huksitt!

 Sitta på huk – tre rörlighetsövningar från ett huksitt

Huksitt med bröstryggsrörlighet i rotation

Kom ner i ett huksitt, lyft en hand mot taket och vrid med bröstkorgen, led med lillfingret och titta upp på din tumme. Stanna gärna några sekunder! Gör rotationen åt samma håll 5-10 gånger, byt sedan sida. Sträva efter att ha kvar hälarna i marken!

Huksitt med framåtböj/framåtsträck

Sitt på huk, kom ner djupt med armbågar mellan knäna och sträck händerna rakt framför dig. Tänk låg och framåt. Stana några sekunder, upprepa rörelsen 5-10 gånger, eller välj att sitta så en längre stund.

rorlighetsovningar sitta på huk

Huksitt till tåstretch – tåstretch till huksitt

Sitt på huk, gärna ganska smalt mellan fötterna, händerna framåt som balans. Lägg över vikten framåt så att du tippar – kontrollerat – fram och sätter i knäna. Tårna är kvar i marken, bröstet upp. Återvänd härifrån till en huksittsposition genom att mjukt rulla bak på hela foten igen och landa i ett huksitt. Försök att göra rörelsen helt utan att händerna är med och skjuter på, att ha balansen i fot och höft och ankel som jobbar tillsammans!

sitta pa huk rorlighet

Ursäkta bister uppsyn, jag kan ha varit extremt hungrig precis innan lunch! Eller så är jag bara koncentrerad. Att komma ihåg att le inspirerande på bild alltså, inte helt lätt det inte!

Author

1 Comment

Write A Comment