Letar du efter bra övningar för att stretcha rumpan får du här tre övningar i rad. Har du problem med att rumpan domnar bort när du sitter eller att det ilar och smärtar ner mot benen kan du ha drabbats av sk falsk ischias, något som du kan jobba bort med stretch- och rörlighetsövningar. Här visar jag dig hur!

Stretcha rumpan – mina tre favoritövningar

Här följer mina tre favoritövningar i den ordning jag gillar dem bäst, bäst är placerad överst.

stretcha rumpan
stretcha rumpan – bra rumpstretch som också kan genomföras sittandes på en stol, tänk bara att du vrider hela bilden till lodrätt läge, lägger armbågen ovanpå knät och rätar upp ryggen!
yogaposition duva
Halv duva, sänk överkroppen framåt, centrera dig i mitten.
ytterligare en bra rumpstretch – denna övning tar bra på baksida lår och upp mot rumpan.

Ont i höften – stretcha rumpan mot falsk ischias

Har du problem med smärta på höftens bakre del, eller att rumpan domnar bort när du sitter och det ilar och drar ner mot benet kan det vara något som kallas falsk ischias, piriformis syndrom, ofta orsakat av den lilla muskeln piriformis. Piriformis har som  uppgift att stabilisera i höften, sitter nära ansluten till ischiasnerven, och kan bråka med dessa domningar som symptom om du ökar belastningen snabbt eller sitter ovanligt mycket.

Prova att stretcha rumpan 1 minut per sida några gånger om dagen, minska stillasittandet, jobba med höftrörlighet och att stärka stabiliserande muskler runt höften samt gärna också bålen. Löpstyrka är ofta bra träning här!

 

Author

2 Comments

  1. Tror det är exakt det är det där jag känt av nu när jag ökat löpningen och kompletterat med styrka eller yoga.
    Måste testa. Tack för påminnelsen. 🙂

    • Varsågod, härligt när jag kan träffa rätt. Ta hand om dig när du ökar upp!

Write A Comment